۲۹ تير ۱۳۹۴ ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۲۸۶۴
falahatpishe

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه طی گفتگویی، در خصوص بررسی امروز متن برنامه جامع اقدام مشترک در شورای امنیت سازمان ملل گفت: رفتن متن نهایی توافق هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از جمله مقتضیاتی است که در مذاکرات هسته‌ای ضروری نشان داد.


به گزارش عطنا به نقل از ایلنا، این نماینده پیشین مجلس با یادآوری منشا تحریم‌ها علیه کشورمان در مسئله هسته‌ای اظهار داشت: یک دسته از تحریم‌ها، تحریم‌های اتحادیه اروپا و دسته دیگر تحریم‌ها، تحریم‌های آمریکا هستند٬ اما یکی از مهمترین تحریم‌ها که موجب مشروعیت‌‌بخشی به تحریم‌های اتحادیه اروپا و دیگر کشورها علیه ایران می‌شد، تحریم‌های شورای امنیت است که شامل دو محور اصلی یعنی عدم حق غنی‌سازی ایران و تحریم‌ها ذیل ماده 41 منشور سازمان ملل می‌شوند.


این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ ارگانی نمی‌تواند قطعنامه‌های شورای امنیت را ابطال کند‏، تصریح کرد: فقط خود شورای امنیت سازمان ملل است که حق دارد مصوبات قبلی خود را تحت قطعنامه‌ای جدید باطل کند و صدور قطعنامه جدید در راستای توافق هسته‌ای عملا دو فرصت به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ما و لغو تحریم‌ها را برای کشورمان فراهم می‌کند٬ که این خود یک دستاورد است.


وی در خصوص اثرات قطعنامه‌های شورای امنیت خاطرنشان کرد: یکی از دلایل نتیجه بخش بودن تحریم‌های دیگر کشورها علیه ایران همین قطعنامه‌ها در ذیل فصل هفتم شورای امنیت بود که صدور قطعنامه‌های جدید موجب ترک برداشته شدن و از بین بردن تحریم‌ها می‌شود.


استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه صدور قطعنامه جدید شورای امنیت موجب کاهش سطوح اختلافات از نظر بین‌المللی به سطح داخلی آمریکا می‌شود‏، ابراز داشت: صدور قطعنامه جدید توسط شورای امنیت شعاع عمل اختیارات کنگره را محدود می‌کند.


فلاحت‌پیشه در پایان یادآور شد که البته در خصوص بند 11 و 12 شورای امنیت سازمان ملل متحد ملاحظاتی وجود دارد که لازم است کشورمان در این موارد هوشیارتر باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار