۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۳۱۶
babaye daryaee
آیین رونمایی از دفاتر و نوشت‌افزارهای تخصصی ایرانی با نماد بابای دریایی صبح روز گذشته با حضور امیردریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آقای محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری و جمعی از مسوولان لشکری و کشوری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه صبح نو، آقای سیدصادق رضایی، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان متولی انتشار کتاب‌هایی که امروز از آنها رونمایی به عمل آمد، اظهار داشت: حوزه هنری کودک و نوجوان با نگاهی توأم به بچه‌ها راه‌اندازی شده است تا بتوانیم تولید محتوا برمبنای اهداف انقلاب اسلامی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کتاب‌های فاخری تولید شده افزود: ما در پی آن هستیم تا برای مخاطبان خود الگوسازی کنیم زیرا مخاطبان ما نیاز به الگو دارند. بر اساس تربیت و الگوی قرآنی ما باید قهرمانان را معرفی کنیم و اگر ما امروز با عنوان حوزه این کار را انجام دهیم، دشمنان ما سربازان کودن خود را به نوجوانان ما به عنوان قهرمان معرفی نخواهند کرد.
به گفته وی، طبق هماهنگی صورت گرفته با 12 امیر و ناخدا کار خاطره‌نویسی را آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد و در تمامی بخش‌ها حتی ورزش، شعر و موسیقی باید این کار امتداد داشته باشد زیرا بچه‌ها نیاز به الگوی مناسب دارند و اگر نگاه قرآنی، ایرانی و اسلامی داشته باشیم می‌توانیم آنها را به راحتی به جوانان‌مان معرفی کنیم.
وی به مواردی چون چاپ اثر، قیمت مناسب، در دسترس بودن، توزیع درست و مواردی اینچنین اشاره کرد و گفت: تولید لوازم‌التحریر نیز بر این اساس صورت گرفت زیرا آنچه تأثیر 9 یا 12 ماهه می‌گذارد نگاه و شناخت بصری روی جلد است. بر این اساس طراحی صورت گرفت و در این مسیر طرح جلد نوشت‌افزارها در نیروی دریایی تأیید شد و بخش خصوصی ورود خوبی داشت که منجر به چاپ و رونمایی آثار شد.



صحنه؛ واحد شمارش خاطره


آقای مرتضی سرهنگی در این مراسم با بیان اینکه نوشتن بعد از جنگ در همه جای دنیا سنت است، توضیح داد: آلمان‌ها دو سال پس از جنگ گروهی تحت عنوان 47 را تشکیل دادند که سربازان در این گروه خاطرات و داستان‌های خود را نوشتند. سه سربازی که این خاطرات را نوشته بودند در سال‌های بعد سه نوبل ادبی را به خود اختصاص داده بودند و آخرین سرباز در سال 2000 بود که از بازماندگان جنگ جهانی دوم بود. او هم توانست این جایزه را از آن خود کند.
به گفته وی، خاطرات یک سرباز نزدیک‌ترین روایت به جنگ و به نحوی بازنمایی جنگ است و این ادبیات همراهی جز انسان ندارد چون در جنگ پای انسان در میان است اما گاهی حس می‌شود حفظ ادبیات انقلاب و جنگ، مثل حدود و ثغور این سرزمین است و باید از آن دفاع کرد.
سرهنگی به نقش زنان در پشت جبهه اشاره کرد و استقامت آنها را باعث مقاومت مردم در میدان‌ها نامید و گفت: اغلب اتفاقات دیوانه‌وار، واقعی هستند و حتی گاهی برخی از اتفاقات باورپذیر هم نیستند. در مسیر خاطرات ما ابتدا با 12 فرمانده نیروی دریایی وارد صحبت شدیم که حاصلش 12 کتاب خواندنی شده است.
وی واحد شمارش خاطره را، صحنه دانست و توضیح داد: از خاطراتی که نوشته شده یک رمان استخراج خواهد شد که کار آن به پایان رسیده و من در این مسیر اواخر شهریورماه برای دیدار با نویسنده به اردبیل سفر خواهم کرد.



ارتباط با نسل جوان


امیر دریادار سیاری در پایان این مراسم ضمن اشاره به ورود نیروی دریایی به بحث فرهنگ‌سازی متذکر شد: الحمدلله با صحبت‌های رهبر انقلاب که نشانگر اهمیت این موضوع است ما وارد عرصه فرهنگ‌سازی هم شده‌ایم.
وی ضمن اشاره به منویات رهبر انقلاب در مورد موضوع فرهنگ‌سازی گفت: رهبر انقلاب فرمودند باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و مردم متوجه منافع ما از دریا باشند، بنده نیز در گزارشاتی که به محضرشان تقدیم می‌کردم به این موارد اشاره کردم اما ایشان متذکر شدند که به دانشگاه‌ها بروید و با اساتید صحبت کنید. حتی به حوزه بروید، کتاب عرضه کنید. فرمودند بروید از نسل جوان آغاز کنید، وارد دبستان و دبیرستان‌ها شوید و با آنها صحبت کنید.
فرمودند مطالب را در کتاب جغرافیا بیاورید تا جوان و نوجوانان‌مان در کتاب‌های درسی‌شان در مورد این موارد مطالعه کنند و حالا به همت آموزش و پرورش مطالب خوبی وارد کتب درسی شده است.
وی افزود: بالاخره به اینجا رسیدیم که از متخصصان امر هم استفاده کنیم با کمک حوزه هنری وارد این مسیر شدیم و آنها دست ما را گرفتند و یکی از راهکارهای فرهنگ‌سازی را نشان‌مان دادند.
دریادار سیاری ضمن بیان اینکه جامعه ما نوجوانان ما و جوانان ما باید بدانند چه کسانی با چه ابزاری و چگونه به این کشور حمله کردند و از این حمله چه منظوری داشتند، ابراز داشت: جوانان ما در این مسیر باید بدانند دشمنان ما چگونه شکست خوردند و چه چیزی باعث پیروزی ما شد. آن‌ها نباید از ایثار و از خودگذشتگی قهرمانان کشورشان دور باشند و این وظیفه ماست که این الگوها را معرفی کنیم.
وی گفت: کتاب‌هایی در حوزه هنری تنظیم شده که امیدوارم استمرار داشته باشد چون شعار ما شعار راه حسین است این راه از 12 کتاب به 120 تا 240 عنوان باید انتقال یابد. باید گفتنی‌ها را بگوییم که شاید برای ما مهم نباشد اما از نگاه هنرمندانه شما ممکن است قابل بهره‌برداری باشد زیرا مطالب فراوانی در عرصه دریا وجود دارد.
فرمانده نیروی دریایی در پایان گفت: ما در اجرایی شدن فرامین مقام معظم رهبری در بحث فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در نسل آینده کشور هر چه در توان داریم به خدمت خواهیم گرفت تا آیندگان بدانند چه شده که عظمت این کشور تا اینقدر جاودانه است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار