۱۳ تير ۱۳۹۶ ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۲۵۴۳۲
Neshast Hamkarihaye moshtarak - Iran - Germany (73)

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام اینکه در 3 سال گذشته 60 تفاهم‌نامه بین‌المللی در این دانشگاه امضا شده است، از موفقیت 60 درصدی این تفاهم‌نامه‌ها خبر داد.


به گزارش عطنا، نشست همکاری بین‌المللی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه‌های ایران و آلمان در روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۱۲ و 13 تیرماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


حبیب هنری، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا گفت: یکی از هدف‌های میان‌مدت و بلندمدت دانشگاه علامه ‌طباطبائی فعالیت در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه است.


وی افزود: برای انسجام این برنامه رویکردهای مختلفی را دنبال کردیم و یکی از این رویکردها تعاملاتی است که از طریق استادان و مدیران دانشگاه با حوزه‌های بین‌الملل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی معتبر خارجی برقرار شده است.


هنری اضافه کرد: با داشتن چنین ارتباطی دانشگاه‌ می‌تواند زمینه‌های بالندگی بین‌المللی را در بحث بین‌المللی‌سازی دانشگاه دنبال کند. به همین دلیل در سه سال اخیر، ما 60 تفاهم‌نامه بین‌المللی امضا کردیم که 60 درصد از این تفاهم نامه‌ها به عقد قراردادهای علمی-پژوهشی رسیده‌اند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی دعوت از استادان و موسسه‌هایی که می‌توانند فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه را با خارج از کشور و دانشگاه‌های معتبر جهانی مرتبط کنند را از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی‌سازی دانشگاه برشمرد و گفت: این نشست در همین رابطه است و امیدوار هستیم این نشست‌ها منجر به فعالیت‌های مشترک بین دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه‌های آلمان شود.


هنری اهداف این نشست را فعالیت‌های پژوهشی مشترک میان استادان، اعزام استادان برای آموزش در این دانشگاه‌ها و نیز دعوت از استادانی که می‌توانند در حوزه‌های مختلف همکاری کنند، دانست و افزود: این نشست، تازه یک شروع برای ارتباط و تفاهمی است که در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه صورت می‌گیرد.



وی با تمجید از استقبال دانشگاه‌های ایران از این نشست، اظهار کرد: رؤسای دانشگاه‌های آلمان در ایران چند نشست برگزار کردند که در این نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور حضور داشتند و علاقه‌مند بودند که مشارکت علمی و پژوهشی داشته باشند.


هنری در پاسخ به این سؤال که آیا بین‌المللی‌سازی دانشگاه با تحول علوم انسانی مرتبط هست، گفت: قطعاً این دو موضوع به هم مرتبط هستند و بین‌المللی‌سازی برای ما مفید خواهد بود، در حوزه کارآمدسازی ما نیاز داریم تا از تجارب سایر کشورها و دانشگاه‌های معتبری که در علوم انسانی پیشرو بودند، استفاده کنیم که می‌تواند مورد استفاده دانشگاه‌های ما قرار بگیرد.


وی همچنین اظهار کرد: شاید دانشگاه‌های خارجی در زمینه بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی نتوانند به ما کمک کنند اما در این زمینه ما می‌توانیم صادر کننده علوم انسانی به گروه علمی و آموزشی دانشگاه‌های معتبر جهانی باشیم.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با تأکید بر اینکه همکاری با دانشگاه‌های خارجی به افزایش کمی و کیفی اعزام‌ دانشجو کمک خواهد کرد، گفت: هم‌اکنون امکان استفاده از فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکترا وجود دارد و اطمینان دارم برگزاری چنین نشست‌هایی، ارتباط دانشجویان ما با دانشگاه‌های معتبر را تسهیل خواهد کرد، همچنین ما هم تسهیلاتی را برای اعزام دانشجو در نظر خواهیم گرفت.


هنری در پایان خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در این زمینه به جامعه علمی و عمومی می‌تواند به ارتقاء شرایط علمی-پژوهشی کمک کند چراکه ما نظریه‌های بسیار خوبی در حوزه علوم انسانی داریم که باید کاربرد بین‌المللی برای آنها ایجاد کنیم و این نشست‌ها باعث می‌شود تا ما به جای واردات نظریه، تئوری‌های خودمان را صادر کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار