۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۵۳۰۲

در دنیای امروز زنان زیادی گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند و با تکیه بر کرسی‌های قدرت عملا جامعه را متقاعد کرده‌اند که در سیاست توانمند هستند و خود را به عنوان رکنی برای توسعه سیاسی به جامعه معرفی کرده‌اند. حضور زنان در بالاترین سطح فعالیت سیاسی هم ناشی از اراده آنان برای تحقق رویاهایشان و هم به معنای کم‌رنگ شدن باورهای مردسالارانه و زن ستیزی در جامعه است.




در جامعه امروز ایران هم زنان تحصیلکرده‌ بسیاری پا به پا‌ی مردان در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی حضور دارند که در ادامه با برخی چهر‌ه‌های شناخته شده در این زمینه بیشتر آشنا خواهیم شد.

زنان سیاستمدار ایرانی را بشناسید


 مرضیه افخم

مرضیه افخم، دی ماه 1341 در تهران به دنیا آمد. وی مدارک فوق لیسانس مطالعات منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی و لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران را در کارنامه تحصیلی خود دارد. وی دیپلمات ایرانی، از دهم شهریور 1392 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شد. او رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه هم هست و نخستین زنی است که به سمت سخنگویی یک وزارت‌خانه در ایران منصوب شده است.

مرضیه افخم همچنین سمت‎هایی چون معاون اداره اطلاعات وانتشارات، معاون اداره رسانه‌های گروهی، رئیس اداره رسانه های گروهی، مدیرکل اطلاعات و مطبوعات، مشاور وزیر امور خارجه، کارشناس ارشد حوزه وزیر، معاون مدیرکل دیپلماسی عمومی، معاون دیپلماسی عمومی مرکز، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی ورسانه‌ای را در کارنامه خود دارد که وی را به عنوان زنی موفق در تمامی امور به جامعه معرفی می‎کند.


زنان سیاستمدار ایرانی را بشناسید

 الهام امین‌زاده


الهام امین‌زاده در سال 1343 در شهر شیراز به دنیا آمد. وی دارای مدرک دکترا در حقوق بین‌الملل از دانشگاه گلاسگو‌ در بریتانیا‌ است. از سوابق سیاسی وی می‌توان به عضویت در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران اشاره کرد. وی همچنین از سوی دکتر روحانی به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور انتخاب شده است.

وی سوابق کاری مختلفی همچون معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تدریس در دانشکده‌های حقوق دانشگاه تهران، امام صادق، علامه طباطبایی، دانشکده علوم قضایی و اداری قوه قضائیه، عضویت در هیئت همراه وزیر امور خارجه در کشور مصر،عضویت در هیئت پارلمانی اعزامی به کشور هلند، عضویت در هیئت پارلمانی همراه رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد - نیویورک، ریاست کمیته حقوقی انجمن حمایت از مصدومین شیمیایی، ریاست کمیته حقوقی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را نیز در پرونده خود دارد که بر موفق بودن وی صحه گذاشته است.

زنان سیاستمدار ایرانی را بشناسید

شهیندخت مولاوردی



شهیندخت مولاوردی در سال 1344 در شهر خوی در استان آذربایجان‌غربی دیده به جهان گشود. وی سال 1363 در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از پایان دوره کارشناسی به مدت چهارسال در آموزش و پرورش منطقه 3 تهران مشغول به تدریس شد، و با قبولی دوره کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی به این فعالیت خود پایان داد.

مولاوردی پایان‌نامه خود را با موضوع "بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان" ارائه کرد. وی چندین کتاب در حوزه حقوق زنان همچون "موازین بین‌المللی حقوق زنان"، "مقابله با خشونت علیه زنان در کشورهای اسلامی"، "کالبدشکافی خشونت علیه زنان"، " بیم‌ها و امیدها: درآمدی بر جایگاه حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران" و... به نگارش درآورده است. نویسندگی مولاوردی با دریافت ابلاغ سردفتری در دی ماه 1386 کمرنگ شد. وی همچنین مهر سال 1392 با حکم دکتر روحانی، به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شد.



منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار