به
گزارش عطنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و بسیاری از شبکه های اجتماعی این روزها به محلی تبدیل شده اند که در آن ها گروه های مختلف به جای انتشار اخبار واقعی در سطح جهان به گسترش اطلاعات نادرست و دروغین می پردازند.
دنیای مجازی با این که امکانات مفید و فراوانی را برای کاربران فراهم آورده است، باعث شده است تا افرادی بتوانند عقاید نژاد پرستانه و اسلام هراسانه خود را هرچه بیشتر در آن گسترش دهند. در سال های اخیر با گسترش محبوبیت این شبکه ها در میان مردم عادی بسیاری از رسانه های خارجی نیز سعی کرده اند تا از آن ها برای گسترش اخبار و اطلاعات خود استفاده کنند.
رسانه های خارجی در سال های اخیر بخش بزرگی از اخبار روزانه خود را به اقدامات تروریست های داعش اختصاص داده اند و اقدامات این گروه را به سایر مسلمانان ارتباط داده اند. افراد بسیاری ممکن است در نگاه اول گزارش های این شبکه ها را تنها جهت اطلاع رسانی بدانند اما با بررسی های بیشتر و مشاهده مدت زمانی که این شبکه ها به این گونه گزارش ها اختصاص می دهند متوجه خواهند شد که هدف اصلی دیگری توسط این شبکه ها دنبال می شود.
شبکه هایی همانند CNN، Foxnews و BBC مدت ها است که با ارائه اطلاعاتی نادرست سعی می کنند تا دید مردم سایر کشورها را نسبت به مسلمانان تغییر دهند موضوعی که باعث شده است در این کشورها اسلام هراسی به مشکلی واقعی تبدیل شود. موج جدید مهاجران به کشورهای اروپایی نیز باعث شده تا موقعیت مناسبی برای این رسانه ها ایجاد شود تا شهروندان را هرچه بیشتر از ورود مسلمانان بترسانند.
اسلامهراسی سبب رشد پدیدهٔ اسلامستیزی در برخی جوامع شدهاست. سابقه این اصطلاح به دهه ۱۹۸۰ بازمیگردد، اما پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ استفادهی بیشتری از آن شد. مؤسسهی "رانیمد تراست" در انگلستان که به امر تبعیض و نفرت در این کشور میپردازد، در ۱۹۹۷ اسلامهراسی را ترس و نفرت از اسلام و بنابراین ترس و نفرت از همه مسلمانان تعریف کرد و ابراز داشت که این اصطلاح بر تبعیض و طرد مسلمانان از زندگی اقتصادی اجتماعی و عمومی کشور نیز دلالت دارد.
یکی از بهترین نمونه های تبلیغات دروغین این شبکه ها تصویری از مسلمانانی است که در حال فریاد زدن کلام "الله اکبر" در قطار هستند. این تصویر در هفته اخیر در شبکه های CNN و Foxnews در گزارشی تهیه شده برای ایجاد ترس از ورود مسلمانان پخش شد، تصویری که در واقع متعلق به سال 2010 بوده و هیچ ارتباطی به وقایع فعلی ندارد.
سایر روش های اطلاع رسانی همانند شبکه های فیس بوک، توئیتر و یوتیوب نیز باعث شده است تا بسیاری از این خبرگزاری ها بتوانند اطلاعات نادرست خود را هرچه آسان تر در میان افراد جامعه گسترش دهند.
تبلیغات دروغین و نادرست در بسیاری از رسانه های نوین باعث شده است تا مردم بسیاری از کشورهای غربی به مرور زمان از مسلمانان بترسند، تا جایی که نژادپرستی و تبعیض در کشورهای مختلف غربی به مقدار بسیار زیادی افزایش یافته است.
معضل اسلام هراسی تا حدی پیش رفته است که چند هفته پیش یک نوجوان آمریکایی به دلیل به همراه داشتن یک ساعت و ظاهر عجیب بازداشت شد و چندین ساعت بدون اطلاع رسانی به والدینش در ایستگاه پلیس نگه داری شد.
مصطفی قلی زاده کارشناس ارشد مسایل بین الملل با بیان اینکه گروه های تکفیری به ویژه داعش از فضای مجازی برای اسلام هراسی استفاده می کنند ، اظهار داشت: بر اساس آماری که رسانه های خارجی اعلام کردند حضور این گروهک تروریستی در فضای مجازی افزایش چمشگیری داشته است.
وی همچنین با بیان اینکه از حادثه یازده سپتامبر به بعد که باعث رشد و نفوذ تروریسم در منطقه شد، 14 درصد تبلیغات ضد اسلامی در شبکه های اجتماعی افزایش یافته است، افزود: آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با گسترش آموزه های دین مبین اسلام در جهان و از ترس تاثیر دین اسلام در بین مردم جهان از طریق ابزارهای مختلف و به ویژه رسانه ها در صدد مقابله با آن برآمدند و از این رو موج گسترده اسلام هراسی را در جهان به راه انداختند.
قلی زاده در پایان با اشاره به راه های مقابله با این گونه اعمال غیر انسانی و اسلامی گفت: هم اینک تعداد زیادی از جوانان مسلمان با پیامهای مثبت، صلحآمیز و گاه طنزآمیز، در شبکه اجتماعی توئیتر به مقابله با تعصبات و احساسات ضداسلامی میپردازند، که اغلب این جوانان بزرگ شده غرب بوده لذا امیدوار هستیم که جوانان ایرانی از این غافله عقب نمانند و با راه انداختن صفحات مخصوص مقابله با اسلام هراسی بتوانند این رسالت را به خوبی انجام دهند.