۱۱ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۶۲۳۹۷
دومین همایش بین‌المللی گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و روسیه

دبیر دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه با اشاره به اینکه هدف این همایش گسترش و تحکیم پیوندهای فرهنگی و سیاسی ایران و روسیه است، خاطرنشان کرد: وجود اشتراکات و قرابت فرهنگی میان دو کشور باید به انگاره‌ها، ارزش‌های مشترک و درنهایت به پیوندهای ذهنی توسط اصحاب فکر، روشنفکران و دانشگاهیان منجر شود.


به گزارش خبرنگار عطنا، دکتر سعید شکوهی، عضو هیئت ‌علمی مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو و دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه، اول آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه این همایش در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی (گزارش تصویری)، گفت:‌ در سال‌های اخیر دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی کشور توانسته است، روابط علمی بسیار خوبی را با تعدادی از دانشگاه‌های مهم روسیه برقرار کند.


وی در همین رابطه افزود: این روابط دانشگاهی نشان می‌دهد، پتانسیل‌های خوب و توانمند‌های مناسبی برای همکاری علمی بین دو کشور مخصوصاً در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد.


شکوهی مواردی همچون تبادل دانشجو و استاد، برگزاری دوره‌‌های کوتاه‌مدت فرصت مطالعاتی، انجام پژوهش‌های مشترک، راه‌اندازی رشته‌های مشترک در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا، برگزاری مدارس زمستانه و تابستانه در دو کشور را از جمله همکاری‌های علمی و دانشگاهی برشمرد.


وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای برگزاری اولین دوره گفت‌و‌گوهای فرهنگی میان ایران و روسیه بعد از امضاء تفاهم‌‌نامه همکاری بین دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ در خردادماه سال 1394 انجام گرفت، بیان کرد: اولین دور این گفت‌و‌گوها در فروردین‌ماه سال 95 در شهر سن‌پترزبورگ انجام شد.


دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در ادامه همکاری علمی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه دولتی اوستیای شمالی در شهر قفقاز شمالی، اولین دور گفت‌وگوهای ایران و روسیه با موضوع اقتصادی و علمی در آذرماه سال 96 برگزار شد.


وی تصریح کرد: به‌منظور تداوم بخشیدن به گفت‌وگوهای فرهنگی میان دانشگاه‌ها دو کشور، دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام فراخوان و پیگیری‌های لازم از دانشگاه‌های روسیه و ایران، برگزاری دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه را در دستور کار قرار داد.


شکوهی با بیان اینکه این همایش به همت گروه مطالعات منطقه‌ای موسسه آموزش عالی بیمه اکو و گروه زبان روسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و با حضور استادان و صاحب‌نظرانی از دانشگاه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود، گفت: هدف این همایش یک‌روزه گسترش و تحکیم پیوندهای فرهنگی و سیاسی ایران و روسیه است.



هدف این همایش گسترش و تحکیم پیوندهای فرهنگی و سیاسی ایران و روسیه است



وی افزود: ارزش‌های فرهنگی مشترک تمدن‌های ایران و روسیه در جهان مدرن، فرهنگ، شخصیت و تحلیل رهیافت‌های نظری در ایران و روسیه، تحلیل تأثیر متقابل فرهنگی ایران و روسیه، روابط فرهنگی میان ایران و روسیه معاصر، تحلیل فرصت‌ها و موانع فرهنگی موجود برای گسترش همکاری‌های ایران و روسیه، ارتباطات تمدنی میان ایران و روسیه، بین‌المللی سازی آموزش عالی تحلیل حوزه‌های همکاری میان ایران و روسیه، مفاهیم فلسفی مشترک میان ایران و روسیه و تحلیل فرصت‌ها و موانع مطالعه زبان فارسی در روسیه و زبان روسی از محورهای دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه است.


عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو یادآور شد: در این همایش استادانی از دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ، دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو، دانشگاه دولتی اوستیای‌شمالی، دانشگاه دولتی داغستان، دانشگاه دولتی چلیابینسک، دانشگاه تولا، دانشگاه تهران، مازندران، تربیت‌مدرس و علامه طباطبائی حضور دارند.


وی با بیان اینکه در ادبیات روابط بین‌الملل وجود اشتراکات و قرابت فرهنگی را زمینه و عاملی برای همگرایی کشورهای می‌دانند، گفت: ولی ما بر این باوریم که صرف وجود این‌گونه اشتراکات فرهنگی، دلیلی بر همگرایی نیست و در برخی مواقع به واگرایی نیز منجر می‌شود و به اعتقاد ما این اشتراکات فرهنگی باید به انگاره‌ها، ارزش‌های مشترک و درنهایت به پیوندهای ذهنی منجر بشود.


شکوهی درباره همین موضوع اذعان کرد:‌ باور داریم که این اعتقادات و باورها و این پیوندها ذهنی باید توسط اصحاب فکر، روشنفکران و دانشگاهیان شکل بگیرد و مأموریت این همایش نیز همین است.


وی اظهار امیدواری کرد با همکاری استادان دو کشور بتوانیم گام‌های مؤثری در شناخت جامعه و ارزش‌های مشترک فرهنگی برداریم و بتوانیم راهکارهای مفیدی را به سیاست‌گذاران برای بهبود روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف ارائه بدهیم.


دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه در پایان از همکاری رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، معاونت پژوهشی، سایر معاونت‌های این دانشگاه، استادان و همکاران خود در دانشکده بیمه‌اکو و دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه به‌خصوص دو گروه مطالعات منطقه‌ای و زبان روسی و مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این همایش قدردانی کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار