۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۳۷۰۵۷
rahbar

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد از اداره ملوک‌الطوایفی و جزیره‌ای خارج شود و واحدها نباید به صورت جزیزه‌ای عمل کنند، گفت: بیش از 90 درصد پایان‌نامه‌ها کپی‌برداری است که این موضوع در شأن دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور نیست و محتوای آموزشی از پژوهش مناسب بیرون می‌آید. 


به گزارش عطنا به نقل از فارس،‌ فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش دو روزه معاونان آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور گفت: در حوزه تحول علوم انسانی باید یک برنامه داشته باشیم.


وی ادامه داد: در علوم باید پژوهش را محور قرار دهیم برای تولید محتوای آموزشی و تولید علم نافع. تولید علم نافع یعنی اینکه بتوانیم نیازمندی‌های آموزش امروز کشورمان در آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت، برنامه‌ریزی را رفع کنیم.


رهبر خاطرنشان کرد: راهبرد ما تولید کیفی آموزش و پژوهش در همه عرصه‌های علوم انسانی،‌علوم دقیقه، اجتماعی و رفتاری است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای اینکه توسعه علمی صورت گیرد اصل اول ما این است که از سرمایه‌هایی که در اختیار داریم که به عقیده من شما اساتید، دانشجویان و کارکنان هستند استفاده کامل را کنیم.


وی اظهار داشت: در دنیا یکی از محبوب‌ترین عوامل پیشرفت نیروی انسانی است که ما به وفور در اختیار داریم و به این سرمایه احترام می‌گذاریم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وجود هرج و مرج محتوای آموزشی در دانشگاه آزاد خبر داد و در این باره گفت: یک هرج و مرجی در محتوای آموزشی کلاس‌های درسی این دانشگاه وجود دارد، محتوای آموزشی باید تبدیل به سرفصل دروس استاندارد شود و بر این اساس نظارت  نیز صورت گیرد.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید در روند برگزاری کلاس‌های درس، آزمون‌ها و فراغت از تحصیل دانشجویان نظارت و دقت صورت گیرد. دانشگاه آزاد از اداره ملوک‌الطوایفی و جزیره‌ای خارج شود و واحدها نباید به صورت جزیزه‌ای عمل کنند.


وی اضافه کرد: برخی از اساتید دانشگاه با تراکم دانشجو برای دفاع مواجه هستند و برخی هیچ دانشجویی و متقاضی ندارند. باید در این زمینه برنامه‌ریزی و توازن در توزیع پایان‌نامه‌ها ایجاد شود.


رهبر تصریح کرد: بیش از 90 درصد پایان‌نامه‌ها کپی‌برداری است که این موضوع در شأن دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور نیست. محتوای آموزشی از پژوهش مناسب بیرون می‌آید. باید برای پایان‌نامه‌ها یک برنامه جدی پژوهشی داشته باشیم و گروه‌های آموزش موظف هستند یک مشکل و مساله کشور را در دستور کار قرار داده و آن را تبدیل به برنامه پژوهشی کنند.


وی اضافه کرد: مدیران گروه‌های آموزشی پس از انتخاب باید اختیار لازم را کسب کنند و متناسب با این اختیار مسئولیت بگیرند و پاسخگو باشند. ما مدیرگروه تشریفاتی نمی‌خواهیم.


رئیس‌ دانشگاه آزاد تصریح کرد: ماه آینده از تمامی معاونان آ‌موزشی درمورد مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد برنامه‌ عملیاتی همراه با زمان‌بندی می‌خواهیم.


رهبر با تاکید بر اینکه مسئولین واحدهای دانشگاه آزاد باید برای استقرار اعضای هیات علمی در زمینه پژوهشی برنامه‌ریزی کنند، اظهار داشت: من اطلاع دارم برخی از خوابگاه‌های دانشجویی در واحدهای دانشجویی خالی است لذا واحدها می‌توانند از این محیط برای استقرار اعضای هیات علمی جهت فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی استفاده کنند.


رئیس دانشگاه آزاد به موضوع رکود علمی اساتید در دانشگاه آزاد اشاره کرد و در این باره گفت: هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد در شان این دانشگاه نیست. مربیان دانشگاه آزاد یا باید خود را ارتقا دهند یا با این دانشگاه خداحافظی کنند. طبق مقررات آموزشی دانشگاه یک عضو هیات علمی درنهایت می‌تواند تنها هشت سال در مرحله استادیاری بماند این در حالی است که یکی از اعضای هیات علمی این دانشگاه 24 سال است که در مرحله استادیاری مانده و ارتقایی نداشته است.


وی تصریح کرد: کیفیت بخشیدن به آموزش و پژوهش براساس کیفیت بخشیدن به هرم اعضای هیات علمی آغاز می‌شود. برنامه‌ داریم آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی را به دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیفزاییم.


رهبر تاکید کرد: در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز باید رشته‌های میان رشته‌ای متناسب با نیازهای کشور و استان‌ها تعریف شود. ما موظف به تولید علم نافع هستیم تا از آن طریق بتوانیم ثروت‌آفرینی کنیم. اگر به این درجه برسیم می‌توانیم بگوییم دانشگاه آزاد در حوزه علم به جایگاه خود دست یافته است. همچنین در علوم انسانی باید این دانشگاه دچار تحول شود و در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.


وی درمورد تعامل دانشگاه آزاد با اساتید و دانشگاه‌های خارجی گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم تعامل جدی با اساتید و دانشگاه‌های داخلی و خارجی داشته باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار