۱۹ تير ۱۳۹۷ ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۰۰۸۳۵
mohamadreza rezvantalab

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فارغ‌التحصیلی سالیانه ۱۵ هزار دانشجو از دوره دکتری خبر داد و گفت: سالیانه حدود ۲۰۰۰ نفر از این افراد به‌صورت هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، در دیدار با سرپرست و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد، گفت: درخواست فراوان، پذیرش محدود و منطقی دلیل طولانی شدن پروسه جذب اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها است. به‌طوری‌که سالانه ۱۵ هزار نفر از دوره دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند و سالانه از این تعداد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به‌عنوان عضو هیئت‌علمی جذب می‌شوند.


وی در ادامه از افزایش ۱۲ به ۳۸ درصدی ظرفیت جذب هیئت‌علمی بانوان خبر داد و گفت: در اولین گام فرآیند جذب هیئت‌علمی، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها نیازهای خود را در سامانه هیئت‌علمی بارگذاری می‌کنند و سپس وزارتخانه این نیازها را برای تطبیق با آمایش و نقشه علمی کشور و تطبیق آن بر برنامه‌های اداری و مالی به مرکز نظارت می‌فرستد. پس‌ازاین مرحله ما از طریق فراخوان از متقاضیان دعوت می‌کنیم اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.


دکتر رضوان‌طلب افزود: هنگام ارزیابی‌های علمی و تخصصی نیز اولین مرحله سنجش توانایی‌های علمی متقاضیان از سوی کارگروه توانایی‌های علمی است و بعدازاین مرحله از سوی کارگروه صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت عمومی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنهایت رأی هیئت جذب دانشگاه‌ها به‌منزله تأیید یا رد متقاضیان است.


رئیس مرکز جذب اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم بر پرهیز از سلیقه گرایی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: عمده تلاش ما در بحث تعیین صلاحیت‌های عمومی اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها دوری از سلیقه گرایی و سختگیری است.


وی در ادامه گفت: اعضای هیئت جذب هیئت‌علمی از سه شخص حقوقی و ۴ یا ۶ نفر شخص حقیقی تشکیل می‌شود که اشخاص حقوقی ریاست دانشگاه، رئیس نهاد رهبری و معاون آموزشی دانشگاه را شامل می‌شود. در این هیئت اعضای ذکرشده هرکدام نظر خود را اعلام می‌کنند و قرار نیست با رأی یکی از اعضا تصمیمات سایرین باطل شود.


دکتر رضوان‌طلب اظهار کرد: به‌جرئت می‌توان گفت شبکه جذب هیئت‌علمی فاخرترین شبکه کشور است. در این شبکه بیش از ۲۰۰۰ نفر از مسئولان مجرب دانشگاه‌ها حضور دارند.


به گفته وی،‌ رسیدگی به صلاحیت‌های هیئت‌علمی در حیطه کاری مرکز جذب قرار ندارد و ما صرفاً بر روند صحت هیئت‌های جذب نظارت می‌کنیم.


وی در خصوص وضعیت اعضای هیئت‌علمی پیمانی نیز گفت: واقعیت این است که اعضای هیئت‌علمی پیمانی تنها به مدت یک سال با دانشگاه‌ها قرارداد دارند. این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا منجر به ایجاد انتظارات نامتناسب نشود.


وی طولانی بودن فرآیند جذب را مربوط به دانشگاه‌ها دانست و میانگین زمان توقف پرونده‌ها در وزارت علوم را حدود ۴۰ روز عنوان کرد.


دکتر رضوان‌طلب همچنین در خصوص انصراف متقاضیان در مراحل پایانی جذب، جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه‌های دیگر را به‌عنوان اهرمی برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشگاه‌ها دانست و افزود: ممنوعیت تدریس و یا اخراج از دانشگاه، خارج از حیطه وظایف هیئت جذب است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار