همایش دو روزه «مشاوره مدرسه» در دانشگاه علامه طباطبائی پایان یافت و در بیانیه پایانی آن با اشاره به اینکه پیشنهاد ما استقرار دبیرخانه همایش مشاوره مدرسه در دانشگاه علامه طباطبائی و اجرای آن توسط دانشگاههای دارای رشته مشاوره مدرسه است، گفت: فراهم کردن سازوکار لازم برای گذراندن کارورزی دانشجویان دانشگاههای دارای رشته مشاوره مدرسه در مدارس جهت فراهم شدن زمینه رشد دانشجویان و در عین حال استفاده از ظرفیت دانشگاه بهعنوان منابع کمکی در مدرسه بسیار مهم است.
به گزارش خبرنگار عطنا، همایش دو روزه «مشاوره مدرسه» در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی 21 آبانماه پایان یافت (گزارش تصویری) و در مراسم اختتامیه آن بیانیه پایانی همایش، توسط آتوسا کلانترهرمزی، مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این همایش در 12 بند قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: نقش مشاوران مدرسه در طی سالها همواره دستخوش تغییر بوده است. بخشی از این تغییر بنا به تحولات جامعه و انطباق حرفه مشاوره با این تحولات بوده که لازمه رشد و تعالی حرفه مشاوره است؛ اما بخشی از این تغییرات به دلیل انتظارات غیرحرفهای و نامرتبط با حرفه، از مشاوران مدارس است که این خود موجب سردرگمی نقش یا ابهام نقش در مشاوران میشود که گسترش فلسفه و دیدگاه مشاوره مدرسه، کسب آگاهیهای فردی و حرفهای در خصوص نقشها و مسئولیتهای مشاوران مدرسه و کشف و انعکاس فعالیتها و دیدگاههای کارشناسان این رشته، میتواند جهت تثبیت نقش مشاوران مدارس، تأثیرگذار باشد.
در صورت تثبیت نقش مشاوران و الگودهی نقش مثبت، آنان موقعیت مهمی دارند تا بر دانش آموزان، معلمان، مدیران، والدین و اعضای جامعه تأثیر مثبت داشته باشند، چراکه متمرکز بودن نقش مشاوران بر اساس رویکردهای حرفهای، مسیر و راهنمایی برای اهداف برنامههای مشاورهای موفقیتآمیز، خواهد بود و بهواسطه برنامههای مشاورهای کارآمد، توجه به پیشرفت و رشد تحصیلی، شخصی، اجتماعی و شغلی دانشآموزان به موفقیت کلی در تجربه تحصیلی آنها منجر خواهد شد.
آنچه مشاوران مدارس را از سایر مشاوران متمایز میسازد، محیطی است که آنان برای خدمت حرفهای و یاورانه برگزیدهاند و برهمین اساس شما مشاوران مدارس میتوانید با تفهیم عملیاتی، رهنمودی، عملکرد ماهرانه و پاسخگویی، تصور منفی برخی افراد درباره مشاوره مدرسه را تغییر دهید.
در این همایش بر آن بودهایم تا در جهت تثبیت نقش حرفهای مشاوران گام برداریم. بدیهی است تداوم راه تا مرحله تثبیت نظام حرفهای مشاوران مدارس، نیازمند همت والای مشاوران مدارس، استادان، پژوهشگران، مسئولان سیاستگذار و مجری است. در پایان بر اساس محورها و مباحث مطرح شده در طی این دو روز، رهنمودهای سیاستی ذیل بهعنوان بیانیه همایش ارائه میشود:
در نهایت از تمامی استادان دانشگاههای همکار، مسئولان و سازمانهایی که ما را در برگزاری این همایش یاری کردهاند، کمال تشکر را دارم.