۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۱۹:۰۴
کد خبر: ۲۶۴۸۶۰
افتتاحیه همایش یادمان علامه سید محمدحسین طباطبائی در دانشگاه علامه طباطبائی

همایش سالانه یادمان علامه سید محمدحسین طباطبائی با موضوع «تشیع و مختصات فرهنگ شیعی» و با حضور اندیشمندان، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، این همایش با محورهای تشیع و مختصات فرهنگ شیعی، علوم انسانی-اسلامی و عرفان علامه طباطبائی، امروز صبح 21 آبان‌ماه در دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شد.


در مراسم افتتاحیه این همایش آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، مجتهد، حقوق‌دان، استاد حوزه و دانشگاه و حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به سخنرانی پرداختند.


این همایش باهدف بررسی افکار و اندیشه‌ها واکاوی اثر ارزشمند علامه سید محمدحسین طباطبائی در کتاب«شیعه در اسلام» با برگزاری چهار نشست تخصصی و با حضور استادان و صاحب‌نظران فلسفه و الهیات در حوزه و دانشگاه برگزار شد، ضمن‌آنکه بررسی نقش این فیلسوف در تحول دانش الهیات، اصول و مبانی تشیع در دیدگاه این عالم دینی ازنظر اندیشمندان مختلف موردبررسی قرار گرفت.


در طی این همایش نشست‌ها و سخنرانی‌هایی با موضوعات «نقش علامه طباطبائی در تحول دانش الهیات»، «اصول و مبانی تشیع در دیدگاه علامه طباطبائی»، «علوم انسانی: بایستگی و بایسته‌های آن»، «علوم انسانی-اسلامی ازنظر علامه طباطبائی»، «شیعه فرهنگی و فرهنگ تشیع در نگاه علامه طباطبائی»، «آموزه‌های تشیع امامی از دیدگاه علامه طباطبائی»، «عرفان علامه طباطبائی» و نیز «شخصیت حکمی- فلسفی علامه طباطبائی» ایراد شد.


پخش مستند زندگی با عنوان «حیات علامه طباطبائی»، رونمایی از پروژه دیجیتال پروفایل آثار و اندیشه‌های علامه طباطبائی و پروفایل مخطوطات حکمی عالم اسلام از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش بود.


ازجمله دیگر شرکت‌کنندگان در این همایش غلامرضا ابراهیمی دینانی، فیلسوف ایرانی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و نجفقلی حبیبی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی بودند.


همچنین در این همایش که با استقبال استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی مواجه شده بود برخی از اعضای خانواده علامه طباطبائی نیز حضور داشتند.


این همایش با توجه به نام‌گذاری هفته بزرگداشت علامه طباطبائی از  ۱۹ تا ۲۴ آبان در دانشگاه مزین به نام این فیلسوف معاصر برگزار شد.


گزارش کامل این همایش در عطنا قرار می‌گیرد.


با گزارش تصویری این برنامه همراه باشید؛


عکس: شکیبا شیرازی‌تهرانی-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار