۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۰۲۲۷
hamayesh


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه ، در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ و نیز برگزاری این همایش با مشارکت دانشگاه ‌ها و سازمان‌های فرهنگی کشور اظهار داشت: برگزاری این همایش می‌تواند گام بسیار مهمی در شناخت و بازشناسایی موضوعات بنیادین علوم انسانی و اجتماعی در جامعه باشد. وی با تأکید بر شمول مقوله فرهنگ بر همه حوزه‌ها دانش بشری افزود: امروزه فرهنگ سایه‌ی خود را برگونه‌ها و حوزه‌های متفاوت علوم انسانی و اجتماعی انداخته است و تمامی حوزه‌های دانش اجتماعی به طور خاص به گونه‌ای فرهنگی محسوب می‌شوند.



    رئیس دانشگاه در ادامه سخنانش با اشاره به رسالت دانشگاه علامه طباطبائی در دوران جدید فعالیتش و با تأکید بر نقش تأثیرگذار آن در تولید علم در حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی کشور تصریح کرد: برگزاری این همایش حرکت بزرگی در علوم انسانی و اجتماعی کشور و یکی از رسالت‌های این دانشگاه در دوران جدید خود است، چرا که ایجاد حرکت‌ها و جریان‌های فکری جدید، خلاقیت و تولید علم از ارکان اصلی فعالیت دانشگاه است.


   دکتر سلیمی با بیان سیاست‌های دانشگاه در راستای دستیابی به این مهم تأکید کرد: ما در جریان تولید دانش و معرفت جدیدی که در دانشگاه شکل گرفته به دنبال یک دانش تقلیدی و تکراری نیستم بلکه معتقدیم که استادان این دانشگاه با همراهی و هم‌زبانی با استادان سایر دانشگاه‌های دیگر به دنبال تولید علم و عرضه اندیشه‌های جدید در سطوح مختلف اندیشه‌های اجتماعی هستند. وی در خاتمه سخنانش اضافه کرد: فکر کردن، اندیشیدن و خلق کردن در دانش فرهنگ و در نظریه‌های متفاوت مبتنی بر فرهنگ می‌تواند گام مؤثر و مهمی در این زمینه باشد.


   در ادامه این همایش دکتر علی اصغر مصلح رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و دبیر علمی همایش نیز در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در زندگی امروزه بشر، آینده‌ی فرهنگ را وابسته به آینده انسان برشمرد و تصریح کرد: در عصر حاضر تحولات بزرگ فرهنگ‌ها تابع عواملی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ مدرن دارد چرا که همه ابعاد زندگی بشر را به شدت تغییر می‌دهند. وی در ادامه: به مسائل و معضلات بشر همچون نیهلیسم، بحران هویت، غلبه تکنیک بر تمامی مناسبات، بحران محیط زیست، خنثی شدن فرهنگ‌ها برای آفرینش‌های بزرگ فکری، هنری و تبدیل شدن عناصر فرهنگ به محصولات و کالاهای اقتصادی و غلبه مصرف گرایی و بحران‌های بزرگ در همه فرهنگ‌ها اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی برگزار کنندگان این همایش طرح درست پرسشها، فراهم کردن چشم اندازهایی برای اندیشیدن درباره‌ی آینده‌ی فرهنگ جهانی و فرهنگ‌های منطقه‌ای و به خصوص فرهنگ ایرانی است.



    عضو گروه فلسفه دانشگاه با تأکید بر اصل گفتگو برای طی این مسیر اضافه کرد: در این مسیر باید بر بنیادی بودن اصل گفتگو اعتقاد داشت چرا که این گونه مسیرهای دشوار بدون اعتقاد به اهمیت داشته و یافته دیگران و اهمیت گوش سپردن به دیگری و مشارکت همه جانبه برای رسیدن به پاسخ صحیح طی نخواهد شد. دکتر مصلح خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که زمانه‌ی ما وقت دقت بیشتر در محدودیت‌های افکار و اعتقادات برخاسته از تک- فرهنگ‌هاست و در این میان باید بیش از گذشته گوش سپردن به دیگران و فهم دیگران را تمرین کنیم و بتوانیم ضمن التزام به فرهنگ و هویت خویش قدرت ایستادن در «میانه» و اندیشیدن میان -فرهنگی را داشته باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار