۲۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۶۴۹۶۷
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در عرصه تفکر جهانی به‌نظر می‌رسد که حتی دانشگاهیان آن‌سوی جهان هم از تکرار کانت، هگل، مارکس و مواردی از این قبیل خسته شده‌اند، گفت: در شرایط امروزی از استادان اهل نظر این دانشگاه انتظار می‌رود تا با استفاده از اندیشه‌های علامه طباطبائی، دیدگاه‌های تازه‌ای ارائه دهند، چون شرایط جدید جهانی به شدت تشنه این اندیشه‌ها است.


به گزارش خبرنگار عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، 21 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه همایش سالانه یادمان علامه سیدمحمدحسین طباطبائی با موضوع «تشیع و مختصات فرهنگ شیعی» که با حضور اندیشمندان، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه برگزار شد (گزارش تصویری)، گفت: امیدواریم این نشست و سلسله نشست‌هایی که به مناسبت هفته علامه طباطبائی تدارک دیده شده‌اند، زمینه‌ای باشند تا این دانشگاه بتواند هرساله به گونه‌های مختلف یاد، خاطره و اندیشه‌های علامه طباطبائی را گرامی بدارد.


وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم کرد که بتوانیم از ابعاد مختلف اندیشه ایشان در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده کنیم.



تلاش برای شکل‌گیری جایزه بین‌المللی علامه طباطبائی



سلیمی افزود: امیدواریم این نشست زمینه‌ای باشد برای شکل‌گیری جایزه بین‌المللی علامه طباطبائی، همچنین تلاش ما بر این است تا به وسیله این نشست‌ها شرایطی را برای معرفی بیشتر تفکرات ایشان به عرصه جهانی فراهم کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: سه سال پیش، پیشنهاد یک جایزه بین‌المللی به نام علامه طباطبائی را به معاون سازمان یونسکو ارائه کردم، اما چون با اندیشه‌ها و شخصیت علامه به اندازه‌ای که بتوانند جایزه‌ای بین‌المللی را به این نام ثبت کنند، آشنا نبودند این مهم میسر نشد.


وی خاطرنشان کرد: در آن زمان احساس کردیم که لازم است ما به عنوان دانشگاهی که به نام ایشان نامگذاری شده است، تلاش بیشتری کنیم تا بتوانیم شرایطی فراهم کرده تا فلسفه، دیدگاه، مفاهیم برآمده از تفکر، نوع نگاه به کتاب مقدس و حتی دیدگاه فقهی ایشان بیشتر در جامعه بین‌المللی شناخته شود.



اندیشه‌های علامه طباطبائی محدود به یک زمان و مکان نیستند



سلیمی با اشاره به اینکه علامه طباطبائی دارای اندیشه‌هایی است که محدود به یک زمان و مکان نیستند، گفت: زمانی که تاریخ تفکر جهانی را مطالعه می‌کنیم، متفکرانی هستند که برای یک دوره تاریخی معین به تفکر و اندیشه پرداختند که اندیشه آنها کاملاً تاریخ‌مند و زمان‌مند است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: متفکرین دیگری وجود دارند که علاوه بر شرایط زمانی و مکانی، دامنه تأثیرات اندیشه‌های آنها فراتاریخی و فرامکانی است که علامه طباطبائی از این شخصیت‌ها است.


وی در این زمینه ادامه داد: اندیشه‌های علامه طباطبائی مبنایی را فراهم کرده است که این مبنا می‌تواند در شرایط مختلف برای رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی موثر و تأثیرگذار باشد به همین دلیل است که همایش‌هایی از این قبیل می‌تواند شرایطی را فراهم کند که ما به بهره‌برداری بیشتر، تأثیرگذاری عمیق‌تر و تفاسیر موثق‌تری از اندیشه‌های علامه طباطبائی دست پیدا کنیم.



بسیاری از گره‌های امروز ما با بهره‌گیری از اندیشه علامه طباطبائی قابل گشودن است



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بسیاری از گره‌های امروز ما با بهره‌گیری از اندیشه علامه طباطبائی قابل گشودن است، گفت: حضور استادان و اندیشمندان و متفکرانی که در این جلسه تشریف دارند گویای این است که ما می‌توانیم همچنان از این شرایط و اندیشه‌ها بهره بگیریم.


وی ادامه داد: امروزه با به‌وجود آمدن فلسفه تحلیلی و شکل‌گیری مبانی جدید ساختارگرایی در اندیشه‌های مختلف و همچنین همراه با فلسفه‌های زبان‌شناختی که به‌نوعی به تمام رشته‌های علوم انسانی راه پیدا کرده است، شاهد کشاکش‌های نظری گسترده‌ای هستیم که چراغ راه آن در اندیشه‌های علامه طباطبائی کاملاً گشودنی است.



حتی دانشگاهیان آن‌سوی جهان هم از تکرار کانت، هگل، مارکس و مواردی از این قبیل خسته شده‌اند


سلیمی تأکید کرد: امروز ما در شرایطی هستیم که از استادان و اهل نظر در دانشگاه علامه طباطبائی انتظار می‌رود که با استفاده از این اندیشه گرانقدر، بتوانیم دیدگاه‌های تازه‌ای ارائه دهیم که شرایط جدید جهانی به‌شدت تشنه آن است، ضمن‌آنکه در مبادلات بین‌المللی کاملاً احساس می‌کنیم که متفکران، دانشگاهیان و اهل نظر از ما ایرانیان توقع ارائه گونه دیگری از اندیشه را دارند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان تصریح کرد: در عرصه تفکر جهانی به‌نظر می‌رسد که حتی دانشگاهیان آن‌سوی جهان هم از تکرار کانت، هگل، مارکس و مواردی از این قبیل خسته شده‌اند و به‌دنبال گونه دیگری از اندیشه هستند، برای آنها هیچ جذابیتی ندارد که متفکران ما در عرصه‌های بین‌المللی همان سخنان تکراری را بیان کنند بلکه نوع نگاه متفاوتی را می‌خواهند و نشست‌هایی ازاین‌گونه می‌تواند شرایط، مقدمات و مفاهیم لازم برای این جهش نوآورانه در تفکر را به متفکران ما ارائه بدهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار