۰۴ دی ۱۳۹۴ ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۴۲۱۴
عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات علامه طباطبائی غالب بودن فرهنگ شفاهی در جامعه را دلیل تولید و انتشار شایعه دانست و اظهار داشت: سطح مطالعه در کشور ما بالا نیست و مردم هر حرف و ادعایی را که مطرح می‌شود بدون کوچک‌ترین تحقیق و پرس‌و‌جویی پذیرفته و حتی بازنشر می‌دهند.

به گزارش عطنا به نقل از جام‌جم، عباس اسدی گفت: این شایعات هم عموما و البته خیلی دیرهنگام تایید یا تکذیب شده یا در بلاتکلیفی می‌ماند.

وی خلق شایعه را کنشی کاملا هدفدار عنوان کرد و افزود: خلق شایعه عموما از سوی دو طیف انجام می‌گیرد؛ افراد معمولی و دولتمردان. تولید شایعه از سوی کاربران و مخاطبان عام شاید بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد، اما گاه دولتمردان برای آزمودن افکار عمومی شایعه درست می‌کنند.

اسدی اضافه کرد: آنها با خلق یک شایعه درباره موضوعی ابتدا واکنش افکار عمومی را می‌سنجند و در صورت بازخوردهای مثبت، آن‌گاه اقدام به اجرایی کردن آن می‌کنند. با این حال، تولید شایعه یک کنش همه‌گیر است.

وی با اشاره به افزایش تولید شایعه در مناسبات و مقاطع خاص و حساس بیان داشت: این مقاطع خاص، بسترهایی هستند که به تولید شایعه دامن می‌زنند و خوراکی ایجاد می‌کنند برای شایعه و شایعه‌پردازان.

عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این پرسش که آیا شایعه کارکرد مثبت هم می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: شایعه، هم می‌تواند کارکرد مثبت داشته باشد و هم منفی.

اسدی خاطرنشان کرد: برای مثال، تولید یک شایعه می‌تواند اثرات منفی شایعه‌ مخرب دیگری را خنثی کند. اصولا اگر مردم نسبت به یک موضوع نگرش مثبت داشته باشند شایعاتی هم بر حول آن شکل می‌گیرد مثبت خواهد بود و بالعکس این موضوع هم مصداق دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار