۰۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۰۳۴۳
farhadi

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون اساسی در چارچوب یک واحد سیاسی مستقل دربرگیرنده آرمان ها، ارزش ها، آمال و آرزوهای یک ملت است که تبلور آن اراده ملی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر فرهادی در همایش بزرگداشت قانون اساسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در قانون اساسی سازوکارهای تنظیم روابط میان مردم و حاکمیت و مردم و نهادهای حاکمیتی به خوبی و روشنی تبیین شده است افزود: مشروعیت و اعتبار قانون اساسی به خاطر توافقی است که میان آحاد ملت بر سر اصول، مبانی و شکل است.
وی با اشاره به اینکه احترام و پایبندی به قانون در جامعه احترام و پایبندی به میثاق ملی است گفت: احترام به قانون در این چارچوب هم تکلیفی مدنی و هم وظیفه شرعی است.
فرهادی افزود: براساس تجربیات در 100 سال اخیر اساسا مشروعیت و التزام به قانون از سوی کانون های قدرت و ثروت مورد چالش قرار می گیرد زیرا منافعی فراتر از اراده جمعی برای خود قائلند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون اساسی قرار است کانون های قدرت و ثروت را وادار به تعظیم و کرنش در برابر اراده ملی کند.
فرهادی افزود: کانون‌های قدرت و ثروت هیچ تمایلی به قانون و قید و بندهایی که جولانگاه آن را محدود کند ندارد.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی همه سازمان ها و نهادهای دولتی باید پایبند به قانون و پاسخگوی ملت باشند گفت: فرار از قانون و ترس از شفافیت بسترهایی را برای فساد نهادهای حکومتی فراهم می کند که در نهایت مشروعیت و اعتبار نظام سیاسی را به چالش می‌کشد، فسادی که امروزه در سطوح مالی و اداری جامعه ما را رنج می دهد ناشی از پایبند نبودن به قانون است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه نظام آموزش عالی باید مظهر التزام به قانون اساسی باشد و این نظام یکی از نهادهای فرهنگی و آموزشی مهم در جامعه پذیری و تربیت شهروندان است افزود: پایبندی به قانون باید در کانون آموزش های رسمی و غیررسمی آموزش عالی کشور قرار گیرد.
فرهادی ادامه داد: پایبند نبودن به قانون، مرجعیت و اعتبار نظام آموزشی را به عنوان نهاد متولی آموزش و فرهنگ زیر سوال می برد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نظام آموزش عالی سرمایه عظیمی به نام دانشجو در اختیار دارد که آینده کشور را به دست خواهد گرفت گفت: آموزش عالی باید همه هم و غم خود را متمرکز بر این کند که چگونه این دانشجویان را آموزش دهد.
وی افزود: التزام نداشتن به قانون اساسی به عنوان میثاق ملی نه تنها منجر به بروز فساد و تعرض به حقوق شهروندان می شود بلکه در دراز مدت اعتماد عمومی شهروندان را به حاکمیت، نهادهای دولتی و حتی خود شهروندان دچار خدشه می کند و این یعنی کاهش سرمایه اجتماعی.
فرهادی جلب اعتماد عمومی، افزایش مشارکت، کسب مشروعیت سیاسی، ثبات و امنیت ملی پایدار را در گرو پایبندی همه به قانون دانست و گفت: قانون تنها راه گذار آرام و منطقی ما از وضعیت نسبتا نابسامان کنونی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: هر راهی خارج از این چارچوب به بیراهه رفتن است و هزینه گزافی را به مردم و نظام سیاسی تحمیل می کند که نسل های بعدی همچنان باید تاوان آن را بدهند.
وی همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادی خرمشهر از حرکت روبه جلو دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه های مختلف علوم انسانی تقدیر و ابراز رضایت کرد.
آقای فرهادی همچنین به بیان خاطراتی از عملیات آزادسازی خرمشهر و حضورش در مناطق عملیاتی پرداخت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار