۱۳ تير ۱۳۹۷ ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۹۹۷۹۱
مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم

معاون آموزشی وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌ها خواست تا در حوزه مهارت‌افزایی بیش از ماموریت‌شان گام بردارند تا فضا برای ورود به بازار کار تسهیل شود.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، صبح امروز نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور با حضور عبدالرضا باقری، قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیز مرکزی و مجتبی شریعتی نیاسر،‌ معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با رویکرد تشریح برنامه‌های مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان مقاطع کارشناسی برگزار شد.


براساس این گزارش، معاونان آموزشی پیرامون تجربیات و اقدامات گذشته خود در حوزه مهارت‌آموزی گزارش‌هایی را ارائه کردند که نشان می‌داد در روند ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی، آموزش‌های تکمیلی نیز در قالب مدارس مهارتی ارائه کرده‌اند.


در جریان برگزاری این نشست مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ورود به بازار کار یکی از چالش‌های اصلی دانش‌آموختگان مخصوصا در دوره کارشناسی است، اظهار داشت: چند نکته مهم درباره اشتغال دانش‌آموختگان وجود دارد ابتدا اینکه این قشر تحصیل‌کرده می‌توانند به راحتی در خارج از کشور وارد بازار کار شوند و آموزش‌های ارائه شده را عملی کنند.


وی افزود: باید برای اشتغال دانش‌آموختگان علاوه بر نیاز بازار کار، توانمندی آنان را بسنجیم و اینکه بدانیم آیا دانش‌آموختگان در دوران تحصیل توانمندی‌های لازم را کسب می‌کنند یا خیر؟


وی با بیان اینکه مهارت‌افزایی داشنچویان در دوران تحصیل یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه‌ها است، گفت: دانشگاه‌ها نباید برای مهارت‌افزایی دانشجویان در دوران تحصیل یک وجهی باشند؛ بلکه در برنامه‌های مهارت‌ افزایی باید به صورت چند وجهی رشد یابند.


شریعتی نیاسر معتقد است: دانش‌آموختگان باید پس از کسب مهارت‌های لازم در رشته‌های متناسب با بازار کار امکان تعامل و اشتغال داشته باشند به طوری که اگر کسی مهندسی مکانیک خوانده باید در محیط کار متناسب با سایر رشته‌ها نیز تعامل داشته باشد.


وی گفت: دانشجویان باید در کنار مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های عمومی را هم بیاموزند تا پس از فراغت از تحصیل در انتظار ورود به بازار کار نباشند.


معاون آموزشی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری همچنین از عدم توجه دستگاه آموزش عالی به مهارت‌افزایی انتقاد کرد و در عین حال گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد تا شاهد ارتقای سطح مهارت دانش‌آموختگان باشیم؛ البته در این باره حرکت‌هایی از سوی دانشگاه‌ها برای برگزاری دوره‌های مهارت افزایی صورت پذیرفته اما دانشگاه‌ها باید فراتر از ماموریت خود اقدام کنند.


وی افزود: اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و عمده نگرانی‌ها مربوط به ارتقای سطح مهارتی دانش‌آموختگان است.


شریعتی نیاسر تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید دانشجویانی تربیت کنند که اگر موفق به ورود به بازار کار نشدند خود کارآفرین باشند.


وی با بیان اینکه وزارت علوم برای افزایش مهارت‌آموزی دو درس اختیاری اثرگذار در معدل را اجرایی کرد گفت: به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم تا دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار کرده و به آنان گواهینامه دهند.


معاون آموزشی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری در پایان از درخواست تخصیص 140 میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت علوم برای موضوع مهارت‌افزایی دانشجویان خبر داد و گفت: این بودجه در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.


براساس این گزارش، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با اشاره به موضوع برگزاری نشست با معاونان آموزشی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته باید تا سه درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به حمایت از برنامه‌های مهارت‌افزایی که درنهایت مورد تایید اشتغال فارغ‌التحصیلان شود، اختصاص یابد و این موضوع باید در هیات امنای دانشگاه‌ها در سال 97 به تصویب برسد.


وی با بیان اینکه تسهیل آیین‌نامه‌ها و ضوابط برای اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان یکی از اقدامات وزارت علوم است، گفت: دانشگا‌ه‌ها باید شیوه‌نامه‌های مربوط به آیین‌نامه مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان کارشناسی را تدوین و برای اجرا ابلاغ کنند.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: طبق رایزنی‌های صورت گرفته با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 97 کل کشور، اعتبار اختصاصی برای مهارت‌افزایی و اشتغال دانشجویان به تصویب برسانند که البته دانشگاه‌ها باید آیین‌نامه‌ها و مستندات لازم در خصوص برنامه‌های خود را به وزارت ارسال کنند.


آهنچیان با تاکید بر اینکه رصد اشتغال دانش‌آموختگان یکی از دستور کارهای ما در وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری است گفت: یکی از اثرات مثبت این اقدام بازنگری در دروس و کنترل دانش‌آموختگان است.


وی از عدم ارائه برنامه‌های دانشگا‌ه‌ها در خصوص مهارت‌آموزی تاکنون خبر داد و گفت: پیش طرح از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها درخواست کردیم تا 14 تیرماه برنامه خود را در خصوص ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان ارائه کنند.


آهنچیان تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید تا 17 مرداد ماه در سیلابس درسی دانشجویان یک درس اختیاری زیرمجموعه طرح مهارت افزایی را که مبتنی بر نیاز بازار کار باشند را ارائه دهند.


این مقام مسئول گفت: اجرای این طرح باید در ترفیع اساسی در دانشگاه‌ها اثرگذار بوده و ردیفی با عنوان مهارت‌افزایی برای بودجه دانشگاه‌های فعال در زمینه مهارت‌افزایی اختصاص داده شود.


وی ابراز امیدواری کرد که در سال تحصیلی جدید دوره‌های کارشناسی آموزش کشور دچار تحول و تغییر مثبت شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار