۰۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۳۲۴۱

هندی ها قصد دارند پس از رفع تحریم ها، طولانی ترین خط ترین خط لوله زیردریایی جهان را برای وارد کردن گاز از ایران احداث کنند.


گاز ایران پس از رفع تحریم ها به هند می رود


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، هند که تا چندی پیش قصد داشت که از طریق خط لوله صلح و از مسیر پاکستان، گاز ایران را وارد کند، با تشدید اختلاف سیاسی با اسلام آباد از این طرح کنار کشید و مسیرهای دیگری را در دستور کار قرار داد.


از جمله طرح های هند برای وارد کردن گاز از ایران، احداث خط لوله زیردریایی است که از طریق آن، وابستگی هند به پاکستان، منتفی می شود.


در صورت توافق نهایی ایران و هند، گاز ایران از طریق خط لوله ١٤٠٠ کیلومتری زیردریایی به هندوستان صادر می شود که به عنوان طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان به شمار خواهد رفت.


در حال حاضر، عنوان طولانی ترین خط لوله زیردریایی جهان متعلق به خط لوله صادراتی گاز نروژ به انگلستان به طول ١٢٠٠ کیلومتر است.


علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در خصوص آخرین وضعیت طرح صادرات گاز به هند، اظهار داشت: ایران آماده امضای قرارداد با شرکت « سیج» هند برای صادرات گاز به این کشور است.


وی با بیان اینکه این شرکت منتظر برداشتن تحریم ها برای تامین مالی احداث خط لوله دریایی به طول سه هزار کیلومتر است، افزود: هندی های پس از ترک پروژه آی.پی.آی (خط لوله صلح) این کشور در قالب کنسرسیومی از چند شرکت هندی خواهان دریافت گاز از ایران شدند که رهبری این کنسرسیوم برعهده شرکت «سیج» است.


مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان آنکه شرکت سیج نماینده چهار شرکت عمده مصرف کننده گاز در هند است، درباره احتمال پیوستن هند به خط لوله آی.پی.آی پس از توافق ایران و ١+٥، گفت: با استنباطی که از هندی ها دارم تصور نمی کنم که آنها به این پروژه بپیوندند.


وی افزود: سابقه اختلاف مرزی و جنگ های گذشته بین پاکستان و هند سبب شد تا هندی ها ترجیح دهند از یک خط لوله کاملا مستقل برای دریافت گاز ایران استفاده کنند.


شرکت سیج (Sage)، شناخته شده ترین شرکت هندی در زمینه فناوری ساخت خطوط لوله زیردریایی است؛ این شرکت پیشتر مدعی بود با برداشته شدن تحریم ها، ساخت خط لوله زیردریایی انتقال گاز از ایران به هند می تواند در طول سه تا چهار سال تکمیل شود.


به گفته علی امیرانی مدیر بازاریابی، فروش و بررسی های اقتصادی شرکت ملی صادرات گاز ایران، هزینه ساخت خط لوله صادرات گاز به هند از مسیر دریا بین ٤ تا ٥ میلیارد دلار خواهد بود.


براساس توافقات اولیه قرار است که در مرحله نخست روزانه ٣١ میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله به هند صادر شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار