۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۸۱۱۴۶
آموزش تجزیه و تحلیل فیلم در دانشگاه علامه طباطبائی

کارگاه آموزشی «تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما» با حضور استاد حمیدرضا حافظی، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و مدرس سینما و تلویزیون به همت کانون فیلم و عکس این دانشگاه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی در حال برگزاری است.


به گزارش عطنا، این کارگاه آموزشی که از اسفندماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است با استقبال دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی و دانشجویانی از سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه هنر، دانشگاه سینما تئاتر، دانشگاه سوره، دانشگاه صدا و سیما و  علاقه‌مندان آزاد فیلم و سینما مواجه شده است.


کانون فیلم و عکس دانشگاه علامه طباطبائی قصد دارد بزودی، دوره جدید این کارگاه را با تحلیل نما به نمای آثاری از کریستوفر نولان، کارگردان برجسته جهان آغاز کند و  در روزهای پنج شنبه‌ سال جاری آثار متعددی را از دیگر فیلمسازان بزرگ دنیا زیر ذره‌بین دقیق تجزیه و تحلیل فیلم قرار دهد.


هدف از برگزاری این کارگاه‌ها این است که شرکت‌کنندگان در آن با اصول علمی _ هنری تجزیه و تحلیل فیلم آشنا شوند. این کارگاه در هر دوره به تجزیه و تحلیل فیلم‌هایی منتخب از یک کارگردان سرشناس سینما می‌پردازد و مدرس کارگاه، سکانس‌های متعددی را از آثار فیلمساز مورد نظر از دیدگاه: متن (درونمایه، شخصیت، روایت و ساختار)، میزانسن (ترکیب‌بندی تصویر، حرکات دوربین و بازیگران، نور، رنگ و ...)، دکوپاژ، تدوین و صدا مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد.


در این کارگاه فراگیران به‌طور ملموس با مطالب پایه و اساسی فیلمسازی به‌خصوص فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی آشنا می‌شوند و با مهندسی معکوس، به رمز و رازهای نویسندگی و کارگردانی آثار  پی می‌برند.  همچنین مدرس در آنالیز  هر نما به وجوه زیبایی‌شناسانه تصاویر و وجه عکاسانه آنها توجهی ویژه داشته و عناصر تصویر و روابط پویای آنها را جزء به جزء آنالیز می‌کند.


این کارگاه تخصصی برای علاقمندان نقد فیلم، پژوهشگران هنر و دانشجویان علوم ارتباطات نیز از جاذبه خاصی برخوردار است، زیرا آنها می‌آموزند که چگونه می‌توان با استفاده از اصول علمی_ هنری و پرهیز از سلیقه‌های شخصی، فیلم‌ها را بهتر از قبل، درک و داوری کرد و به‌خوبی از عهده تحلیل فرم و محتوای آنها برآمد.


حمیدرضا حافظی، فیلمنامه‌نویس سینما، نویسنده و کارگردان فیلم های داستانی رئال و انیمیشن، مؤلف کتاب زیبایی‌شناسی تصویر در سینما و تلویزیون و مدرس دانشگاه و مراکز معتبر آموزشی است.


آثار او تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره‌های فیلم کسب کرده است و کلاس‌های درس وی با عنوان «تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما» از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. حافظی سال‌های متمادی است که با همین روش مباحث سینمایی خود را ارائه می‌کند و تاکنون سمینارها و کارگاه‌های آموزشی متعددی را در زمینه‌های فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و زیبایی‌شناسی تصویر (در سطوح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته) در سراسر ایران برگزار کرده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار