۳۰ تير ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۱۳

طراح سوژه برنامه "ماه عسل"گفت: هر سال بالای صد نفر مهمان داریم و حدود 70، 80 درصد سوژه‌ها را اول تعریف می کنیم و بعد دنبالشان گشته و پیدایشان می‌کنیم.


به گزارش عطنا به نقل از میزان، مریم نوابی نژاد طراح سوژه های برنامه "ماه عسل"در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری میزان با اشاره به فعالیت خود در حوزه اجتماعی گفت: سال هاست خبرنگار حوزه اجتماعی‌ام. اوایل دو، سه سالی در حوزه  ادبی کار می‌کردم و خیلی اتفاقی به دلیل غیبت یکی از همکاران سر یک سوژه اجتماعی رفتم و بعد از آن آنقدر به این سوژه‌ها و جهان‌های موازی خودمان وابسته شدم که دلم خواست در همان حوزه بمانم.


48489_260


وی افزود: الان شاید بیش تر از 20 سال است که در این حوزه‌ها هستم. در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف درس خواندم و بعد از آن به دلیل علاقه‌ام به این حوزه‌ها، تحصیلاتم را در رشته جامعه‌شناسی دانشگاه علامه ادامه دادم.


نوابی نژاد درباره پیدا کردن سوژه ها و دشواری این کار تصریح کرد: بارها گفته‌ام کسی که بخواهد در برنامه‌ای دنبال سوژه‌ای باشد باید حتما ادبیات را بشناسد و داستان را خوب بلد باشدو از فیلم و شعر هم سردر بیاورد. بعضی زندگی‌ها شعر هستند و نمی‌توان هیچ تعریف دیگری برایشان پیدا کرد.


طراح سوژه برنامه "ماه عسل"ادامه داد: بنابراین وقتی در این حوزه‌ها ورود می‌کنید نگاهتان متفاوت می‌شود. من 19ساله بودم که به زندان زنان رفتم و گزارش گرفتم. اینها حوزه‌هایی است که دغدغه من بوده و هست.آن قدر ذهن مرا درگیر کرده اند که بعضی وقت ها در سرخط یک خبر یا یک فیلم سوژه به ذهنم می رسد که آیا می شود یک داستان واقعی شبیه قهرمان این فیلم پیدا کرد؟ بعد به حوزه های مربوط سرک می کشم و در نهایت پیدایش می کنم.


وی ابرازداشت: برای برنامه "ماه عسل" سوژه‌ها را با احسان علیخانی و پیوندی تعریف می‌کنیم و بعد نقشه ای را طراحی می کنیم، مثلا می‌گوییم خوب است روزهای اول قصه شغل‌های عجیب و غریب را برویم.


نوابی نژاد ادامه داد: از آنجا که رسانه تلویزیون  تصویری است چه بهتر که چند آدم قد کوتاه را بیاوریم که کارشان را هیچکس نمی‌تواند انجام دهد مثلا باید درون باک هواپیما بروند! و چند آدم هیکلی قدبلند را بیاوریم که ماشین جوراب‌بافی 400 کیلوگرمی را در بازار روی دوش خود می‌گذارد. این درحالی است که هیچ کدام از این دو دسته،  کار همدیگر را نمی‌توانند انجام دهند. تضادهای تصویری ماجرا را قشنگ می‌کند.


وی با اشاره به انتخاب 30 سوژه برای "ماه عسل"اظهارداشت: چرا 30 تا؟ ما در بعضی برنامه ها مثل کسب و کار مرگ نزدیک ١٠ مهمان داشتیم ، هر سال دست کم بالای صد نفر مهمان داریم. ببینید حدود 70، 80 درصد سوژه‌ها را اول تعریف می کنیم بعد دنبالشان می گردم و پیدایشان می‌کنم. الان بیشتر از  هزار تا شماره تلفن دارم که ممکن است در بزنگاهی با یکی از این سوژه‌ها تماس بگیرم.اما ماه رمضان سوژه های خودش را می طلبد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش آمده که میهمانتان از بین کسانی باشد که خودش به برنامه رجوع کرده باشند،تصریح کرد: بله، ٢٠ درصد مهمان ها یا از طریق دوستان یا شبکه یا خود مردم معرفی می شوند که کنار داستان های دیگر می نشینند، دو سال پیش مادر  امیرمحمد که از طبقه چهارم افتاده بود و سالم مانده بود، تماس گرفت. به او می‌گفتم صبرکن تا جایت پیدا شود. تصمیم گرفتیم "نجات از مرگ‌ها"را برویم و یک آقایی که درخت روی سرش افتاده بود و امیرمحمد و مردی که میله توی سرش فرو رفته بود، که هر سه نجات‌یافتگان بودند. آنجا جا خالی شد و من به مادر امیرمحمد گفتم فردا شب بیا ،مثلا یک وقت‌هایی 5 ماه هماهنگی می‌کنم و سر بزنگاه میهمان نمی‌تواند بیاید.


طراح سوژه های "ماه عسل" ادامه داد: از این قصه‌ها هم داریم که یکباره سوژه می رود و باید سریع جایگزین کنیم. اگر قسم بخورم که یک ماه قبل از ماه رمضان تا یک ماه بعد از ماه رمضان با استرس از خواب بیدار می‌شوم، دروغ نگفته‌ام. چراکه دائما فکر می‌کنم که امروز برنامه زنده داریم و اگر امروز میهمان ماشینش پنچر شود! پروازش کنسل شود یا اصلا دقیقه نود منصرف شود چه باید بکنیم؟


نوابی نژاد درباره همکاری اش با احسان علیخانی خاطرنشان کرد: کار با احسان علیخانی خیلی خوب است،البته همه ما یک تیم هستیم که با علاقه در کنار یکدیگر کار می کنیم تا یک یک برنامه ای مثل "ماه عسل"روی آنتن رود و شکر خدا مردم برنامه را خیلی دوست دارند و با دقت سوژه های ما را دنبال می کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار