۰۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۱۳۲۱

محمد دبیر مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درمورد دلایل و شیوه تدوین این سند اظهار کرد: سند ملی گسترش زبان فارسی در حوزه رسم الخط، ادبیات فارسی و پژوهش زبان فارسی تدوین شده است.
وی در حاشیه نشست آشنایی با ظرفیت های مطالعاتی ادبیات دفاع مقدس در فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه حدود یک سال و نیم قبل خود تدوین این سند را از فرهنگستان خواستار شد که متعاقب آن کارگروه ویژه ای در فرهنگستان تشکیل و نشست های مختلفی را با نمایندگان وزارتخانه های مربوط برگزار شد.
وی اضافه کرد: جلسه ها با وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی، دانشگاه ها و مراکز آموزش زبان فارسی مانند بنیاد سعدی و جامعه المصطفی برای تدوین آن برگزار شد.
دبیر مقدم اظهار کرد: قرار است این سند تا حد زیادی تنگناهای پیش روی زبان و ادبیات فارسی را در حوزه های گوناگون از جمله رسم الخط، کاربرد زبان فارسی در فضای مجازی، تقویت زبان فارسی در مقام زبان علم، تعامل با کشورهای فارسی زبان و کاربرد زبان و خط فارسی در مطبوعات و رسانه ها، کاربرد زبان و خط فارسی در کتاب های درسی آموزش و پرورش و مانند آن رفع کند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا اجرای این سند برای دستگاه های مربوط لازم الاجرا است یا صرفا جنبه توصیه ای دارد؟ گفت: سندهای ملی بعد از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون دارند، لازم الاجرا هستند و هم تراز قوانین مجلس شورای اسلامی محسوب می شوند. اما یقینا وزارتخانه ها و نهادهای مختلف به دلیل بار مالی این طرح ملاحظاتی خواهند داشت که باید در شورای عالی انقلاب و مجلس زمینه های تامین این نیازهای مالی فراهم شود.
دبیر مقدم تاکید کرد: نسخه اولیه سند آماده شده است و از پیشرفت در تدوین سند کاملا راضی هستیم، امیدواریم که در جهات زیادی کارگشا باشد.
عضو پیوسته فرهنگستان یادآور شد که گروه های 13 گانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی یعنی گروه ادبیات تطبیقی، ادبیات انقلاب اسلامی، واژه گزینی، آموزش زبان فارسی، زبان و رایانه، ادبیات معاصر، برون مرزی، تصحیح متون، فرهنگ نویسی، زبان و گویش های ایرانی، دانشنامه تحقیقات ادبی، دانشنامه زبان و ادب فارسی در شبه قاره و فرهنگ نویسی برنامه های مختلفی را در راستای رصد و بررسی همچنین پژوهش در حوزه زبان و و تقویت زبان فارسی در مقام زبان علم ادبیات فارسی در حال اجرا دارند.
وی افزود: از جمله برنامه ها اعطای جایزه فرهنگ نویسی با مشارکت گروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه های برتر درمورد درست نویسی زبان و خط فارسی و به کارگیری مصوبات فرهنگستان اعطا می شود.
به گفته دبیر مقدم، امسال دومین دوره این جایزه در آبان ماه و همزمان با برگزاری جشنواره مطبوعات برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار