۰۹ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۹۰
espaniaee

عاطفه صباغی فارغ التحصیل رشته زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس مرکز آموزش این دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه علمی- آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) در رابطه با وضعیت این رشته در دانشگاه های ایران گفت: با توجه به اینکه زبان اسپانیایی دومین زبان رسمی دنیا است، اهمیتی زیادی در دنیا به این رشته داده می شود. اما متاسفانه در ایران این توجه و اهمیت دیده نمی شود و مسئولین دانشگاه ها باید تلاش بیشتری کنند تا بتوانند اهمیت این رشته را نشان دهند.


وی با بیان اینکه در ایران رشته زبان اسپانیایی فقط در مقطع کارشناسی تدریس می شود، گفت: تلاش های زیادی صورت گرفته است تا مقطع کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه داشته باشیم. حتی پس از پیگیری زیاد اساتید سرفصل دروس نیز تایید شده است، اما متاسفانه مشکلات زیادی وجود دارد و هنوز این زبان دوم دنیا در ایران در مقطع کارشناسی باقی مانده است.


صباغی یکی از مهمترین مشکلات زبان اسپانیایی در کشور را کمبود استاد در این رشته دانست و گفت: در ایران اساتیدی که دکتری داشته باشند بسیار کم هستند و خیلی از این اساتید به دلیل رفت و آمد زیاد به کشور اسپانیا تمایل به تدریس در دانشگاه را ندارند. دانشگاه در این زمینه باید سرمایه گذاری کند و اساتیدی که لازم دارد را جذب کند. آن طور که من اطلاع دارم اقدامات لازم در دو گرایش مختلف مترجمی زبان اسپانیایی و تاریخ اندلس در حال انجام است.


وی در رابطه با وضعیت این رشته در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: آن زمان که من در دانشگاه درس می خواندم اوضاع خوب بود و ما سفیران و افراد زیادی را از نزدیک می دیدیم که زبان مادریشان اسپانیایی بود و با آن ها و فرهنگ کشورشان آشنا می شدیم. همچنین کارگاه های مختلفی نیز در دانشگاه برگزار می شد. اخیرا نیز گروهی از دانشجویان این دانشگاه برای آشنایی با دانشگاه های اسپانیا به این کشور اعزام شدند.


این مترجم سیاسی خبرگزاری های کشور در رابطه با اساتید دانشگاه علامه گفت: خوشبختانه اساتید زبان اسپانیایی دانشگاه علامه به لحاظ علم و دانش در سطح بسیار بالایی قرار دارند  اما در این میان اساتید به لحاظ روش تدریس و قدرت ارتباط با دانشجو و همچنین برنامه ریزی کلاس ها با هم فرق می کنند.


وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عطنا که بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته چگونه است؟ گفت: فارغ التحصیلان این رشته در مقایسه با سایر رشته های زبان بازار کار بهتری دارند. چون ما یک شبکه اسپانیایی زبان در کشور داریم که مختص اسپانیایی زبانان است. همچنین رسانه های خبری ایران بخش های مختلفی از جمله بخش ملل دارند که حوزه کارشان خیلی گسترده است و دانشجویان می توانند در این بخش ها مشغول به کار شوند.


صباغی در پایان گفت: براساس گفته دانشجویان دانشگاه تهران زبان اسپانیایی دانشگاه علامه حرف اول را در کشور می زند و دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه به نوعی مرجع زبان ایران است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار