۲۳ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۶۵۲۴۸
مراسم اختتامیه اولین همایش «مشاوره مدرسه» در دانشگاه علامه طباطبائی

همایش دو روزه «مشاوره مدرسه» در دانشگاه علامه طباطبائی پایان یافت و در بیانیه پایانی آن با اشاره به اینکه پیشنهاد ما استقرار دبیرخانه همایش مشاوره مدرسه در دانشگاه علامه طباطبائی و اجرای آن توسط دانشگاه‌های دارای رشته مشاوره مدرسه است، گفت: فراهم کردن سازوکار لازم برای گذراندن کارورزی دانشجویان دانشگاه‌های دارای رشته مشاوره مدرسه در مدارس جهت فراهم شدن زمینه رشد دانشجویان و در عین حال استفاده از ظرفیت دانشگاه به‌عنوان منابع کمکی در مدرسه بسیار مهم است.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش دو روزه «مشاوره مدرسه» در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی 21 آبان‌ماه پایان یافت (گزارش تصویری) و در مراسم اختتامیه آن بیانیه پایانی همایش، توسط آتوسا کلانتر‌هرمزی، مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این همایش در 12 بند قرائت شد.


در این بیانیه آمده است: نقش مشاوران مدرسه در طی سال‌ها همواره دستخوش تغییر بوده است. بخشی از این تغییر بنا به تحولات جامعه و انطباق حرفه مشاوره با این تحولات بوده که لازمه رشد و تعالی حرفه مشاوره است؛ اما بخشی از این تغییرات به دلیل انتظارات غیرحرفه‌ای و نامرتبط با حرفه، از مشاوران مدارس است که این خود موجب سردرگمی نقش یا ابهام نقش در مشاوران می‌شود که گسترش فلسفه و دیدگاه مشاوره مدرسه، کسب آگاهی‌های فردی و حرفه‌ای در خصوص نقش‌ها و مسئولیت‌های مشاوران مدرسه و کشف و انعکاس فعالیت‌ها و دیدگاه‌های کارشناسان این رشته، می‌تواند جهت تثبیت نقش مشاوران مدارس، تأثیرگذار باشد.


در صورت تثبیت نقش مشاوران و الگودهی نقش مثبت، آنان موقعیت مهمی دارند تا بر دانش آموزان، معلمان، مدیران، والدین و اعضای جامعه تأثیر مثبت داشته باشند، چراکه متمرکز بودن نقش مشاوران بر اساس رویکردهای حرفه‌ای، مسیر و راهنمایی برای اهداف برنامه‌های مشاوره‌ای موفقیت‌آمیز، خواهد بود و به‌واسطه برنامه‌های مشاوره‌ای کارآمد، توجه به پیشرفت و رشد تحصیلی، شخصی، اجتماعی و شغلی دانش‌آموزان به موفقیت کلی در تجربه تحصیلی آنها منجر خواهد شد.


آنچه مشاوران مدارس را از سایر مشاوران متمایز می‌سازد، محیطی است که آنان برای خدمت حرفه‌ای و یاورانه برگزیده‌اند و برهمین اساس شما مشاوران مدارس می‌توانید با تفهیم عملیاتی، رهنمودی، عملکرد ماهرانه و پاسخگویی، تصور منفی برخی افراد درباره مشاوره مدرسه را تغییر دهید.



تلاش ما گام برداشتن جهت تثبیت نقش حرفه‌ای مشاوران در این همایش بود



در این همایش بر آن بوده‌ایم تا در جهت تثبیت نقش حرفه‌ای مشاوران گام برداریم. بدیهی است تداوم راه تا مرحله تثبیت نظام حرفه‌ای مشاوران مدارس، نیازمند همت والای مشاوران مدارس، استادان، پژوهشگران، مسئولان سیاست‌گذار و مجری است. در پایان بر اساس محورها و مباحث مطرح شده در طی این دو روز، رهنمودهای سیاستی ذیل به‌عنوان بیانیه همایش ارائه می‌شود:




  • مدیریت علمی و حرفه‌ای مشاوره مدرسه که نظام‌مند، حمایتی و انگیزشی باشد، مورد انتظار است.

  • ارتقاء جایگاه مشاوره در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و برنامه‌ریزی لازم برای صدور پروانه حرفه‌ای برای مشاوران مدارس.

  • تخصیص ردیف استخدامی برای جذب مشاوران متخصص و حرفه‌ای مدارس در دوره‌های تحصیلی بر اساس سند تحول بنیادین و زیر نظام تربیت معلم، منابع انسانی و نیازهای دانش آموزان.

  • تدوین و اجرای دوره‌های بازآموزی برای مشاوران.

  • لزوم فرآیندی بودن هدایت تحصیلی و توجه به مبانی آن.

  • اهمیت نظام جامعه مراقبتی دانش آموزان و لزوم بازنگری در محتوا و فرآیند اجرای آن.

  • اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر نقش مشاوران مدرسه و سازمان‌های حمایتی.

  • ضرورت تخصیص فوق‌العاده شغل ویژه به مشاوران مدارس به لحاظ استرس و سختی کار آنان.

  • ازآنجاکه دانش‌آموزان و همتایان، منبع رشدی و حمایتی مهمی در مدرسه هستند، لازم است برنامه‌ریزی، آموزش و استفاده از دانش آموزان در قالب برنامه‌های همیار مشاور، بیش‌ازپیش فراهم شود.

  • فراهم کردن سازوکار لازم برای گذراندن کارورزی دانشجویان مشاوره مدرسه‌ دانشگاه‌های کشور دارای رشته مشاوره مدرسه در مدارس جهت فراهم شدن زمینه رشد دانشجویان و درعین‌حال استفاده از ظرفیت دانشگاه به‌عنوان منابع کمکی در مدرسه.

  • بازتعریف هویت حرفه‌ای مشاوران مدرسه به‌عنوان راهبران تحول در مدرسه.

  • استقرار دبیرخانه همایش مشاوره مدرسه در دانشگاه علامه طباطبائی و اجرای آن توسط دانشگاه‌های دارای رشته مشاوره مدرسه.


در نهایت از تمامی استادان دانشگاه‌های همکار، مسئولان و سازمان‌هایی که ما را در برگزاری این همایش یاری کرده‌اند، کمال تشکر را دارم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
هنر و فرهنگ5
سبزترین گوشه دانشگاه
عشق به گل و گیاه در اتاق زهرا کمیجانی

سبزترین گوشه دانشگاه

عشق به گل و گیاه در امورمالی دانشگاه علامه طباطبایی، داستان زهرا کمیجانی و اتاقی پر از سبزی و طراوت، در قاب امروز دوربین خبرنگار عطنا قرار گرفت.
پر بازدیدها
آخرین اخبار