۰۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۱۲
کد خبر: ۳۰۴۳۲۴

عطنا - یکی از موضوعات مهم دنیای امروز، بحث پاندمی کووید ۱۹ است که تأثیرات و پیامدهای بسیاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی جوامع داشته است. ازآنجاکه گستره پیامدهای کووید ۱۹ می‌تواند متفاوت باشد، شناسایی و تحلیل این پیامدها در بخش‌های مختلف حائز اهمیت است.

پاندمی کووید ۱۹ پیامدهای منفی مانند ایجاد احساسات منفی شامل ترس، اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته است که البته این موارد می‌توانند هم‌زمان منجر به ایجاد فرصت‌هایی مانند افزایش آگاهی و حساسیت افراد جامعه به سلامت جسمانی و روانی شوند. به گفته متخصصان، در همین راستا، پاندمی کووید ۱۹ باعث شده است که انتخاب شیوه زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن مطلوب و ورزش در اوقات آزاد برای بسیاری از افراد، مهم‌تر از قبل شود، چراکه برای جلوگیری از شیوع این ویروس، بدن انسان باید از ایمنی قوی برخوردار باشد و این امر با بهبود الگوهای زندگی، انجام ورزش منظم و تغذیه مناسب میسر می‌شود. حوزه آموزش یکی از بخش‌های تحت تأثیر پاندمی کووید ۱۹ است و آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین نهادهای آموزشی است که متأثر از این همه‌گیری شده است. با شروع این پدیده، آموزش‌های مدارس در سراسر جهان از حضوری به مجازی تغییر یافت و این مسئله مشکلاتی را در زمینه آموزش برخی دروس مهم دانش‌آموزان ایجاد کرد.

در این رابطه، گروهی از پژوهشگران کشور به انجام مطالعه‌ای پرداخته‌اند که در آن پیامدهای مثبت و منفی پاندمی کووید ۱۹ بر ورزش دانش‌آموزی شناسایی و بررسی شده‌اند.

در این مطالعه کیفی، محققان از مشارکت معلمان ورزش، استادان دانشگاه فرهنگیان، مدیران اداره کل تربیت بدنی آموزش‌وپرورش و کارشناسان تربیت بدنی وزارت آموزش‌وپرورش بهره برده‌اند. آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده کرده‌اند.

طبق یافته‌های این تحقیق، پیامدهای پاندمی کووید ۱۹ بر آموزش تربیت بدنی و ورزش از چهار مقوله اصلی تشکیل شده‌اند که شامل ایجاد سبک زندگی غیر فعال، آسیب‌های رفتاری و اجتماعی، توسعه فناورانه-دیجیتالی و ورزش خانوادگی هستند.

در این خصوص، محمود جباری، پژوهشگر گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر همکارانش در این تحقیق می‌گویند: «نتایج بررسی‌های ما نشان داد که پاندمی کووید ۱۹ بر ورزش دانش‌آموزی کشور تأثیراتی داشته که به‌ویژه این موضوع بر ذینفعانی مانند دانش آموزان، معلمان ورزش و خانواده دانش آموزان ملموس‌تر بوده است».

به گفته آن‌ها، «پیامدهای شناسایی شده مطالعه از دو جهت مهم هستند. اول این‌که با توجه به پیامدهای منفی کووید ۱۹ بر ورزش دانش‌آموزان، نیاز است برای حل معضل‌ها و چالش‌های به وجود آمده، برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد. کاهش آمادگی جسمانی و مهارت‌های حرکتی، موضوعی نیست که با یک یا دو کلاس، قابل حل باشد».

آن‌ها در این زمینه پیشنهاد داده‌اند که «از رویکرد شخصی‌سازی استفاده شود. در واقع نیاز است وضعیت حرکتی و جسمانی دانش آموزان بررسی و ارزیابی شود و با توجه به شرایط بدنی هر فرد، ورزش و تمرین‌هایی برای او در نظر گرفته شود و از انجام تمرین‌های ورزشی سخت در نیمه اول سال تحصیلی به‌خصوص برای افراد با آمادگی جسمانی ضعیف خودداری شود. ضمناً تعامل مستمر و مناسب با خانواده‌ها نیز می‌تواند در ارزیابی شرایط حرکتی و بدنی دانش آموزان مفید واقع شود».

محققان فوق به‌عنوان موضوع دوم، به پیامدهای مثبت کووید ۱۹ بر ورزش دانش‌آموزی اشاره کرده‌اند که به اعتقاد آن‌ها فرصت‌های جدیدی را برای بهره‌برداری فراهم کرده است.

طباطبایی و همکارانش معتقدند: «افزایش مهارت‌های فناورانه و دیجیتالی معلمان را می‌توان از پیامدهای مثبتی در نظر گرفت که در صورت عدم بهره‌برداری می‌تواند به مرور زمان از بین برود. معلمان ورزش علاوه بر حضور در مدرسه، می‌توانند دوره‌های آموزشی را به‌صورت مجازی برای دانش آموزان ارائه دهند تا این سرمایه‌های انسانی مهم، اطلاعات مناسبی در مورد رشد حرکتی و آمادگی جسمانی کسب کنند. فیلم‌های آموزشی مناسب می‌توانند در این زمینه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند».

این یافته‌های تحقیقاتی را مجله علمی پژوهشی «تحقیقات نظام سلامت» وابسته به دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر کرده است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار