۳۰ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۴۵۹۴۱
Haghshenas

محمد حق‌شناس، دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار رهبری با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهایی در زمینه نسل چهارم دانشگاه و لزوم تغییر نگاه وزارت علوم و مدیریت دانشگاه‌ها پرداخت.


به گزارش عطنا، محمد حق‌شناس، دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، چهارشنبه 26 مهر در ابتدای جلسه دیدار رهبری با صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی که به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای شش تن از نخبگان دانشگاهی اختصاص داشت، در زمینه نسل چهارم دانشگاه و لزوم تغییر نگاه وزارت علوم و مدیریت دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه علی‌رغم وجود دانشگاه‌های متنوع هنوز دانشگاه‌های ما نتوانسته مسئولیت خود در رابطه با پرورش دانش‌آموخته‌گان متناسب با نیاز واقعی کشور را به سرانجام برساند.


عضو بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: اگر وظیفه نسل اول دانشگاه‌ها را تعلیم و آموزش، وظیفه نسل دوم را پژوهش و وظیفه نسل سوم را در کنار ماموریت‌های آموزش و پژوهش، کارآفرینی بدانیم، هنوز بستر مناسب برای انجام وظیفه نسل سوم را نداریم.


دانشجوی دکترای مدیریت تطبیقی و توسعه دانشگاه علامه طباطبائی در انتقاد به کارآمدی تحصیل در دانشگاه گفت: رابطه صنعت و دانشگاه در وضعیت خوبی نیست و دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌ها به کمپانی تولید مدرک تبدیل شده‌اند؛ بسیاری از دانشگاه‌های ما فقط ادعای فعالیت در مسیر کارآفرینی را دارند و عملا به فکر پرورش دانش‌آموخته با مهارت نیستند.


فارغ التحصیل مدیریت اجرایی در انتقاد به رویه پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: رویه جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی در دانشگاه‌هایی که ظرفیت هیئت علمی کافی ندارند به معضل جدی تبدیل شده که لازم است دانشگاه‌ها این مشکلات را با پرورش دانش‌آموخته با مهارت و تقسیم وظایف اصلاح کنند و در کنار توجه به وظایف نسل سوم دانشگاه، ادامه و تکمیل آن، آینده‌نگری کرد و به فکر برنامه‌ریزی برای وظایف نسل چهارم دانشگاه بود تا از دانشگاه‌های دیگر کشورها مثل گذشته عقب نمانیم.


[aparat id="9r0K1"]


رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در توصیف نسل چهارم دانشگاه گفت: نسل چهارم، نسلی تعالی‌گرا است که در آن دانشگاه مرکز تمام تحولات علمی، تکنولوژیک و فرهنگی در کشور است؛ ارتباطات آن با جهان پیرامونی کنش‌گر و آغاز کننده ارتباط است، در این وضعیت دانشگاه‌ها رقابتی و مشارکتی خواهند بود و در کنار وظایف آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی، بسترساز مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهند بود.


وی با اشاره به توقعات دانشجویان از دانشگاه‌های کشوری که پرچمدار تمدن اسلامی‌ایرانی است، گفت: در مورد کشورمان می‌توان توقع داشت که توسعه دهنده ارزش‌های اسلامی‌ایرانی باشد و نقش مقلد بودن صرف را تبدیل به مولد بودن کند.


گفتنی است محمد سالاری نسب، مهندس مکاترونیک و برگزیده جشنواره خوارزمی سال ۹۰،  محمد امین صادقی، دکترای کامپیوتر و دارنده نشان برنز المپیاد جهانی کامپیوتر، سیدرضا کاظمی، کارشناس ارشد فلسفه علم و مدیرعامل شرکت دانش بنیان، عیسی زارع پور، دکترای مهندسی کامپیوتر و خانم فاطمه خوشنویسان، دانشجوی دکترای مدیریت و برگزیده جایزه بنیاد ملی نخبگان پنج دانشجوی دیگری بودند که در ادامه به بیان دغدغه‌هایشان پرداختند و بر محورهای زیر اشاره کردند:


- ضرورت ایجاد فضای آرام و به دور از تنش در مراکز علمی و آموزشی


- لزوم بکارگیری نخبگان در صنعت و دستگاه‌های تصمیم‌ساز


- لزوم تغییر رویکرد دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی و بومی


- ضرورت مقابله با واردات در فضای مجازی از طریق تولید محتوای سالم و داخلی


- لزوم اصلاح قوانین شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار