پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ Thursday, 21 November 2024
به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، محورهاي سخنان دكتر غلامعلي حداد عادل در همایش برنامهریزی آموزشی و درسی، برگرفته از خبرگزاري ايرنا، در جدول آمده است:
شاخص / موضوع | وضعيت / ديدگاه |
مبناي قانوني تشكيل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی | آئيننامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی |
مدت زمان سپري شده از فعاليت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی | 5 سال |
اعضاي شورا | استادان صاحبنظر دانشگاهها، روسای دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی و تعدادی از روحانیانی که تحصیلات دانشگاهی علوم انسانی دارند. |
علت اصلی پيگيري تحول در علوم انسانی | بررسی اينكه مبانی علوم انسانی تا چه اندازه با مبانیمان انطباق دارد و چه اندازه تضاد و تعارض دارد و در جایی که تعارض و تضاد وجود دارد فکری صورت گيرد. |
رويكرد «شوراي تحول علوم انساني» نسبت به دستاوردهای مثبت علوم انسانی غربی | تحول در علوم انسانی به معنای آن نیست که قصد اعراض کلی از علوم انسانی غربی را داشته باشیم. |
نسبت فعاليتهاي «تحول در علوم انساني» با «سياست» | تحول علوم انسانی امري فراجناحی، ملی و انقلابی و و به دور از دستهبندیهای سیاسی و به دور از تعصب و جنجال است كه بايد آهسته، پیوسته و با ایمان و بصیرت پيگيري شود. |
رويكرد غالب در فعاليت براي «تحول در علوم انسانی» | وجود نگاهي انتقادی در محیطی منطقی، علمی، آرام |
اولين موضوعات مورد توجه شوراي تحول علوم انساني در آغاز شكلگيري اين شورا | گسترش بی رویه رشتههای علوم انسانی در کشور |
سهم دانشجويان رشتههاي علوم انساني و هنر از آموزش عالي كشور | بیش از 50 درصد دانشجویان کل کشور |
15 رشته علوم انساني اولويتدار براي شورای تحول و ارتقای علوم انسانی | حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، تاریخ، فلسفه، هنر، فلسفه دین، علوم تربیتی، معماری، اقتصاد، مدیریت، زبانهای خارجی، مطالعات زنان و فرهنگ و ارتباطات |
چهار بعد تحول علوم انسانی از منظر موضوع | تحول در محتوا و برنامهها، استادان، دانشجویان و پایاننامههای دانشگاهی و مجلات پژوهشی |
چهار مفهوم اصلي در زمينه تحول در محتوا و برنامههاي علوم انساني | اسلامیسازی محتوا و برنامه، بومیسازی، کارآمدی و روزآمدی |