۱۸ تير ۱۳۹۴ ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۲۰۳۵
bours

به گزارش عطنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد جواد سلیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان مطلب فوق گفت: در گشایش سیاسی نباید به اثرات کوتاه مدت و نوسانی توجه کرد بلکه باید در انتظار این بود که اثر پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای در سودآوری شرکت‌ها خودش را نشان بدهد و منافع بلند مدت را برای سرمایه‌گذاران تضمین کند.


وی درباره صنایع پیش رو پس از گشایش‌های سیاسی گفت: صنعت خودرو، پتروشیمی، بانکداری و آی تی صنایعی هستند که پس از توافقات هسته ای پیشرو هستند البته همه صنایع بورسی وضعیت بهتری را پیدا می‌کنند و از این کف‌های قیمتی که هم اکنون شاهد آن هستیم که در مورد بسیاری از شرکت‌ها ارزش بازار آنها به زیر ارزش جایگزینی رسیده عبور می‌کنند و به ارزش‌های واقعی خود نزدیک می‌شوند.
این استاد دانشگاه درباره ضرورت راه‌اندازی بورس ارز گفت: بورس ارز قطعاً اقدام خوبی است. اساساً کارکرد بورس‌ها ایجاد شفافیت، کشف قیمت و امکان تأمین مالی است و سال‌های پیش برای تحقق همین اهداف شاهد تدوین دستورالعمل بورس ارز در سازمان بورس بودیم اما به دلیل مهیا نبودن شرایط اقتصادی راه‌اندازی نشد.
سلیمی خاطر نشان کرد: اگر توافق صورت بگیرد و دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده آزاد شود زمینه تأسیس بورس ارز ایجاد می شود چون عمده دلیلی که منجر به تأخیر در راه‌اندازی این بورس شده قفل شدن منابع ارزی در خارج از کشور است.
وی در این خصوص توضیح داد: به تناسبی که تقاضا در بورس ایجاد می‌شود باید عرضه نیز وجود داشته باشد و هم اکنون عرضه‌کننده ارز در بازار دولت است و پیش شرط این بورس باز بودن دسترسی دولت به منابع ارزی است که بعد از توافق این زمینه فراهم می‌شود.
این استاد دانشگاه درباره اهمیت راه‌اندازی بورس گفت: اگر اراده ای وجود داشته باشد که بورس ارز کارکرد واقعی خود را در اقتصاد داشته باشد ما شاهد برچیده شدن معامله ارز از سر چهار راه‌ها خواهیم بود چون تأمین مالی برای تقاضا کننده و عرضه کننده با هزینه‌هایی به مراتب کمتر در بورس ارز تأمین می شود و دلیلی وجود ندارد از سر چهار راه‌ها یا از راه‌های دلالی تأمین کنند.
وی در بخش پایانی گفتگو با “سنا” درباره اهمیت ماده ۶ اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص اعلام صورت مالی نهادهای دولتی و شبه دولتی به بورس گفت: این یک اقدام خیلی خوب است چون از طرفی به گفته مسوولان اقتصادی کشور ۴۰ درصد اقتصاد کشور مالیات نمی دهد از طرف دیگر توصیه های موکد رهبری را در خصوص اقتصاد مقاومتی داریم که پیش نیاز اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به درآمد نفتی است.
سلیمی اظهار داشت: منابع درآمدی دولت مالیات و نفت است و اگر بخواهیم وصول مالیات را زیاد و فرار مالیاتی را کم کنیم اصلی ترین کار رعایت همین اصل شفافیت اقتصادی است و این بخش از اقتصاد که تا امروز فعالیت شفافی نداشتند و گزارش مدون و منظمی ارائه نمی کردند اگر عملکرد خود را به صورت شفاف از دریچه بورس افشا کنند به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار