۲۵ تير ۱۳۹۶ ۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۲۷۷۸۷
Maryam Mirzakhani (1)

جمعی از شهروندان تهرانی با گردهم‌آیی در مقابل خانه ریاضیات تهران، یاد و خاطره مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته و تازه‌درگذشته  ایرانی را گرا‌می داشتند.


به گزارش عطنا، عصر روز یکشنبه 25 تیرماه و یک روز پس از درگذشت « مریم‌ میرزاخانی»، ریاضی‌دان نخبه و برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا بر اثر بیماری سرطان سینه در یکی از بیمارستان‌های ایالات متحده، جمعی از شهروندان تهرانی در مقابل خانه ریاضیات تهران واقع در خیابان ملاصدرای تهران گرد هم آمدند تا با اهداء گل و روشن کردن شمع، یاد و خاطره این دانشمند جوان و فقید را گرامی‌دارند.


مریم میرزاخانی که متولد 13 اردیبهشت ماه 1359 در تهران بود، در طول دوران کوتاه زندگی خود موفق به کسب دو مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد. میرزاخانی که دانش‌آموخته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تهران بود، مدرک کارشناسی ارشد و دکترای ریاضی خود را از دانشگاه هاروارد آمریکا اخذ کرد.


این دانشمند فقید که در سال ۲۰۰۵ از سوی نشریهٔ پاپیولار ساینس آمریکا  به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات شناخته شده بود، برنده جوایزی از جمله جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزهٔ کلی بود.


میرزاخانی که پس از مدتی تدریس در دانشگاه پرینستون، از سال شهریورماه ۱۳۸۷ ( سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود، در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها»، برندهٔ مدال فیلدز، بزرگترین جایزه رشته ریاضیات در جهان شد تا اولین زن و اولین ایرانی باشد که این جایزه را کسب کرده است.


مریم میرزاخانی پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان در ۲۴ تیر ۱۳۹۶ و در ۴۰ سالگی در یکی از بیمارستان‌های ایالات متحدهٔ آمریکا بر اثر این بیماری درگذشت.


 

عکس: ریحانه مهیاری - عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار