۱۸ تير ۱۳۹۴ ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۲۰۱۹

امشب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است؛ دیگر زمانی باقی نمانده، باید تمام تلاش خود را به کار برد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت، زیرا اگر کسی در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود بنا بر فرموده پیامبر اکرم(ص) «شقی» است.


دیگر زمانی نمانده باید امشب تا سحر بیدار بود، زیرا این دقایق نایاب اند و تا چشم بر هم بزنی سحر می‌رسد؛ مبادا بگویند که سحر رسید و تو هنوز در خوابی.


امشب از آسمان باران انا انزلنا بر فرق زمین می‌بارد، امشب چشمانم را با آب توبه می‌شویم و کلام قرآن در دهانم جاری می‌کنم تا خواب بر چشمانم نیاید و تا سحر ناله الغوث الغوث سر دهم.


شب قدر از شب‌هاى با عظمت و با اهمیت سال است و دلیل فضیلت این شب بر سایر شب‌ها به اعتبار امورى است که در این شب محقق مى‌گردد وگرنه اجزاى زمان یا مکان، درجه و رتبه وجودى شان یکى است و بین آنها تفاوتى وجود ندارد.


شب بیست و سوم ماه رمضان، از دو شب قبل برتر است و از احادیث متعدد اینگونه احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب است.


در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است که مردی در ماه رمضان خدمت رسول خدا(ص) آمد و به آن حضرت عرض کرد: من در بیرون مدینه به سر می‌برم و شتر و گوسفند دارم که نمی‌توانم همه شب در مدینه حاضر شوم. دوست دارم شبی را به من معرفی کنی تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر باشم. حضرت او را به نزد خود فراخواند و به طور در گوشی آن شب را معرفی کرد.


شب قدر


آن مرد نیز وقتی شب‌های بیست و سوم ماه رمضان فرا می‌رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه می‌آمد و آن شب را می‌ماند و صبحگاهان به منزل خویش بر می‌گشت.


مرحوم "علامه مجلسی" در کتاب "زادالمعاد" می‌گوید: ‌اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است.


افرادی که از دو شب قبلی قدر غافل شده اند، در شب بست و سوم با خداوند عبادت و راز و نیاز داشته باشند و از گناهانشان توبه کنند


در روایات آمده امام باقر(ع) فرموده: «هر کس شب بیست و سوم ماه رمضان را زنده بدارد و در آن صد رکعت نماز بخواند، خداوند در زندگى او گشایش مى‌دهد و کار دشمنان او را خود بر عهده مى‌گیرد و او را از غرق شدن، زیر آوار ماندن، سرقت و از شرّ دنیا مصون مى‌دارد و وحشت نکیر و منکر را از او بر مى‌دارد و او در حالى از گور خویش بیرون مى‌آید که نورش بر اهل رستاخیز مى‌تابد و نامه عملش را به دست راستش مى‌دهند و رهایى از آتش و عبور بر صراط و ایمنى از عذاب را براى او مى‌نویسند و بدون حساب وارد بهشت مى‌شود و در بهشت، از همنشینان پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان قرار داده مى‌شود و آنان چه نیکو همنشینانى هستند.


در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال دیگری نیز وارد شده است تا فردی که این شب را به احیا می‌گذراند در کنار اعمال مشترک شب‌های قدر، آنها را نیز انجام دهد، که بدین شرح است:


قرائت سوره عنکبوت، روم و دخان که در این مورد امام صادق(ع) فرموده‌اند: هرکس در شب بیست و سوم، سوره‌های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است؛ خواندن هزار مرتبه سوره قدر و دیگر اعمال و ادعیه که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است.


از شب بیست و سوم رمضان غافل نشویم


عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: لیله القدر محتمل است یکی از سه شب نوزدهم، بست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان باشد اما ۲۱ و ۲۳ احتمال بیشتری دارد.


حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه ما نباید به دنبال این باشیم که کدام شب، شب قدر است بلکه باید به فیض بردن از این شب فکر کنیم، ادامه داد: خداوند خواسته بندگانش را در هر سه شب می‌شنود و باید افرادی که از دو شب قبلی قدر غافل شده‌اند، در شب بیست و سوم با خداوند عبادت و راز و نیاز داشته باشند و از گناهانشان توبه کنند.


حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی امام جمعه مراغه


وی گفت: برخی از علما مراعات می‌کردند و چندین شب به عنوان لیله القدر داشتند و مراسم احیا و شب زنده داری را در شب های مختلف به جا می‌آوردند تا از این فیض محروم نشوند.


برای مسلمانان فلسطین و یمن دعا کنیم


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در روایتی آمده است که فاطمه زهرا(س) نمی‌گذاشتند که کسی از خانواده اش در شب بیست و سوم بخوابد و خواب آنان را با کم خوردن درمان می‌کردند و از روز برای آن شب، آماده می‌شدند و وقتی در شب لیله القدر برخی خوابشان می‌گرفت به صورت آن‌ها آب می‌پاشیدند تا خوابشان نبرد و از این فیض بی نصیب نباشند.


وی تأکید کرد: افرادی که در این ایام روزه دار بودند و توفیق پیدا کردند در دو شب قبل احیا به پا دارند خودشان را برای شب بیست و سوم هم آماده کنند و با اراده قوی از خدا بخواهیم که به ما نظر لطف کند چرا که این شب شب تقدیر است و همه امور به دست امام زمان(عج) امضا می‌شود.


حجت الاسلام پور محمدی با اشاره به اینکه باید به شب بیست و سوم ماه رمضان توجه بیشتری بکنیم و از آخرین فرصت به خوبی بهره ببریم زیرا آخرین شب قدری است که در روایات آمده و ممکن است رمضان دیگری را درک نکنیم، گفت: در این شب برای تمامی مسلمانان به خصوص مسلمانان مظلوم فلسطین و یمن دعا کنیم که از شر دشمنان و صهیونیست رهایی یابند.


شب بیست و سوم فرصت مناسبی برای استغفار گفتن است


آیت الله محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: لیله القدر صد درصد مشخص نیست اما در مجموع هر کدام از این سه شب بهره ای از لیله القدر دارند.


آیت الله محسن حیدری


وی ادامه داد: شب بیست و سوم فرصت مناسبی برای استغفار گفتن است و بهترین شب در زندگی بشر است که خداوند آن را برتر از هزار ماه دانسته است.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در تفسیر المیزان علامه طباطبایی وارد شده که تقدیر در نوزدهم و ابرام (محکم کردن) در بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.


آیت الله حیدری عنوان کرد: شب بیست و سوم شب امضا مقدرات است پس نباید از این شب غافل شویم و اعمال و دعاهایی که وارد شده و انفاق، صدقه و دعا برای امام زمان(عج) و جامعه اسلامی داشته باشیم.


در شب بیست و سوم در حق همدیگر دعا کنیم


حجت الاسلام حسین الهی نژاد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در مهم بودن شب‌های قدر جای بحث نیست و شاید عدم تعیین شب قدر در مهم بودن قضیه است.


مدیرگروه مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: خداوند شب قدر را در سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم مخفی کرده تا اگر شب نوزدهم برای فردی قابل درک نبود و نتوانست احیا بگیرد، در شب بیست و یکم احیا بگیرد و اگر نشد در شب بیست و سوم احیا بگیرد.


حسین الهی نژاد


وی افزود: در روایات بر احیای شب بیست و سوم توصیه و تأکید زیادی شده است و تقدیرات مردم در این شب قطعی می‌شود.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شب زنده داری‌های یک مسلمان معتقد باید در شب بیست و سوم دقیق تر و عمیق تر باشد که به فیض درک شب قدر در شب بیست و سوم نایل شود.شب زنده داری‌های یک مسلمان معتقد باید در شب بیست و سوم دقیق تر و عمیق تر باشد که به فیض درک شب قدر در شب بیست و سوم نایل شود


حجت الاسلام الهی نژاد با بیان اینکه درک شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اعمالی دارد که در روایات و ادعیه کیفیت انجام آن آمده، عنوان کرد: در این شب باید در حق هم دیگر دعا کنیم چه برای افرادی که زنده اند و چه افرادی که دستشان از دنیا کوتاه است که باید برای آن‌ها طلب غفران و آمرزش کرد.


وی با بیان اینکه دعا در حق دیگران بستر و زمینه‌ای برای برآورده شدن حاجات خودمان است، گفت: یک فرد مسلمان روزه دارکه علاقمند است به فیض شب قدر نائل شود، باید شب بیست و سوم را مورد توجه قرار دهد و احیا بگیرد.


اعمال شب بیست و سوم با اهمیت بیشتری انجام شود


حجت الاسلام سید احمد واعظ موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در کنار شب ۱۹ و ۲۱ از احتمال شب قدر بودن برخوردار بوده و باید زمینه‌های بهره بردن از این شب را از خداوند طلب کنیم.


محمد واعظ موسوی


وی ادامه داد: با توجه به اینکه شب قدر شب نزول قرآن و پایین آمدن فرشتگان برای آمین گفتن دعاهای مومنان است باید احیا نگه داشت و در لحظاتی که خداوند مقدرات را تعیین می‌کند با تضرع و عبادت تقدیر خوبی برای خودمان رقم بزنیم.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در روایات آمده که در شب بیست و سوم تقدیراتی که در شب ۱۹ و ۲۱ رقم خورده به امضا رسیده و حتمیت پیدا می‌کند.


در برخی روایات آمده که شب بیست و سوم افضل دو شب دیگر بوده و حتی آمده شب قدر همین شب است؛ و دراین شب جمیع امور و سرنوشت انسان‌ها مطابق با حکمت الهی مقدر می‌شود.


حجت الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: در برخی روایات آمده که شب بیست و سوم افضل دو شب دیگر بوده و حتی آمده شب قدر همین شب است؛ و در این شب جمیع امور و سرنوشت انسان‌ها مطابق با حکمت الهی مقدر می‌شود.


استاد حوزه علمیه قم گفت: لازم است اعمال مشترک شب‌های قدر در شب بیست و سوم با تأکید و اهمیت بیشتری انجام شود و قرائت بعضی از سوره‌هایی که در روایات آمده فراموش نشود.


وی با بیان اینکه در شب بیست و سوم باید همه مسلمانان برای سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر(عج) دعا کنند، عنوان کرد: در این شب برای آمرزش گناهان خود و دیگر مسلمانان نیز دعا کنیم، تا از آثار و برکات این شب بهره گرفته و با تقرب بیشتر به درگاه عبودیت، خلوص در بندگی را به اثبات برسانیم.  


خبرنگار: مژگان فرهنگیان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار