۰۴ بهمن ۱۳۹۳ ۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۶۵۸
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دو گروه به آزاداندیشی ظلم می کنند آنهایی که معتقدند آزاداندیشی مخالف ارزش ها است و آنهایی که معتقدند آزاداندیشی باید با شکستن حریم ها همراه باشد.


ضیاء هاشمی در نشست بررسی موانع و راهکارهای اجرایی کرسی های آزاد اندیشی که با حضور معاونان فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد با اشاره به هدف این جلسه گفت: هدف این جلسه برداشتن یک گام عملی برای تحقق یکی از اهداف ضروری و مهم حوزه فرهنگی دانشگاه ها است و همانطور که در سخنان مقام معظم رهبری درخصوص کرسی های آزاد اندیشی تبیین شده از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیاده کردن آزادی و آزاداندیشی و آزادی بیان همراه با جاری ساختن ادب بهره گیری از آزادی یکی از دغدغه های رهبران انقلاب اسلامی ایران بوده و هست.

وی افزود: در پیامی که از سال 1381 یعنی 12 سال پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده این دغدغه به صورت جدی تر مطرح شده و از دولت و دست اندرکاران خواسته شده تا در مسیر آزادی بیان و آزاد اندیشی گام بردارد اما همه ما شاهدیم که در طول این 12 سال بخش ناچیزی از این دغدغه ها و مطالبات تحقق پیدا کرده است و این وظیفه اعتقادی و سازمان ما است که در این بخش تلاش کنیم و براساس آن بتوانیم این امر مهم را محقق کنیم.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره کرسی های آزاداندیشی گفت: مقام معظم رهبری از دانشگاهیان و مسئولان گله کردند و گفتند عملا آن کاری را که من گفته بودم نه در حوزه و نه در دانشگاه انجام نشده است و مسئله آزاداندیشی که گفتیم ناظر بر این است که باید راه آزاداندیشی و نوآوری و تحول را باز گذاشت این سخن رهبری یعنی اینکه ما این راه را بسته ایم و باید این راه را باز کنیم و رهبری در ادامه فرمودند که این راه را باز بگذارید منتها آن را مدیریت کنید تا به ساختارشکنی و بر هم زدن پایه های هویت ملی نینجامد این یعنی اینکه هویت ملی و آرمان ها برای همه باید مهم باشد و نکته برگزاری کرسی های آزاداندیشی هم همین است.


ضیاء هاشمی اظهار داشت: مقام معظم رهبری درخصوص برگزاری کرسی های آزاداندیشی فرمودند که این کار مدیریت صحیح لازم دارد و چه کسی باید آن را مدیریت کند؟ نگاه ها فورا به سمت دولت و وزارت علوم می رود و این درست نیست بلکه مدیریتش با خود نخبگان و اساتید و دانشجوی فعال است و مجموعه های فعال دانشجویی باید آن را مدیریت کند و حواستان جمع باشد که به سمت حرف نو و ایده های نو حرکت کنید اما مراقب باشید که در چه مسیری حرکت می کنید و تشخیص این دو برعهده خود شما دانشگاهیان است.


وی افزود: این سخنان رهبری یعنی اینکه ما هنوز هم در این مسیر خوب پیش نرفته ایم و هدف جلسه امروز این است که چرا در این مسیر به خوبی پیش نرفته ایم و باید در این جلسه یک گام به سمت پیشرفت کرسی های آزاد اندیشی قدم برداریم و وزارت علوم و معاونت فرهنگی وزارت علوم مهمترین هدف خود در این دوره را تحقق آزاداندیشی در دانشگاه ها می داند یعنی اینکه ما توسعه کمی و کیفی کار را در بخش های مختلف مدنظر داریم که از جمله این کارها تقویت انجمن های علمی، نشریات دانشجویی و تشکل های دانشجویی و فعالیت های دینی در دانشگاه هاست. همه اینها مهم است اما باید در جهت تقویت آزاداندیشی و تحقق مطالبه مقام معظم رهبری با همان رویکردی که ایشان می فرماید باید باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: ما در جهت صحبت های رهبری یا برگزاری کرسی های آزاداندیشی را جدی نگرفته ایم یا اینکه موانعی مانع تحقق این امر است یا موانع درونی مانند خودسانسوری یا ترس و هراس از برگزاری کرسی های آزاداندیشی داریم. من نمی دانم که مقام معظم رهبری باید چه چیز دیگری بگویند که ما در این زمینه کار کنیم و از این ادعاهای واهی دست برداریم و برای تحقق کرسی های آزاداندیشی وارد عمل شویم و من بارها گفته ام که اگر کسی مدعی پیروی از رهبری است این سخنان رهبری مشخص و واضح است و نمی شود با شعارهای توخالی و ادعا نمی توان مدعی مدیریت فرهنگی بود و در عرصه فرهنگ وقتی اسم از مدیریت می آوریم مفهوم آن این است که زمینه های جوشش و حرکت و توسعه های فرهنگی فراهم شود و قرار نیست که ما دست آدم ها را بگیریم و به آنها فکر کردن یاد بدهیم بلکه باید موانع را از سر راه برداریم و زمینه حرکات فرهنگی را فراهم کنیم.


ضیاء هاشمی گفت: دو گروه به آزاداندیشی ظلم می کنند آنهایی که معتقدند آزاداندیشی مخالف ارزش ها است و چه آنهایی که معتقدند آزاداندیشی باید با شکستن حریم ها همراه باشد و ما همیشه درگیر افراط و تفریط هستیم و تصور نکنید که از یک جهت به این حرکت و تحقق آزاداندیشی ظلم می شود و این شعار آزاداندیشی از سوی دو نگاه مظلوم است و آزاداندیشی که شرط رشد علم و فرهنگ است و ما به آن نیاز داریم و تحقق آزاداندیشی نیازمند این است که مدیران شجاع و فداکار باشند و باید این را بداند که اگر می خواهد راه درست محقق شود باید از راه افراطیون و تفریطون در معرض مرز هجمه قرار می گیرد و مقابله با این دو نگاه و این دو جریان که هردو مدعی هستند نیازمند فداکاری و شجاعت هستید.


وی افزود: ما در تاریخ 27 مهرماه 90 بخشنامه ای را به دانشگاه ها اعلام کردیم که با توجه به ضرورت برگزاری سخنرانی ها فهرستی از اسامی و شماره متخصصان و سخنرانان در این حوزه را ابلاغ کردیم و نمی دانم که آیا می شود آزاداندیشی را با محدود کردن سخنرانان پیش برد؟با محدود کردن سخنرانان راه آزاداندیشی در دانشگاه ها بسته می شود و وظیفه ما این است که این راه را باز کنیم و از طرف مقام معظم رهبری این ماموریت را داریم که موانعی را که بعضی از آنها را خودمان ایجاد کرده ایم از سر راه کرسی های آزاداندیشی برداریم و اگر بخواهد آزاداندیشی جریان پیدا کند باید فضای موجود را تسهیل کنیم تا فضای گفتگو و تضارب آرا و تبادل افکار باز شود و برای گفتگو حتما باید آزادی بیان وجود داشته باشد یعنی اینکه دانشجو و استاد و صاحب اندیشه های گوناگون بتواند دیدگاه های خود را مطرح کند و این دیدگاه ها باید دیدگاه هایی درست باشد و سوال این است که آیا ما اجازه نداریم دیدگاه های غلط را مطرح کنیم و آیا درست و غلط بودن دیدگاه ها را ما تشخیص می دهیم؟ و یا باید دیدگاه هایی مطرح شود که منطق فردی گروهی یا جناحی ما آن را درست تشخیص می دهد؟ و یا اینکه اگر کسی فکر می کند دیدگاه درستی دارد که به نفع جامعه است و می خواهد آن را به صورت قانونی مطرح کند و یا اینکه قندی دارد که معتقد است به نفع جامعه است و ممکن است به ذائقه ما خوش نیاید نباید جلوی آن را بگیریم و سوال این است که آیا ما و جریان ما ملاک حق و باطل است و یا اینکه حق و باطل ملاکی برای خود دارند.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ملاک آزادی بیان گفت: آزادی بیان یعنی اینکه هر دانشجو و استادی بتواند در یک فضای قانونی که می خواهد دیدگاه هایی را مطرح کند که موجب ساختار شکنی نمی شود و یا موجب اختلال نمی شود. طبق قانون اساسی که نظم و امنیت جامعه را مهم می داند با رعایت اینها بتواند نظر خود را بیان کند. نه اینکه ما اول بررسی کنیم که آیا این نشریه درست است یا غلط است و اگر درست بود اجازه انتشار بدهیم و یا اگر غلط بود اجازه انتشار به آن ندهیم و خود را ملاک حق بدانیم و اگر معاون فرهنگی در دانشگاه این کار را انجام می دهد تخلف کرده است و اگر معاون فرهنگی تصور می کند این کار درست است صلاحیت معاونت فرهنگی را ندارد چراکه این قانون شکنی است و مدیر فرهنگی ما بایستی نماد قانون گرایی باشد و آزادی بیان یعنی اینکه افراد حق دارند در چارچوب قانون حرف های خود را بزنند و اگر سخنی غلط است ما باید آن سخن را با روش های نقض کنیم. برخی تصور می کنند که نباید اجازه بدهیم برخی افکار مطرح شود و به ما تذکر می دهند که چرا در دانشگاهی یک نشریه منتشر شده است و ما پاسخ می دهیم که این نشریه اگر قانون شکنی کرده است ما با آن برخورد می کنیم چراکه ما مجری قانون هستیم و همین افراد به ما می گویند که شما باید مراقب باشید که این مطالب خلاف از اول مطرح نشود و پاسخ ما این است که ما مجری قانون هستیم اما شما ما را دعوت به قانون شکنی می کنید و ما تسلیم قانون شکنان نخواهیم شد.


وی افزود: تحقق اهداف فرهنگی و تحقق کرسی های آزاداندیشی جز با پذیرش قانون و قانونمندی میسر نمی شود چراکه اگر بخواهیم قوانین جمهوری اسلامی ایران را به صورت سازمان یافته نقض کنیم این یک ساختار شکنی و گناه است و نباید تصور کنیم که سلیقه ما یا سلیقه برخی افراد مبنای حق و باطل است و برای ما مبنا قانون است و در حال حاضر آیین نامه کرسی های آزاداندیشی تصویب شده و برای ما به منزله قانون است.


ضیاء هاشمی در این جلسه آیین نامه کرسی های آزاداندیشی را به صورت خلاصه با معاونین فرهنگی اجتماعی دانشگاه های مختلف کشور مرور کرد.



مهر



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار