۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۹۴۱۱

محمود گلزاری روز دوشنبه در همایش خانواده از منظر اهل البیت (ع)، در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در طول تاریخ همواره خانواده و تشکیل و حفاظت از آن دارای موافقان و مخالفانی بوده است.
وی با بیان اینکه قدمت خانواده و بشر یکسان است، افزود: از منظر پیروان ادیان الهی و ابراهیمی، خانواده دارای قداست و جایگاه ویژه ای است و اسلام تشکیل خانواده را یکی از آیات خداوند برمی شمارد.
این روانشناس و کارشناس حوزه خانواده با اشاره به دیدگاههای علامه طباطبایی گفت: ایشان با تاکید بر فطری بودن خانواده، این نهاد را بستری برای فرزندآوری و فرزند پروری می دانست.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور خانواده و جوانان اظهار کرد: روانشناسان مثبت گرا و پیروان ادیان الهی معتقدند خانواده مرکزی برای رشد فضائل انسانی و زمینه ساز سلامت جامعه است.
گلزاری با اشاره به جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص خانواده، گفت: امروز قوه مجریه، قوه مقننه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور توجه ویژه به خانواده پیدا کرده اند.
وی تصریح کرد: منابع آموزشی برای همسران جوان در نظر گرفته شده و قرار است تمام دستگاههای مسوول از ظرفیت های آموزشی خود در این زمینه به صورت هماهنگ و با وحدت رویه در زیر چتر شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکت کنند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری همایش ادیان توحیدی با محوریت خانواده در سال آینده خبر داد و افزود: همه دلسوزان از ادیان مختلف باید در برابر تهاجم اردوگاه کفر و مادی گری به نهاد خانواده در کنار هم بایستند.
وی بی رغبتی به ازدواج، مناسب نبودن همسریابی، فقدان مشاوره های قبل از ازدواج، نبودن آموزش های بعد از ازدواج، فقدان مشاوره و مداخله ها برای حل اختلافات، آداب و رسوم مشکل آفرین، مشکل دار بودن برخی قوانین و نبود مدیریت بعد از طلاق را هشت مشکل عمده در حوزه خانواده در کشور عنوان کرد.
گلزاری اظهار کرد: در حال حاضر 11 میلیون و 500 هزار جوان مجرد زیر 35 سال، دو میلیون مجرد بین 36 تا 50 سال و یک میلیون و 500 هزار مجرد بالای 50 سال در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به نتایج برخی نظر سنجی ها، ادامه داد: بر اساس این نظر سنجی ها، 40 درصد پسران نبود اشتغال مناسب و 25 درصد هزینه های ازدواج را از جمله علل میل به تجرد عنوان کرده اند.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به فعالیت برخی سایت های همسریابی، گفت: نیروی انتظامی از تعطیلی فعالیت 700 سایت در زمینه همسریابی خبر داد که در پرس و جو از 10-15 نفر از مسوولین این سایت ها متوجه شدیم اقدامات آنها غیر علمی و غیر اخلاقی است.
وی خاطر نشان کرد: البته باید متوجه بود که روش های سنتی نیز علی رغم خوب بودن، امروز کافی نیست، علاوه بر اینکه برخی نقص های آنها را باید برطرف کرد.
گلزاری به ضرورت برگزاری مشاوره های قبل از ازدواج اشاره کرد و افزود: برای ازدواج باید مثلثی از فرد داوطلب ازدواج، والدین و فرد خبره به عنوان مشاوره تشکیل شود.
وی تصریح کرد: مشاورین نیز باید در این زمینه آموزش های لازم را فراگیرند و در همین راستا سند مشاوره قبل از ازدواج با کمک کارشناسان مذهبی، روانشناس و مشاوره تدوین شده است.
این کارشناس مسائل خانواده گفت: تفاوت های مختلفی از جمله وراثتی و جنسیتی بین زن و مرد وجود دارد و همین منشاء بسیاری از اختلافات است ولی باید دانست که این اختلافات طبیعی است و مقابله با آنها نیاز به آموزش های بعد از ازدواج دارد.
وی با بیان اینکه امروز بحران هایی مانند اعتیاد، خیانت و امثال آن دامنگیر برخی از خانواده هاست، گفت: مشاورین و مداخله کنندگان باید در این مسائل به صورت علمی و با وحدت رویه تلاش کنند تا برخورد مناسبی از سوی زوجین صورت گیرد.
گلزاری با تاکید بر ضرورت مدیریت طلاق ها، گفت: متاسفانه بسیاری از طلاق ها به خاطر ناپختگی افراد است و لذا باید پس از طلاق نیز مدیریت کرد تا جوانان با همان همسر قبلی دوباره ازدواج کنند یا اینکه میل به ازدواج از زن و مرد زایل نشود و ازدواج دیگری شکل گیرد تا کسی بیوه نماند.
همایش خانواده از منظر اهل البیت (ع) با هدف تبیین دیدگاه قرآن و اهل البیت (ع) در خصوص جایگاه و نقش تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت خانواده در نظام اسلامی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
بگفته محمد صالح طیب نیا دبیر علمی همایش خانواده از منظر اهل البیت (ع) این همایش اولین همایش از سلسه همایش های اهل البیت (ع) و بنیانهای فرهنگی عصر حاضر است.
وی افزود: این همایش در هفت محور شامل تراز مطلوب خانواده از نظر اهل البیت (ع)، تشکیل، حفظ و تحکیم خانواده از نظر اهل البیت (ع)، مدیریت و اقتصاد خانواده، سلامت در خانواده، تعلیم و تربیت در خانواده، جمعیت شناسی و خانواده و حمایت از خانواده در نظام اسلامی برگزار شد.
وی با اشاره به اعلام فراخوان همایش از اردیبهشت سال جاری، گفت: در این مدت 268 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که پس از چند مرحله داوری در مجموع 74 چکیده چاپ شد.
همایش اهل بیت (ع) و بنیان های فرهنگی عصر حاضر با محوریت خانواده از منظر اهل بیت (ع)، با حضور امام جمعه اصفهان و اساتید حوزه و دانشگاه روز دوشنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد.



منبع: ایرنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار