۱۷ تير ۱۳۹۶ ۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۹۶۲
Neshast Hamkarihaye moshtarak - Iran - Germany nili reyees daneshgah tehran (20)

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: برای فعالیت در حوزه علوم انسانی در سطح بین‌المللی و ارتباط با سایر دانشگاه‌های مطرح دنیا باید مدل‌های ویژه‌ای طراحی کنیم چون این حوزه با علوم تجربی متفاوت است.


محمود نیلی احمدآبادی در حاشیه نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌های ایران و آلمان در دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با عطنا، بیان کرد: یکی از انتقادات جدی به دانشگاهیان ما در زمینه علوم انسانی این است که این حوزه و خیلی مسائل علمی خودشان را در صحنه بین‌المللی جستجو نمی‌کنند.


وی با بیان اینکه یک احساس اقناعی در علوم انسانی وجود دارد که بر اساس آن استنباط می‌کنند که می‌توانند هر مسئله‌ای را خودشان حل کنند، گفت: برخی از افراد هم به این مسئله در حوزه علوم انسانی دامن می‌زنند.


نیلی با اشاره به اینکه علوم تجربی در زمینه معرفی خود در سطح بین‌الملل و ارتباط‌گیری با سایر نقاط دنیا، جدی‌تر بوده است، تصریح کرد: کشور ما در زمینه علوم انسانی حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد که می‌تواند آن‌ها را در سطح بین‌المللی بیان کند و باید در این زمینه فعال‌تر باشیم.


وی افزود: یکی از مشکلات عمده ما در سطح بین‌المللی به خصوص ارتباطات علمی با سایر دانشگاه‌های دنیا، بحث زبان علم (انگلیسی) است و در حوزه علوم انسانی علاوه بر زبان مورد دیگر این است که اکثر دانش‌آموختگان ما در خود ایران تحصیل کرده‌اند.


رئیس دانشگاه تهران درباره همین موضوع اضافه کرد: البته یادگیری زبان اجبار نیست اما چون در حوزه علوم انسانی زبان پیچیده‌تر می‌شود و عمدتاً متن است و از الفاظ و کلمات گوناگون استفاده می‌شود و پیچیده‌تر از علوم تجربی است و به همین دلیل نیز کار سخت‌تر است.


وی با اشاره به اینکه باید در زمینه توسعه علوم انسانی و ارتباط در این حوزه با سایر مراکز دانشگاهی دنیا، قدم‌های محکم‌تری برداریم، افزود: اگر در حوزه علوم انسانی توسعه بین‌المللی پیدا نکنیم در سایر حوزه‌ها نیز با محدودیت‌های روبرو می‌شویم. ضمن‌آنکه ضعف کشور ما در زمینه تعاملات بین‌المللی در حوزه علوم انسانی است که باید برطرف شود.


نیلی با بیان اینکه تحول در هیچ کجای دنیا بدون تحول در آموزش عالی اتفاق نمی‌افتد، بیان کرد: دانشگاه تهران، به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی کشور، دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است که تلاش می‌کند تا تعامل با جامعه است را به صورت واقعی شکل دهد تا مرز بین دانشگاه و جامعه برداشته شود.


وی خاطرنشان کرد: بیشتر تولید مقالات دانشگاه‌ها و حتی دانشگاه تهران در بخش‌های فنی مهندسی و تجربی است و تولید مقاله در حوزه علوم انسانی بسیار محدود است، بنابراین ما به دنبال تولید مقالات در این حوزه هستم.



رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بعد دیگر موضوع تحول و ارتقاء علوم انسانی، توجه به مطالعات بین رشته‌ای و بررسی تأثیر علوم انسانی در سایر رشته‌ها است، گفت: تغییر در الگوی پذیرش دانشجو و سوق دادن دانشجویان مستعد و دارای انگیزه به تحصیل در علوم انسانی از جمله سایر اقداماتی است که در حال انجام آن هستیم.


وی اذعان کرد: باید پایان‌نامه‌ها را به سمتی هدایت کرد که هم دانشجو به سمت کارآفرینی حرکت کند و هم پایان‌نامه‌ها در راستای رفع نیازهای کشور باشد. ضمن‌آنکه ما در دانشگاه تهران در پارک علم و فناوری دانشگاه مراکز رشد داریم که این مراکز رشد نیز می‌توانند برای رفع چالش‌های اصلی کشور راه‌حل‌هایی را ارائه کنند.


نیلی در مورد جایگاه بین‌المللی دانشگاه اظهار کرد: این مسأله در ذات دانشگاه نهفته است و برای ارتقای آن باید راهکارهای عملی اندیشیده شود. تعاملات بین المللی دوسویه است به این مفهوم که هم ما سعی کنیم در این تعاملات از دنیا یاد بگیریم و با پذیرش دانشجو و در اختیار قرار دادن فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های مشترک، یافته‌هایمان را در عرصه‌های مختلف ارائه می‌کنیم.


رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم در حوزه علوم انسانی با توجه به جمعیت فراوان محققان چه در دانشگاه و چه در حوزه علمیه، ایران می‌تواند در دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته باشد اما به علت ضعف در تعاملات بین‌المللی و بحث ترجمه‌هایی که انجام می‌شود به این نقطه نرسیده‌ایم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار