۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۴۵۹۷


رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: فارغ‌التحصیلان بیش از 420 میلیارد تومان به صندق رفاه دانشجویان بدهکار هستند و تلاش می‌کنیم با استفاده از طرح‌های تشویقی و برنامه‌های دیگر این بدهی‌های را به صندوق باز گردانیم.






به گزارش عطنا به نقل از فارس، ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: با آسیب‌شناسی که از وضعیت صندوق رفاه داشتیم و با توجه به جایگاه و اهمیت این صندوق برای ارتقای خدمات، در اولین گام شورای راهبردی صندوق را تشکیل دادیم.


وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان حدود 4.5 میلیون دانشجو را مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش خدمات خود دارد. ما با استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهی و نخبگان جلسات مفصلی را در رابطه با سند راهبری داشتیم و در حال تدوین این سند هستیم تا بتوانیم با افق‌نگری آینده صندوق را ترسیم کنیم.


یزدان‌مهر تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، سعی کردیم منابع پایداری برای صندوق ایجاد کنیم تا بتوانیم محدودیت‌های بودجه را با آن جبران کنیم و تلاش داریم در جذب اعتبارات دولتی اهتمام بیشتری داشته باشیم.


وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت خیرین از مباحثی است که تاکنون مغفول مانده بود. در دانشگاه‌های خارج از کشور بخش عمده‌ای از اعتبارات از طریق خیرین انجام می‌شود ما نیز با راهنمایی‌های هوشمندانه وزیر علوم اولین همایش بنیاد حامیان آموزش عالی را در مشهد برگزار کردیم صندوق رفاه نیز در حال تشکیل بنیاد حامیان صندوق رفاه دانشجویان است و جلسات خوبی را در این زمینه داشته‌‌ایم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: مذاکراتی با بنیاد علوی داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های خیرین نوشته شده است. ما سعی می‌کنیم که بخش خیرین را به میدان آورده و از کمک آنها استفاده کنیم تا بتوانیم خدمات رسانی بهتری به دانشجویان مستعد داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت عظیم خیرین در بحث کمک به وام شهریه، بورسیه و خدمات دیگر استفاده کنیم.


یزدان‌مهر ادامه داد: یکی از مشکلات صندوق رفاه دانشجویان این بوده که از سال 53 تا کنون بالغ بر 420 میلیارد تومان بدهی فارغ‌التحصیلان به صندوق وجود داشته است که بیشترین بدهی معوق مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران است.


وی ادامه داد: با نگاهی که هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان دارند برنامه‌ریزی‌‌هایی انجام شد تا فارغ‌التحصیلان بتوانند بدهی خود را راحت‌تر به صندوق رفاه دانشجویان پرداخت کنند.


وی افزود: اگر فارغ‌التحصیلان بدهکار به صندوق رفاه دانشجویان تا 31 شهریور سال جاری بدهی خود را پرداخت کنند ما فقط اصل بدهی را از آنها دریافت می‌کنیم در غیر این صورت به ازای هر سال 12 درصد جریمه دیرکرد از آنها گرفته خواهد شد.


یزدان‌مهر تاکید کرد: هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان به ما اجازه داده که از فارغ‌التحصیلانی که مشکل خاص داشته باشند جریمه دیر کرد دریافت نکنیم به شرطی که این فارغ‌التحصیلان بدهی خود را یکجا به صندوق پرداخت کنند.


وی ادامه داد: در رابطه با سایر فارغ‌التحصیلان نیز هیات امنای صندوق به ما اجازه داد در صورتی که این فارغ‌التحصیلان بدهی خود را یکجا پرداخت کنند 50 درصد از جریمه را به آنها ببخشیم.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: بدهی فارغ‌التحصیلان به صندوق رفاه دانشجویان از سال 53 تا کنون بیش از 420 میلیارد تومان بوده که مقداری از آن جمع‌آوری شده است و با توجه به این مساله درآمد ما در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 36 درصد افزایش داشته است.


یزدان‌مهر تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که به سمت سازمان It محور حرکت کنیم تا در نظام دریافت و پرداخت نظام‌مند و شفاف قدم برداریم.


وی افزود: در گذشته چون بانک اطلاعاتی کاملی نداشتیم در بحث پرداخت و دریافت‌ها مشکلاتی پیش می‌آمد مانند اتفاقی که در دانشگاه مازنداران رخ داد و دریافت‌های غیرقانونی صورت گرفت که البته با متخلفان برخورد قانونی شد. که با توجه به بانک اطلاعاتی کامل ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.


وی در ادامه سخنان خود در رابطه با بحث خوابگاه‌های دانشجویی افزود: ما تعدادی خوابگاه ملکی داریم که تحت نظر آموزش عالی است و حدود 320 خوابگاه غیردولتی نیز وجود دارد که مجوز فعالیت دارند.


یزدان‌مهر ادامه داد: اخیرا دستورالعمل دادن مجوز و تاسیس خوابگاه غیردولتی توسط وزیر علوم ابلاغ شده تا خوابگاه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار باشند و نظارت کافی بر آنها صورت گیرد.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: امسال تمرکز بیشتری روی بحث خوابگاه‌ها داریم و در سایت صندوق رفاه دانشجویان نیز لیست خوابگاه‌های مجاز قرار گرفته است که دانشجویان می‌توانند با استفاده از آن خوابگاه‌های مجاز را شناسایی و از‌ آنها استفاده کنند.


وی تصریح کرد: در سال جاری 50 درصد از اجاره بهایی که از خوابگاه‌های دانشجویی دریافت کردیم به دانشگاه‌ها دادیم تا جهت تجهیز خوابگاه‌ها از آن استفاده کنیم.


یزدان‌مهر افزود: اعتبار ودیعه مسکن مجردی حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. امسال در تدابیری که اتخاذ شده و با ساماندهی خوابگاه‌های غیردولتی دانشجویی پشت در خوابگاه نخواهد ماند.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: تا به حال حدود 36 خوابگاه توسط خیرین ساخته شده اخیراً کلنگ 3 خوابگاه نیز توسط خیرین زده شد که امیدواریم بتوانیم با استفاده از خیرین خدمات بهتری به دانشجویان در بحث خوابگاه داشته باشیم.


وی افزود: تلاش می‌کنیم خیرین به سمت خوابگاه‌های متاهلی روی آوردند و یا در بحث ودیعه مسکن متاهلی فعالیت کنند که در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی شده و انشاء الله بتوانیم ظرفیت مسکن متاهلین را افزایش دهیم.


یزدان‌مهر اضافه کرد: در بحث ودیعه مسکن متاهلین اکنون در تهران در مقطع کاردانی و کارشناسی 5 میلیون تومان و در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز 7 میلیون تومان به دانشجویان متاهل پرداخت می‌شود. در سایر شهرستان‌ها نیز مبالغی نیز بابت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل پرداخت می‌شود.


وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اظهار داشت: پرونده صندوق رفاه دانشجویان در قوه قضاییه دو جنبه حقوقی و کیفری داشت که بحث حقوقی آن را به شدت پیگیری می‌کنیم و دو حسن نیز در این رابطه صادر شده که توانستیم در حکم اول 2 میلیارد و 400 هزار تومان را به صندوق بازگردانیم در حکم دوم نیز 4 میلیارد و 300 میلیون تومان بازگردانده خواهد شد که مقدمات آن فراهم شده است.


یزدان‌مهر در رابطه با سوال دیگری افزود: در سال گذشته مبلغی برای وام شهریه تخصیص داده شد که به خاطر مشکلاتی که وجود  داشت ابلاغ نشد و ما خوشبختانه از طریق منابع اختصاصی و صرفه‌جویی موفق شدیم 70 میلیارد تومان از وام شهریه را پرداخت کنیم .


رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: متقاضیان در رابطه با وام شهریه امسال که 600 هزار نفر هستند که تلاش می‌کنیم از طریق منابع اختصاصی و پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم تخصیص 100 درصدی داشته باشیم.


یزدان مهر تاکید کرد: وزیر علوم و وزیر بهداشت در رابطه با مشکلات دانشجویان پیرامون وام شهریه نامه‌ای را به رئیس جمهور ارسال کردند که امیدواریم مشکلات دانشجویان در رابطه با وام شهریه حل شود.


وی افزود: در رابطه با بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان تمهیداتی اندیشیده شده به استانداری‌ها نیز نامه‌هایی ارسال شده تا بتوانیم از این طریق و از طریق تشویق‌هایی که صورت می‌گیرد فارغ‌التحصیلان بدهی‌های خود را به صندوق پرداخت کند.


یزدان‌مهر گفت: با دستورالعملی که توسط وزیر علوم ابلاغ شده تمام خوابگاه‌های غیرمجاز باید مجوز بگیرند و اگر خوابگاهی بدون مجوز اقدام به پذیرش دانشجو کند از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: در سال جاری برای مراعات حال دانشجویان در بحث ژتون غذا فقط 14.3 درصد افزایش داشته‌ایم در حالی که در سال‌های گذشته تا 23 درصد افزایش هم وجود داشته است و در کل امسال افزایش چشمگیری نداشتیم.


وی در خاتمه اظهار داشت: دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان در بحث تغذیه به دنبال این هستند که منوهای مختلفی را وارد دانشگاه‌ها کنند و تلاش می‌کنیم در خرید اقلام اساسی دخالت کنیم تا با کاهش قیمت اقلام اساسی کیفیت غذا را بالا ببریم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار