۳۱ تير ۱۳۹۶ ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۲۸۹۹۵
hashemi

معاون فرهنگی وزارت علوم بر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه به منظور حل مسائل از طریق گفت‌وگو‌‌ تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها به عنوان کانون جامعه پذیری باید بتوانند فرایند گفت‌وگو‌ در جامعه را نهادینه سازی کنند.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت علوم، سید ضیاء هاشمی در نشست شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های مناطق ده گانه کشور که امروز در وزارت علوم برگزار شد به مأموریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: باید از برخوردهای تنش زا و دوگانه در جامعه دوری شود و یاد بگیریم مسائل را از طریق فرآیند گفت‌وگو‌‌ حل و فصل کنیم این فرآیند همان کاری است که دانشگاه به عنوان کانون جامعه پذیری باید به آن بپردازد چرا که ایجاد فرآیند گفت‌وگو‌‌ مأموریت اصلی متولیان امر فرهنگی در دانشگاه هااست.


دکتر هاشمی در ادامه با تأکید بر ضرورت کارآمدی دانشگاه در حل مسائل جاری کشور و انتقاد از مدرک و مدرک گرایی، افزود: پایان نامه یا پژوهشی که نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را مرتفع سازد و خدمتی به جامعه نماید، ارزش چندانی ندارد. بنابراین دانشگاه‌های نسل سوم یا همان دانشگاه‌های کارآفرین در راستای این ماموریت‌ها مطرح شد.


وی گفت: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که بتواند دانشجویان را آماده ورود به بازار کار کند و این امر فقط با انتقال دانش صورت نمی گیرد و دانشگاه باید در عین حال یک بنگاه بازاریابی خوب باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: یکی از مشکلات جاری کشور این است که تنش‌های سیاسی در جامعه رو به افزایش است و این مسأله برای جامعه ما مشکل ساز است وی راه حل اینگونه مشکلات و تعارض‌ها را گفت‌وگو‌‌ و تعامل خواند، وی تاکید کرد دانشگاه باید مهد و پیشتازگفت‌وگو‌ و تعامل باشد.


وی همچنین افزود: در گذشته تصور می‌شد که کارکرد و مأموریت اصلی دانشگاه پرداختن محض به امر آموزش است ولی امروزه این نگرش تا حدی تغییر یافته است چرا که رسالت دانشگاه به عنوان کانون دانش، تولید دانش هم هست.


هاشمی با اشاره به ضرورت مقابله با مسأله آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: دانشگاه‌ها نیز مانند بخش‌هایی از جامعه با مسأله آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند، بنابراین مسئولان دانشگاه‌ها باید برخورد با آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک مسأله خطر ساز و رو به افزایش دنبال نموده و راه حل مناسبی در این خصوص ارائه دهند، چرا که از دانشگاه‌ها چیزی جز این انتظار نمی رود.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در خصوص ضرورت مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز خاطر نشان کرد: مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند بستر ثبت تجارب و نقاط ضعف و قوت فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سال‌های اخیر باشد تا به این طریق بتوان از تجارب در برنامه‌های آینده بهره مند شد.


وی تأکید کرد: بر اساس بخشنامهها و مکاتبات به عمل آمده در حوزه‌های مختلف ستادی و دانشگاه‌ها باید تا کنون بخش گسترده‌ای از فعالیت‌ها در قالب مستند آماده انتشار باشد و ما این انتظار را از دانشگاه‌ها داریم تا نسبت به این موضوع اهتمام لازم را به عمل آورند.


وی همچنین در خصوص لزوم آموزش کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها نیز گفت: رشد کارشناسان فرهنگی موجب رشد حوزه فرهنگی است و چراغ حوزه‌های فرهنگی توسط کارشناس روشن نگه داشته می‌شود بنابراین آموزش کارشناسان لازم و ضروری است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پایان بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌های ستادی و دانشگاه‌های غیر دولتی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت دانشجویی در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل می‌باشند، لازم است تا برنامه ریزی مناسبی در این خصوص صورت پذیرد.


در ادامه فضل‌الله ایرجی کجوری گزارشی از فعالیت‌های شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق دهگانه کشور ارائه داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار بود تا هریک از مناطق دهگانه کشور حداقل سه جلسه در طول سال برگزار کنند که خوشبختانه این برنامه در اکثر مناطق کشور محقق شده است.


وی با تاکید بر روند فزاینده فعالیت‌های مناطق و مشارکت دانشگاه ها، افزایش کمی و کیفی دستاوردهای نشست‌های منطقه ای را افقی مطلوب ترسیم کرد و گفت: مناطق فرهنگی و گسترش فعالیت آنها از جمله سیاست‌هایی است که می‌تواند در ساماندهی مطلوب و مبتنی بر نیاز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به طور جدی موثر باشد.


ایرجی کجوری در ادامه به دغدغه برخی دبیران مناطق مبنی بر سطح و جایگاه نقش آفرینی مناطق اشاره خاطرنشان کرد: تشکیل مناطق ده گانه و عضویت دانشگاه‌ها در قالب شورای منطقه امری پذیرفته شده و مورد قبول در تمامی بخش‌های ستاد وزارت علوم است.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه الگوی متوازن ساختاری در معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در این جلسه مقرر گردید تا دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی نسبت به تدوین الگویی واحد و متوازن در این خصوص اقدام کند.


ایرجی کجوری در پایان در خصوص اجرای طرح اقدام سنجی و اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها نیز گفت: در این زمینه پیشنهاد می‌شود این پژوهش توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی پیگیری و اجرا شود.


در ادامه دکتر شالچی مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه ریزی معاونت فرهنگی وزارت علوم به ضرورت آموزش کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر دوره‌های آموزشی که توسط شورای هر منطقه برگزار می‌شود، سلسله دوره‌هایی در قالب طرح ۹۹۹ و دوره‌های دیگر به صورت مجازی برگزار می‌شود و این امر علی رغم ایرادات احتمالی گام مهمی در جهت توانمندسازی کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و این گام با مشورت شما دست اندرکاران و مدیران تقویت خواهدشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار