۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۷۰۹۸۱
نعمت‌الله ایرنزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بخشی از وظایف تحول در رشته‌های علوم انسانی به این دانشگاه واگذار شده است، گفت: گروه‌های آموزشی می‌توانند بخش عمده‌ای از سرفصل‌های آموزشی خودشان را تغییر داده و تدوین کنند و این استقلال رأی به گروههای آموزشی برای دانشجویان عضو انجمن‌های علمی-دانشجویی بسیار مهم است.


به گزارش عطنا، نعمت‌الله ایرانزاده، 24 بهمن‌ماه در اولین مجمع عمومی انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه، بیان کرد: بسیار خرسندم که در جمع دانشجویان نخبه عضو انجمن‌های علمی-دانشجویی حضور داریم.


وی با اشاره به اینکه قرار بود این مجمع در نیمه آذرماه امسال با حضور رئیس دانشگاه برگزار شود، یادآور شد: دکتر سلیمی ترجیح دادند که به دلیل مصادف بودن با 16 آذر و روز دانشجو در حضور همه دانشجویان باشند و به صورت عمومی با آنها گفت‌وگو کنند.


ایرانزاده در همین رابطه تصریح کرد: بعد از آن قرار شد که دکتر سلیمی در اولین فرصتی نشستی را با حضور دانشجویان عضو انجمن‌های علمی-دانشجویی به صورت اختصاصی و ویژه داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه نگاه رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، بنده به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیران و کارشناسان فرهنگی به انجمن‌های علمی-دانشجویی نگاه خاصی است، گفت: اولین دلیل این نگاه خاص این است که به نظر ما پیوند راستین و بی‌واسطه با مدیران گروه‌های آموزشی، اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها و دانشگاه، انجمن‌های علمی-دانشجویی هستند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: همانطوری که اطلاع دارید بخشی از وظایف تحول در رشته‌های علوم انسانی به دلیل رتبه‌های ممتاز دانشگاه علامه طباطبائی در سالهای اخیر به این دانشگاه واگذار شده است، یعنی گروه‌های آموزشی می‌توانند بخش عمده‌ای از سرفصل‌های آموزشی خودشان را تغییر داده و تدوین کنند و این استقلال رأی به گروههای آموزشی برای دانشجویان عضو انجمن‌های علمی-دانشجویی بسیار مهم است.


وی درباره همین موضوع اظهار کرد: معمولاً اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی در مواجه با مدیران دانشگاه از ضعف علمی، کاستی‌های آموزشی و پژوهشی، نبود امکانات در دروه آموزشی و نامتناسب یا نامتوازن بودن برنامه‌های درسی سخن می‌گویند؛ حال این گوی و این هم میدان که اکنون در اختیار شما است.


ایرانزاده تأکید کرد: اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌توانند با هماهنگی استادان و مدیران گروه‌های آموزشی در تغییر و تدوین برنامه‌های آموزشی و درسی که برخی از آنها نزدیک به 12 سال است که تغییری نکرده‌اند، همکاری داشته باشند و یا اینکه بخشی از آن را بر عهده بگیرند و این آغاز تحول در گروه‌های آموزشی است.



انجمن‌های علمی-دانشجویی در پژوهش‌های بنیادین در علوم انسانی نقش ایفا کنند



وی به دلیل دوم نگاه خاص مسئولان دانشگاه به انجمن‌های علمی-دانشجویی اشاره کرد و گفت: بخشی از پژوهش‌های بنیادین در علوم انسانی می‌تواند با پیشنهادهای اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی به گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و در نهایت دانشگاه صورت بگیرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه کمبود‌های آموزشی کاری است که می‌تواند با حمایت و پایمردی انجمن‌های علمی-دانشجویی جبران شود، افزود: از بی‌میلی‌هایی که در سال‌های گذشته به انجمن‌های علمی-دانشجویی شده است، هم دکتر سلیمی، هم بنده و هم سایر دوستان اطلاع دارند و امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که با تحولی که در دانشگاه صورت گرفته است، بی‌آنکه بخواهیم زحمات معاونان و مدیران پیشین در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی را نادیده بگیریم از این فرصت بدست آمده برای تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی بهره ببریم.


وی به رتبه ممتاز دانشگاه در بخش پژوهشی در میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور اشاره کرد و گفت: تحول جدیدی که در دانشگاه اتفاق افتاده این است که با همکاری معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی دوره‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که بر اساس آن دانشجویان دوره‌های تخصصی مرتبط با رشته خود و همچنین دوره‌های عمومی را فرا می‌گیرند.


ایرانزاده اذعان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی برای نخستین بار در کشور است که به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی با رویکرد کارآفرینی، دوره‌های مهارت‌افزایی را برگزار می‌کند.


وی با بیان اینکه دوره‌های 20 گانه مهارتی با استقبال دانشجویان مواجه شده است، بیان کرد: در مرحله بعدی دانشجویان دوره‌های تخصصی مرتبط با رشته‌هایی که در آن درس می‌خوانند را فرا می‌گیرند.


ایرانزاده در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که بنده و همکارانم در معاونت فرهنگی و اجتماعی برای تحقق آن قول می‌دهیم این است که راه شما (انجمن‌های علمی-دانشجویی) را در فعالیت‌های علمی، آموزشی، هنری و فرهنگی کوتاه کنیم و این قول را نیز به سایر تشکل‌های در ابتدای شروع به فعالیت در معاونت دادم که حدود سه ماه از آن می‌گذرد و ثمره آن را می‌بینید که کارها با کمترین توقف در حال انجام شدن است.



امید‌بخش: باید با بی‌تفاوتی‌ها مقابله کنیم



علیرضا امید‌بخش، مدیر امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: حدود چهار سال مشاور انجمن علمی-دانشجویی زبان اسپانیایی بودم و از نزدیک با مشکلات انجمن‌ها آشنایی دارم.


وی یادآور شد: نزدیک به دو سال است که انجمن‌های علمی-دانشجویی و مشاوران آنها نتوانسته‌اند جلسه‌ای اینچنینی با هم داشته باشند اما نکته‌ای که می‌تواند به ما خیلی کمک کند و به نتایج خوب برساند، مقابله با بی‌تفاوتی‌ها است.


امید‌بخش با بیان اینکه برخی از اشکالات باید در سیستم تعامل بین مدیران، کارشناسان و اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی به صورت دو طرفه رفع شود، گفت: اتفاقاً ارتقا سیستم و مجموعه اداری نیز از برطرف کردن همین مشکلات شروع می‌شود که باید به صورت دوستانه، سینه به سینه و رودرو مود توجه قرار بگیرند.


وی معتقد است، تصویری که من از معاونت فرهنگی دارم تعامل نزدیک با همه عزیزان دانشجو بوده و اگر قرار است بنده و کارشناسان در دفتر خود بنشینیم و فقط امضاء کنیم، مشکلات برطرف نمی‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار