۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۱۹



به گزارش عطنا به نقل از پارسینه، شرایط طبیعی و توپوگرافی منحصربه‌فرد منطقه لرستان و وجود ناهمواری‌های خدادادی به‌ویژه در بام خرم‌آباد٬ ظرفیت و پتانسیل بالایی را برای احداث این‌چنین بناهای به وجود آورده که بی‌شک با تأمین زیرساخت‌های لازم مورد نیاز می‌توان در بخش گردشگری کمک شایانی به اقتصاد و فرهنگ استان نمود.


استان لرستان به دلیل دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت ویژه‌ای که در گذرگاه شمال به جنوب کشور در طول تاریخ داشته، جزء مناطق پرتردد به شمار می‌آید.

همچنین کوهستانی بودن و توپوگرافی منحصربه‌فرد اين سرزمين در طول دوره‌های مختلف تاریخی مادها٬ هخامنشی٬ ساسانی و اسلامی و ادوار ديگر باعث شده که محدوده كنوني لرستان به علت دارا بودن تعداد قابل‌توجهی پل دوران قبل از اسلام به مهد و پایتخت پل‌های تاریخی مشهور گردد.

وجود بیش از 100 پل تاریخی از جمله پل‌های تاریخی شاپوری (طاق پیل اشکسته)، کلهر٬ کشکان، گاو‌میشان، پل‌دختر و ... با قدمتی بیش از 1400 سال در لرستان، هر کدام به‌نوبه‌ی خود در اعصار مختلف تاریخی جزء شاهکارهای معماری ایران و جهان به شمار می‌آیند. پل‌هايي با بیش از 200 متر طول و پایه‌های بلندمرتبه و معماری بی‌نظیر این ابنیه از جمله خصوصیات بارز هر کدام از این پل‌هاست.

"عطا حسن‌پور" کارشناس ارشد باستان‌شناسی کشور با اعلام این خبر گفت: دهنه‌ی پل واقع در لرستان معلق کابلی است و با طول 112 متر و ارتفاعی بیش از 85 متر بر روی رودخانه‌ی کرخه احداث شده است.

این اطلاعات کارشناس لرستانی میراث فرهنگی ما را بر آن داشت که بر اساس رسالت رسانه‌ای خود سهم کوچکی در معرفی این اثر منحصربه‌فرد و تهیه گزارش اقدام نموده و همین بهانه کافی بود تا روز جمعه 13 شهریور 94 بازدیدی از این پل داشته باشیم.

با حرکت از خرم‌آباد و پس از عبور از پل‌دختر به سمت جاده‌ی اندیمشک و طی مسافت 47 کیلومتر به روستای "دره خزینه" رسیدیم؛ با طی 2 کیلومتر از روستای مذکور به محل کارگاه سدسازی کرخه‌ی 2 قدم گذاشتیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سد کرخه‌ی 2 در مطالعات و جانمایی اولیه به دلیل وجود گسل در منطقه در سال 81 تعطیل شد و مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی آغاز گردید، به همین دلیل جهت تردد و نقل‌ و انتقال گروه مطالعاتی و تجهیزات گمانه‌زنی٬ عملیات ساخت این پل در اوایل بهار سال 82 شروع و تا پایان پاییز همان سال به طول انجامید.

با عبور از محل کارگاه سدسازی کرخه‌ی 2 و بعد از طی مسافتی 3 کیلومتری به بالای پل مورد نظر رسیدیم. برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد عرض دهنه‌ی پل معلق لرستان 80 سانتی‌متر و طول دهنه آن 112 متر و ارتفاع آن بیش از 85 متر می‌باشد. این ارتفاع 5 متر بیش‌تر از پل معلق در مشکین‌شهر اردبیل است که از آن به‌عنوان مرتفع‌ترین پل خاورمیانه یاد می‌شود.

این پل هم‌اکنون مورد استفاده افراد محلی بوده و امید است پس از انتشار تصاوير با همت مسوولین ذی‌ربط و با توجه به پتانسیل فوق‌العاده طبیعت اطراف آن، بتوان در تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری قدمی برداشت.

شرایط طبیعی و توپوگرافی منحصربه‌فرد منطقه لرستان و وجود ناهمواری‌های خدادادی به‌ویژه در بام خرم‌آباد٬ ظرفیت و پتانسیل بالایی را برای احداث این‌چنین بناهای به وجود آورده که بی‌شک با تأمین زیرساخت‌های لازم مورد نیاز می‌توان در بخش گردشگری کمک شایانی به اقتصاد و فرهنگ استان نمود.

اميدواريم با انتشار اين تصاوير مسئولين لرستان هر چه زودتر در اين خصوص اقدامي نمايند و اجازه ندهند حكايت آبشار "شوي" كه مسئولين استان خوزستان مدعي مالكيت آن شده‌اند، تكرار گردد. گمان نكنيم كار مسئولين براي نگاشتن يك نامه پشت ميزشان در اين خصوص از كار ما كه كيلومترها در گرماي طاقت‌فرساي تابستان به گرم‌ترين نقطه لرستان براي عكس‌برداري از چنين جاذبه‌‌اي بي‌نظير رفتيم، دشوارتر باشد!













ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار