۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۹۸۱۱
Yazdan Panah

محمد‌علی یزدان‌پناه با بیان اینکه تجربه من بعد از 17 سال فعالیت در امور خوابگاهی می‌گوید باید استاندارهای خوابگاهی در دانشگاه‌ها مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم خدمات‌دهی بهتری به دانشجویان داشته باشیم، گفت: برخی از مشکلات ناشی از عدم آماده‌سازی به‌موقع خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه طبیعی است.


محمدعلی یزدان‌پناه، رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به دانشجویان به خصوص نو‌ورودی‌های دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: وضعیت خوابگاه پسران در دانشگاه، آماده‌تر و بهتر از خوابگاه‌های دختران است.


وی با بیان اینکه چون در بخش خواهران با پذیرش تعداد بیشتری از دانشجویان مواجه بودیم به همین دلیل اقدام به ایجاد ظرفیت جدیدی خوابگاهی کردیم، افزود: البته در این زمینه فرصت زیادی نداشتیم و از 40 روز قبل نسبت به آماده‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی اقدام کردیم.


یزدان‌پناه اظهار کرد: محل سابق معاونت دانشجویی در کوچه نادر واقع در سه‌راه بهشتی (خوابگاه ولی‌عصر(عج)) را با تغییر کاربری به خوابگاه دخترانه تبدیل کردیم و اگرچه با تأخیر برای اسکان دانشجویان آماده می‌شود ولی اگر در اسکان تعداد دانشجویان در مجتمع خوابگاهی شهید سلامت با مشکل خاصی روبرو نشویم، خوابگاه ولی‌عصر(عج)‌ می‌تواند به عنوان استانداردترین خوابگاه دانشجوی ما معرفی شود.


وی با اشاره به اینکه خوابگاه ولی‌عصر(عج) برای دانشجویان دانشکده‌های اقتصاد و بیمه‌و اکو در نظر گرفته شده است، گفت: اگر در پذیرش دانشجویانی که دانشکده‌ آنها در پردیس مرکزی دانشگاه واقع شده است نیز با مشکل روبرو شویم در خوابگاه ولی‌عصر(عج) اسکان داده می‌شوند.


رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: اگر مجتمع خوابگاهی شهید سلامت در منطقه سعادت‌آباد تهران را یک خوابگاه در نظر بگیریم در مجموعه 10 خوابگاه دانشجویی فعال برای دختران و پسران دانشگاه داریم.


وی با بیان اینکه برخی از مشکلات ناشی از عدم آماده‌سازی به‌موقع خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه طبیعی است، گفت: قاعدتاً در هر سال جدید تحصیلی در خوابگاه‌های دانشجویی با مشکلاتی روبرو می‌شویم.


یزدان‌پناه درباره همین موضوع ادامه داد: در زمینه خوابگاه‌های دانشجویی به غیر از کارهای روزمره و اسکان دانشجویان با مشکلات دیگری همچون تعمیرات تأسیساتی خوابگاه‌ها، بهسازی و نوسازی عمرانی و اسکان شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی که در تابستان در نظر گرفته می‌شود، مواجه بودیم که موجب تأخیر در آماده‌سازی خوابگاه‌ها شد ولی با این حال بسیاری از آنها آماده پذیرش دانشجویان شدند.



امیدواریم روزی به معنای واقعی دارای خوابگاه‌های استاندارد در دانشگاه علامه طباطبائی باشیم.

وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی خوابگاه‌ها همزمان با شروع سال تحصیلی جدید با مشکلاتی روبرو می‌شود که برطرف کردن آنها چند روزی طول می‌کشد، گفت: ما متوجه هستیم و می دانیم این مشکلات وجود دارد و از دانشجویان هم می‌خواهیم نهایت همکاری را برای برطرف کردن این مشکلات داشته باشند.


رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در دانشگاه خوابگاه به معنای واقعی نداریم، افزود: منطور من این است که ساختمان‌های ما استاندارهای خوابگاهی واقعی را ندارند و تنها خوابگاه استاندارد ما خوابگاه شهید همت بوده که مخصوص دانشجویان پسر است.


وی فصای باز، فاصله مناسب بین بلوک‌های اسکان، نور مناسب و اتاق‌های استاندارد را از جمله ویژگی‌های خوابگاه شهید همت برشمرد و گفت: بسیاری از خوابگاه‌های ما آپارتمان یا ساختمان مسکونی بودند که در اختیار دانشگاه قرار گرفته و با تغییر کاربری، تبدیل به خوابگاه شده‌اند.


وی اضافه کرد:سیستم زیربنا و بستر بسیاری از خوابگاه‌های ما مخصوص خوابگاه دانشجویی نیست و چون تعداد زیادی دانشجو در آنها اسکان داده شده به همین دلیل با مشکلاتی مواجه می‌شوند.


یزدان‌پناه اظهار امیداوری کرد روزی به معنای واقعی دارای خوابگاه‌های استاندارد در دانشگاه علامه طباطبائی باشیم.


وی با بیان اینکه اعتقاد من بعد از 17 سال فعالیت در امور خوابگاهی این است که باید استاندارهای خوابگاهی در دانشگاه‌ها مد نظر قرار گیرد، گفت: اینکه خوابگاه در کجا ساخته شود و چه دسترسی‌هایی داشته و به‌دور از آسیب‌های اجتماعی باشد، بسیار مهم و قابل توجه است.


یزدان‌پناه با اشاره به اینکه خوابگاه باید محیط مناسبی در شأن دانشجویان و امید‌های آینده این مملکت باشد، افزود: پیشنهاد من به مسؤلان دانشگاه این است که باید مجتمع‌های خوابگاهی استانداردی بسازیم که نه تنها متناسب با اسکان دانشجویان باشد بلکه اولویت‌هایی مثل درس و تحصیل و همچنین مهارت‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی اشتغال را نیز در کنار درس برای آنها در نظر بگیریم.


وی بیان کرد: می‌توانیم در همین خوابگاه‌های استاندارد برای دانشجویان زمیته یادگیری مهارت‌های شغلی برای آینده‌ آنان را فراهم کنیم تا ضمن آینده‌نگری برخی خواسته‌های آنها در درون خوابگاه نیز بدون مراجعه به بیرون برآورده شود.


رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در استاندارد‌سازی خوابگاه‌ها، ملاک‌های زیادی وجود دارد و برخی از آنها این است که سرانه فضای سبز و و اماکن ورزشی، خود محیط و فضای باز و حیاطی که دانشجویان در آن می‌توانند لحظاتی را با آرامش بگذرانند، باید مورد توجه قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه خوابگاه فقط یک ساختمان و اتاق نیست، گفت: خوابگاه استاندارد جایی است که نه تنها در آن به نیازهای اسکان دانشجویان پاسخ داده شود، بلکه مسائل روحی و روانی دانشجویان هم مورد توجه قرار بگیرد. ضمن‌آنکه نیازهای علمی و فرهنگی با نیازهای مسکونی بسیار متفاوت است.


یزدان‌پناه با اشاره به اینکه از سال 63 که دانشگاه علامه طباطبائی بنیان نهاده شده است تنها مجتمع خوابگاهی ساخته شده در دانشگاه همین خوابگاه شهید همت است، گفت: در هر دوره مدیریتی در دانشگاه علامه طباطبائی تلاش‌های زیادی در بخش خوابگاه‌ها شده که به موقعیت مناسبی در این زمینه برسیم ولی کافی نبوده است.


وی تصریح کرد: ساخت خوابگاه جدید پروژه‌ای زمان‌بر و دارای هزینه‌های زیادی است که به سرعت نمی‌توان آن را انجام داد ولی با توجه به اینکه دانشگاه به سمت غرب تهران و دهکده المپیک متمرکز می‌شود، قاعدتاً نیازهای خوابگاهی دانشجویان باید در همین منطقه از شهر تهران برآورده و هیچ چیز نیز بهتر از این نیست که ما بتوانیم، خوابگاه‌های جدیدی بسازیم که در آن امکانات مناسبی برای دانشجویان در نظر گرفته شود.


یزدان‌پناه به دانشجویان توصیه کرد که از دوران سکونتگاه خوابگاهی خود فقط به عنوان سکونت استفاده نکنند و در کنار آن، مهارت‌هایی نیز برای آینده شغلی خود کسب کنند.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان می‌توانند در پایان تحصیلات خود علاوه بر مدارک آموزشی، یک مدرک مهارتی نیز به‌دست بیاورند، گفت: در خوابگاه‌های دانشجویی، سرانه مصرف انرژی بیشتر از حد معمول است و از کسانی که در یک محیط آکادمیک و دانشگاهی ساکن هستند، انتظار می‌رود صرفه‌جویی را سرلوحه خود قرار دهند تا ما هم امانتدار خوبی برای نسل آینده باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار