۰۴ شهريور ۱۳۹۴ ۰۱:۵۵
کد خبر: ۱۷۱۲۹

بیژن زنگنه صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به منتقدانی که وی را به مفت فروشی نفت متهم می کنند، اعلام کرد: آیا یک نفر در این کشور پیدا نمی شود که نظارتی بر عملکرد من داشته باشد تا اجازه ندهد من قیمت نفت را پایین بیاورم؟

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که گفته می شود دیپلماسی انرژی وی در اوپک ضعیف بوده و در دوره وزارت او قیمت جهانی نفت نیز کاهش می یابد، گفت: سخنانی که در این باره می گویند بسیار عجیب است، زیرا کاهش قیمت جهانی نفت تحت تأثیر مولفه های بسیاری است. آیا شما می توانید قبول کنید که من عامل بحران اقتصاد چین هستم و یا من سبب افت شاخصهای بورس شده ام؟

زنگنه خطاب به منتقدان افزود: اگر شما می پذیرید که من چنین قدرتی دارم که می توانم سبب اختلال در اقتصاد جهانی شده و قیمت نفت را پایین بیاورم پس من از رئیس جمهوری آمریکا نیز مهمتر هستم!

وی با بیان این که اصلا چنین چیزی مبنی بر این که شخصی مانند من سبب افت جهانی قیمت نفت می شود صحت ندارد و مسئله خنده داری است، تصریح کرد: کشوری که یک میلیون بشکه صادرات نفت دارد به همان اندازه هم در بازار جهانی قدرت چانه زنی دارد.

وزیر نفت با اشاره به منتقدانی که دیپلماسی انرژی وی را در اوپک مورد نقد قرار دادند، اظهار کرد: آیا آقایان نسبت به حذف بی سروصدای سهمیه بندی اوپک و موافقت ایران با این مسئله اعتراضی نداشتند در حالی که اوپک بدون سهمینه بندی اوپک نیست، ٣٠ سال کشورهای اوپک تلاش کردند که سهمیه داشته باشند و آنگاه با یک جلسه این سهمیه ها حذف شد و دولت وقت ایران هم اعتراضی نسبت به حذف سهمیه ها نکرد.

زنگنه ادامه داد: چرا زمانی که من قرارداد دکل خارجی را تمدید کردم به انتقاد از من می پردازند اما هیچ اعتراضی نسبت به واردات خارج از ضابطه دکل از خارج به ارزش ٣ میلیارد دلار نکرده اند؟

وی با بیان این که به من می گویند متخصص مفت فروشی نفت هستم، گفت: سئوال من این است که در کشوری با اقتدار ایران که اینک ٦ قدرت بزرگ جهانی به آن اذعان می کنند آیا هیچ ناظری وجود ندارد که نسبت به این رویه من یعنی مفت فروشی نفت نظارت داشته باشد تا من بدون هیچ مشکلی  قیمتها را پایین نیاورم؛ واقعا فکر می کنید چرا من باید قیمت جهانی نفت را پایین بیاورم و این مسئله چه نتیجه ای برای من و ایران در پی خواهد داشت؟

وزیر نفت تصریح کرد: ایران باید این دوران رابگذراند. ما تاکنون این شرائط را اداره کرده ایم اما کشورهایی که موافق کاهش جهانی قیمت نفت هستند از این کاهش قیمتها خسارت می بینند. در حالی که دولت ایران حتی با افت جهانی قیمت نفت نیز توانست کشور را اداره کند.

زنگنه افزود: این را هم باید بگویم که حتی اگر قیمت نفت پایین بیاید و یا ١٠٠ دلار بشود ما باید آن را بفروشیم اگرچه دلمان می خواهد نفتمان را گرانتر بفروشیم اما بازار، قیمتها را تعیین می کند.

وی باتاکیدبراین که با انصاف انتقاد کنید، یادآور شد: گاهی درخواست از برخی کشورها برای مذاکره نشانه ضعف است، اینطور نیست که بخواهیم با هر کشوری مذاکره کنیم همانطور که بارها گفته ام فردی را که خود را به خواب زده است نمی توانیم از خواب بیدار کنیم، کشوری که تصمیم گرفته است علیه ما اقدام کند با صحبتها و مذاکره من تصمیم خود را عوض نمی کند.

سهممان را از بازار پس می گیریم

زنگنه در ادامه به شرائط تحریم ایران اشاره و آن را با دوران هشت ساله جنگ تحمیلی مقایسه کرد و گفت: شرائط تحریمها بسیار دشوارتر از دوران جنگ است؛ در واقع تحریمها، جنگ بدون آتش و دود است، جنگی که آتش و خون ندارد، اما ضربات آن مهلکتر از جنگ هشت ساله علیه ایران است.

وی با این مقدمه به بازگشت ایران به بازار نفت پس از لغو تحریمها اشاره و اظهار کرد: بلافاصله با لغو تحریمها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ٥٠٠ هزار بشکه و پس از آن ظرف مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد.

وزیر نفت به برخی انتقادها دراین باره که تا زمان افزایش تولید نفت و بازگشت بازار نباید درباره آن صحبت کرد چون سبب تضعیف قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد، تصریح کرد: وقتی افزایش تولید نفت ایران و بازگشت به بازار به دفعات تکرار می شود به آن معناست که بازار باید فضای لازم را برای بشکه های نفت ایران باز کند و این کار به نوعی آمادگی برای بازار ایجاد می کند.

وی با تأکید بر این که افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست و این موضوع سیاست دولت است، تصریح کرد: میزان قدرت هر عضو در اوپک بر مبنای ظرفیت تولید آن کشور است که ما باید بلافاصله بعد از لغو تحریمها آن را افزایش دهیم زیرا در صورت تأخیر در بازگشت به بازار نفت باید برای فروش هر ١٠ هزار بشکه نفت هم خواهش و تمنا کنیم.

زنگنه با بیان این که در دیدار با نمایندگان کشورهای خارجی بر این موضوع که شرائط  ایران با پیش از تحریمها تفاوت زیادی کرده است، تاکید می کنیم ، افزود: شرکتهای خارجی برای بازگشت به ایران باید شرائط جدید ما را بپذیرند.



منبع: اویل نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار