دهقانی اظهار کرد: بعد از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب روسیه، لهستان، هند، چین، ترکیه، سوئد، اسکاتلند، استرالیا، اتریش و دانمارک بیشترین افزایش کمیت تولید علم را داشتهاند، آنها به ترتیب بین 5 تا 17 درصد رشد کمیت تولید علم داشتهاند.
وی افزود: در سال 2016 جمهوری اسلامی ایران رتبه 17 دنیا را از لحاظ کمیت تولید علم در پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) کسب کرد، رتبه ایران در سال 2015 در این پایگاه 19 بود، بنابراین بر اساس این پایگاه 2 رتبه صعود داشتهایم، سهم ایران نیز در سال 2016 حدود 1.7 درصد از کل کمیت تولید علم دنیا است، این در حالی است که در سال 2015 ایران 1.5 درصد از کمیت علم دنیا را تولید میکرد.
سرپرست ISC ادامه داد: بررسی تعداد مدارک علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی در سال 2016 در پایگاه آی.اس.آی نشان میدهد که سهم آنها از لحاظ کمیت تولید علم در سطح کشور یکسان نیست. در بین دانشگاههای علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بیشترین کمیت تولید علم را تولید کردهاند.
وی افزود: در بین پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه دانشهای بنیادی، انیستیتو پاستور ایران و جهاد دانشگاهی بیشترین کمیت تولید علم را داشتهاند.
دهقانی گفت: در بین دانشگاههای جامع و بر اساس کمیت تولید علم سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و فردوسی مشهد صدرنشین هستند، در بین دانشگاههای صنعتی سه دانشگاه امیرکبیر، شریف و اصفهان به ترتیب بیشترین کمیت تولید علم را تولید کردهاند، در بین دانشگاههای غیرمتمرکز نیز دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور بیشترین کمیت تولید علم را داشتهاند.