۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۹۹۴۲
taheri

کتابخانه ی دانشگاه علامه طباطبائی دو وجهی است یعنی کاربران علاوه بر استفاده از  بخش فیزیکی و معمول کتابخانه، می توانند به بخش مجازی آن (کتابخانه الکترونیک) نیز دسترسی داشته باشند.


در بخش فیزیکی بالغ بر 220 هزار جلد کتاب فارسی، لاتین، پایان نامه، نشریات و طرح های تحقیقاتی و در بخش الکترونیک  نیز  بیش از280هزارعنوان دیجیتال موجود است  که حدود 80 هزارعنوان آن هم اکنون قابل دسترسی است.


دکتر سید مهدی طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبائی(عطنا) گفت : کتابخانه مرکزی  دانشگاه از چهارراه لشکر به دو طبقه  همکف و  زیرین دانشکده ارتباطات منتقل شد.


وی افزود:  ساختمان و فضای مورد استفاده در چهارراه لشکر بزرگتر و مناسب تر بود اما مستقر شدن در دهکده نیز ویژگی هایی دارد از جمله نزدیکی به حوزه ی ریاست و همچنین دسترسی اکثر دانشجویان به کتابخانه مرکزی که ارائه ی سرویس و خدمات را آسان تر می کند.


سید مهدی طاهری با بیان این که کتابخانه دانشگاه در حوزه علوم انسانی چه در بعد دیجیتال و چه در بعد فیزیکی درکشور منحصر به فرد است افزود: کتابخانه ای در کشور نیست که این تعداد منبع را صرفا در حوزه علوم انسانی داشته باشد.


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه ویژگی بارز سیستم جدید کتابخانه را یکپارچه بودن آن دانست و گفت: در گذشته هر دانشکده سیستم جداگانه ای داشت ولی امروز کل کتابخانه ها به طورمستقیم  در سیستم به عنوان زیرمجموعه ی کتابخانه مرکزی شناخته می شوند و امکان جستجو کامل فراهم شده است.


IMG_3119


طاهری افزود: کاربران و جامعه کتابخانه، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان هستند که با تغییر سیستم و دیجیتالی شدن آن همه ی کاربران عضو شده اند.


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خاطر نشان کرد: هرسال  لیست دانشجویان جدیدالورود از آموزش  تهیه و در سیستم ثبت می شود و بدین ترتیب همه ی  دانشجویان عضو کتابخانه دیجیتال می شوند. همچنین برای استفاده از خدمات کتابخانه فیزیکی با ثبت عکس و تایید دانشکده ی خود می توانند از تمام امکانات کتابخانه و امانت کتاب بهره مند شوند.


وی افزود: اکنون تعداد کاربران کتابخانه بیش از 500 هزار نفر است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در ادامه گفت: از سال گذشته چند هزار جلد کتاب خریداری شده است و آمار ذخیره امسال هم بسیار بالاست و خوشبختانه حمایت های کافی  از طرف ریاست دانشگاه و معاونت پژوهشی  صورت می گیرد تا کتابخانه دانشگاه علامه به استانداردهای یک کتابخانه دانشگاهی در ایران نزدیک شود.


استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه با بیان این که فضای کنونی کتابخانه در دانشکده ارتباطات بهتر از فضای قبلی است خاطر نشان کرد: شرایط کنونی با استانداردهای قانونی خیلی فاصله دارد، اما این بستر اجرای کار است و مساله ی مهم خدماتی است که ارائه می شود و تمام تلاش تیم اجرایی کتابخانه برای بهتر کردن شرایط و تامین حداکثری نیازهای اطلاعاتی کاربران است.


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه عنوان کرد: کاری که در سطح کتابخانه دیجیتال شروع کردیم در سطح وزارت علوم اولین بار و در سطح کشور دومین تجربه است. وی افزود: ما در ایران به عنوان دومین کتابخانه  دیجیتال کشور شناخته می شویم.


طاهری با تاکید بر این که معنای کتابخانه دیجیتال با لوح های فشرده ی موجود در بازار که با نام کتابخانه معرفی می شوند متفاوت است، گفت: کتابخانه دیجیتال در ابتدای تشکیل نیاز به یک بستر فنی مناسب دارد و حل تمام مشکلات نیاز به زمان دارد.


طاهری اذعان کرد: وقتی کتابخانه دیجیتال دانشگاه فعالیت خود را شروع کرد، مشکل عمده ی آن  مساله ی زیرساخت بود. چرا که سیستم های نرم افزاری کتابخانه دیجیتال بسیار پیشرفته است و نیاز به یک بستر قوی دارد که هم اکنون با تغییر سیستم های زیرساخت نرم افزار و سخت افزاری دانشگاه این مشکل کم شده است.


طاهری اظهار داشت: هیچ دانشگاهی متن کامل پایان نامه ها را در اختیار کاربران خود قرار نمی دهد این درحالی است که در کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی امکان دسترسی به پایان نامه های دانشجویان وجود دارد و تمام پیش بینی ها برای افزایش امنیت، عدم سوء استفاده از زحمات پژوهشگران و فراهم نبودن شرایط دانلود پایان نامه ها در نظرگرفته شده است.


وی افزود: کتابخانه ی شخصی هم در سیستم تعریف شده که کاربران می توانند بعد از مطالعه ی کتاب در آن قسمت ثبت کنند.


وی در پایان ویژگی منحصر به فرد کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی را امکان ارتباط آنلاین در فضای مجازی با کتابداران در صورت بروز مشکل خواند و  اعلام اسامی کتابهای مورد نیاز که در کتابخانه موجود نیست را از کاربران خواستار شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار