۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۸۴۹۰۶
امیرحسین دستجانی فراهانی، استاد فلسفه

فراهانی، استاد فلسفه و منطق با بیان اینکه حاتمی‌کیا در این فیلم تا حدی توانسته است طرفین جنگ، استمرارجنگ و اعتبارپذیری از ساحت قدسی را درفیلم به نمایش بگذارد، گفت: جنگ‌ها ادامه دارد و فیلمسازی موفق است که بتواند استمرار جنگ، پایان ناپذیری جنگ، انگیزه‌های مؤسسان را در فیلمش به نمایش بگذارد.


به گزارش عطنا، فیلم سینمایی«به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا دوشنبه، 3 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه‌طباطبائی اکران، بررسی و نقد شد.


دکتر امیرحسین دستجانی فراهانی، استاد فلسفه و منطق در بخشی از نشست نقد و بررسی فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، گفت: وقتی بوش پسر می‌خواست به افغانستان حمله کند از مقامات عالی کلیسا اجازه گرفت.


وی چیستی و ماهیت جنگ، انسان و جنگ، شروع کننده و اتمام کننده جنگ، استمرار پیروزی در جنگ و دائمی بودن یا نبودن جنگ را محورهای اصلی جنگ دانست و سپس به تحلیل و بررسی این محورها پرداخت و گفت: طرف اصلی جنگ انسان‌ها هستند؛ بنابراین شناسایی خواستگاه‌های روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه راه‌اندازان جنگ‌ها که انسان‌ها هستند، اهمیت دارد.


این استاد فلسفه افزود: هر مؤسس جنگ نیاز به یک ساحت و اصولی فراتر از فلسفه جنگ دارد. در واقع نیاز به مجوزی دارد که به او این حق را بدهد که جنگ را تأسیس کند و راه بیندازد. تمام جنگ‌های طول تاریخ، اعتباری از ساحت قدسی گرفتند تا شروع شوند و پایان یابند؛ این ساحت قدسی می‌تواند درست یا نادرست باشد.


وی سپس آموزه‌های قرآن کریم را یک متن آموزش‌دهنده خواند و گفت: قرآن گزاره‌های بسیاری در اختیار افراد قرار می‌دهد و شیطان را «دشمن آشکار» معرفی می‌کند و این عداوت تا پایان دنیا باقی می‌ماند.


فراهانی در پایان گفت: به حاتمی‌کیا به خاطر ساخت فیلم‌هایی از این دست تبریک می‌گویم، حاتمی‌کیا در این فیلم تا حدی توانسته است طرفین جنگ، استمرارجنگ و اعتبار پذیری از ساحت قدسی را درفیلم به نمایش بگذارد. ضمن‌آنکه جنگ‌ها ادامه دارد و فیلمسازی موفق است که بتواند استمرار جنگ، پایان ناپذیری جنگ، انگیزه‌های مؤسسان را در فیلمش به نمایش بگذارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار