۰۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۲:۰۶
کد خبر: ۲۰۷۹۵
اعتیاد-دانشجویان
حوزه اجتماعی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)/ فاطمه فرجی پور: مصرف مواد مخدر و اعتیاد در بین دانشجویان یکی از مهمترین معضلات و چالش های اجتماعی در سراسر جهان است که در کشور ما نیز وجود دارد و در حال افزایش است. اعتیاد، هر گونه وابستگی جسمی و روانی به ماده ای بصورت مرتب و مستمر می باشد. سازمان بهداشت جهانی هرگونه وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر را اعتیاد می داند. این پدیده جهانی چند وجهی است و شامل ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره می باشد.

دانشگاه یکی از مهمترین عوامل در کشیده شدن فرد به سمت مواد مخدر است

دوره نوجوانی و جوانی از دوره های پرخطر در زندگی هرفرد است که ممکن است باعث گرایش فرد به مصرف مواد مخدر شود. در این میان دانشگاه نیز یکی از مهمترین عوامل موثر در کشیده شدن فرد به سمت مواد مخدر است. امروزه اعتیاد در دانشگاه به یک مسئله غیرقابل انکار تبدیل شده است که نتیجه آن تربیت قشری است که نمی توانند نقشی در آینده کشور داشته باشند. اهمیت این مسئله به این دلیل است که علاوه بر فرد معتاد، خانواده و دوستان آن نیز در معرض آثار مخرب آن قرار خواهند گرفت و اگر کسی از تاثیرات نامطلوب مصرف این مواد بر سلامت جسمی، روانی، روحی، اجتماعی خود و خانواده خود مطلع باشد، کمتر به سراغ آن می رود.

بحران هویت در دوران جوانی و برهم خوردن آرامش جوانان، نداشتن امید به آینده و عدم اعتماد به نفس، نداشتن برنامه مناسب برای اوقات فراغت، عصبانیت، پرخاشگری، فقر، ناآگاهی، مصرف مواد در میان دوستان یا خانواده، هیجان طلبی، بی انگیزگی تحصیلی، عدم توجه ارکان مختلف کشور به نیازها و انتظارات جوانان و .... از جمله مهترین عوامل موثر در روی آوردن دانشجویان به مواد مخدر است.

برخی باور های غلط زمینه ساز گرایش به مواد اعتیاد آور می شوند

در این میان دور بودن از محیط خانواده و استقلال پیدا کردن جوانان نیز از  عوامل موثر در روی آوردن دانشجویانی است که در شهری غیر از محل سکونت خود درس می خوانند. زیرا محیط های تازه دارای جذابیت هایی هستند که معمولا جوانان به دلیل همرنگ شدن با آن محیط و دوستان خود به این سمت و سو کشیده می شوند. افت تحصیلی نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل موثر در مصرف مواد مخدر بین دانشجویان است. برخی از دانشجویان بدلیل داشتن این باور غلط که این مواد سطح هوشیاری و یادگیری را بالا می برد به مصرف این مواد گرایش پیدا می کنند.

وظایف والدین و مسئولین در قبال نسلی که بار فرهیختگی کشور بردوش آن است

در این میان والدين و مسئولين دانشگاه ها باید نظارت بيشتری در زمينه حل مشکلات روانی، عاطفی و اجتماعی جوانان داشته باشند.  با آگاهی دادن به دانشجویان، ایجاد تغییر در محیط دانشگاه و نگرش دانشجویان، توجه مسئولین به نیازها و انتظارات دانشجویان و همچنین بومی کردن تحصیلات می توان تا حدودی از میزان این اعتیاد کاست. مسئولین دانشگاه باید در کنار مسائل آموزشی و علمی توجه خود را به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز معطوف کنند و با برنامه ریزی های لازم به پیشگیری و کنترل این معضل بپردازند تا این نسلی که بار فرهیختگی کشور بردوش آن است و جامعه به پویایی و نشاط آن نیازمند است، تباه نشود.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار