۳۱ تير ۱۳۹۷ ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۰۲۷۳۷
سلیمی در نشست «ارائه نتایج پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی دانشجویان دختر در دانشگاه‌های منطقه یک»

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه خوابگاه‌ها مراکز تربیتی هستند، گفت: یکی از مسئولان، دانشگاه‌ها را حفره‌های بزرگ هزینه‌ای می‌دانست در حالی که دانشگاه محل سرمایه‌گذاری برای آینده است.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست ارائه نتایج پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی دانشجویان دختر در دانشگاه‌های منطقه یک روز سه‌شنبه، 26 تیرماه در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این نشست، دکتر حسین سلیمی با تاکید بر این نکته که تلاش کرده‌ایم تا نظام جدیدی را در سیستم دانشگاه‌ها مطرح کنیم، گفت: تلاش کردیم تا بر اساس تعریف چیستی خوابگاه، تغییرات و کارهای لازم برای بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی را انجام دهیم.


وی با بیان اینکه تعریف مفهوم خوابگاه و نقش تربیتی آن به آموزش عالی برمی‌گردد، اظهار کرد: یکی از اختلافات جدی که مسئولان دانشگاه‌ها با مدیران سازمان برنامه و بودجه دارند، دیدگاه متفاوت آنها در  زمینه خوابگاه‌های دانشجویی است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی سپس به صحبت‌های یکی از مسئولان در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از مسئولان، دانشگاه‌ها را حفره‌های بزرگ هزینه‌ای می‌دانست، حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا دانشگاه و دانشجویان استعدادهای بزرگ کشور هستند یا حفره‌های بزرگ هزینه‌ای؟


وی درباره همین موضوع تأکید کرد: اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها و در نهایت دانشجویان دال بر این است که سیستم آموزشی کشور این دانشجویان را به عنوان استعداد شناسایی کرده و باید برای آنها هزینه صورت بگیرد.


سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود آموزه‌های قانون اساسی را یادآور شد و ادامه داد: استدلال‌هایی که در اینجا بیان ‌می‌شود، مطابق با آموزه‌های قانون اساسی است و هدف، تربیت شخصیتی دانشجویان است. اگر دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام دهد برای تأمین آینده‌سازان کشور است.



خوابگاه‌های دانشجویی فقط محل برای خوردن و خوابیدن نیست



وی با اشاره به اینکه خوابگاه‌های دانشجویی فقط محل برای خوردن و خوابیدن نیست، افزود: در واقع خوابگاه‌های دانشجویی مراکزی برای تعلیم و تربیت است.


سلیمی واژه «کالج» را مورد تحلیل و بررسی قرارداد و در این زمینه، گفت: کالج در بسیاری از مفاهیم به گروهی از انسان‌ها گفته می‌شود که برای کار، هدف و مسئولیت مشخص سازماندهی می‌شوند تا تصمیمات مشترک یا کار مشترک انجام دهند. اگر کسی بخواهد Businessperson (معامله‌گر) باشد به یک کالج مشخص می‌رود و یا در کشورهای اروپایی کالجی وجود دارد که هدف آن تربیت یک انسان شاد است و به‌نوعی متفاوت عمل می‌کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی در خوابگاه‌ها باید ارائه شاکله شخصیتی مناسب برای دانشجویان باشد، گفت: پرسشی که لازم است به آن توجه شود این بوده که وقتی فرد وارد خوابگاه می‌شود، چه تغییرات و اتفاقاتی در شخصیت و زندگی او رخ می‌دهد؟ پس اینگونه سرمایه‌گذاری، کلان و آینده‌نگر نیست تا وقتی که برنامه‌ریزی درستی برای آن صورت نگیرد و باید بر اساس مرام‌نامه ساماندهی تربیتی عمل کرد.



خوابگاه‌ها از یک فضای تنگ و خفقان‌آور بیرون بیایند


وی با تأکید بر اینکه لازم است خوابگاه‌ها از یک فضای تنگ و خفقان‌آور بیرون بیایند، گفت: باید برنامه‌های مفرح فرهنگی در خوابگاه‌ها برای دانشجویان در نظر گرفته شود. ضمن‌آنکه دانشجو هم باید در قبال خدماتی که به او ارائه ‌می‌شود، مسئول باشد.




انتخابات شورای صنفی فرصتی برای حضور دانشجویان است و باید در این عرصه حضور پیدا کنند و مطالبه‌گر باشند در حالی که معمولاً کرسی‌های شورای صنفی خالی است و مشارکت خوبی از آن صورت نمی‌گیرد.



سلیمی وظایف دانشجویان را فراتر از غذا خوردن و درس خواندن دانست و بیان کرد: دانشجویان ایرانی در حال حرکت از یک پیچ خطرناک هستند، این حرکت باید از یک نقطه در سطح پایین شروع شود و به درکی در سطح بالا برسد و این نگاه در دانشگاه علامه طباطبائی تا حدی زیادی تحقق یافته است.


وی سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در زمینه نگاه تربیتی به خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی را مؤثر خواند و تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌ها جواب می‌دهد و نباید ناامید بود، ایده‌های زیادی ارائه شده و بدنه دانشگاه نیز خود را با ایده‌های جدید که یک وظیفه حیاتی و اجتماعی بوده سازگار کرده است.



انتخابات شورای صنفی فرصتی برای حضور دانشجویان است



سلیمی ایده‌های اجرا شده را کم ولی مطلوب دانست و افزود: اگر توقع ما مثلاً عدد  100 بوده است اکنون به عدد 15 رسیده‌ایم و هنوز 85 واحد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد، امکانات ارائه شده در خوابگاه‌ها خیلی زیاد نیست اما همین میزان نیز اثرات خود را نشان داده و میزان رضایت را بالا برده است.


وی همچنین انتخابات شورای صنفی را فرصتی برای حضور دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان باید در این عرصه حضور پیدا کنند و مطالبه‌گر باشند در حالی که معمولاً کرسی‌های شورای صنفی خالی است و مشارکت خوبی از آن صورت نمی‌گیرد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: از ایده‌‌های خوب حمایت ‌می‌شود و اگر بودجه‌ای برای تبدیل خوابگاه‌ها به مراکز فرهنگی اختصاص داده شود، از این بودجه‌گذاری نیز استقبال خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار