عطنا - نحوه مصرف اخبار و محتوا در جامعه در یک دهه گذشته به شدت تغییر کرده است. هرگز در طول تاریخ، بشریت به این اندازه با هم در ارتباط نبوده اند. این امر گواهی بر مزایای عصر دیجیتال پرهیجان و جدید است. اینترنت به ما امکان می دهد در چند ثانیه با هر کسی در جهان ارتباط برقرار کنیم. گوشیهای هوشمند ابر رایانههایی جیبی هستند که دسترسی به قابلیتهای ویدیویی را با کیفیت بالا به سادگی ممکن می کنند. روزنامه نگاران دیگر صبر نمیکنند تا مقالاتشان چاپ شوند تا به گزارش های خود توجه کنند بلکه عوض از توانایی نوشتن، ضبط و توزیع فوری استفاده میکنند.
اما درکنار همه این خوبی ها این خصلت با بدی هایی همراه است... اطلاعات نادرست بیداد می کند، و روزنامه نگاری صادقانه و بی طرفانه در وضعیتی بحرانی قرار دارد. آینده روزنامه نگاری در عصر دیجیتال مستلزم آن است که خبرگزاری ها و روزنامه نگاران وضعیت موجود را در نحوه گزارش و توزیع اخبار تطبیق و کاملاً تغییر دهند.
روزنامه نگاری دیجیتال چیست؟
برای درک روزنامه نگاری در عصر دیجیتال، باید ریشه های آن و چگونگی رسیدن آن به این نقطه را درک کنیم.روزنامه های اولیه، در حالی که به شدت حزبی بودند، به ایجاد سوابق مهمی کمک کردند که روزنامه نگاری هنوز هم از آن پیروی می کند. پیتر زنگر در سال 1735 به دلیل چاپ انتقادات از دولت بریتانیا در مجله هفتگی نیویورک محاکمه شد. با این حال، یک حکم دادگاه نشان داد که چاپ اظهارات منفی اگر بر اساس واقعیت باشد، نمی تواند افترا باشد. این به آزادی مطبوعات کمک کرد.
در اوایل قرن بیستم با ظهور رادیو، اوضاع به طرز چشمگیری تغییر کرد – رسانه و اخبار نیز تغییر کردند. تلویزیون خیلی زود در همه خانواده های آمریکایی رایج شد، جایی که غول هایی مانند والتر کرانکیت (گزارشگر و مجری آمریکایی تلویزیون) به یکی از تأثیرگذارترین صداها در گزارش اخبار برای مردم تبدیل شدند.
اما بزرگترین محور اینترنت بود. در آن مرحله، مردم می توانستند به هزاران ویدیو، عکس و داستان از سراسر جهان دسترسی داشته باشند. رسانههای خبری سنتی باید به سرعت خود را با شرایط وفق بدهند یا کسب و کار را رها کنند.
روزنامه نگاری دیجیتال دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: محتوای یک سرمقاله که از طریق یک رسانه دیجیتال منتشر میشود در واقع همان گزارش اخبار و انتقال به روشی کوتاه و مختصر است.کلمات به جای روزنامه روی مانیتور خوانده می شوند و صدا به جای رادیو از پادکست گوش داده می شود. روزنامهنگاران به همان کد گزارشدهی بیطرفانه، نگارش/گزارشدهی قوی و اخلاقیات تزلزل ناپذیر پایبند هستند، در حالی که به مهارت در چند رسانهای، دانش بازاریابی و توانایی سازگاری با چشمانداز اجتماعی که دائماً در حال تغییر است نیز نیاز دارند.
آغاز روزنامه نگاری دیجیتال
در سال 1998، مایکل ایسیکوف، خبرنگار نیوزویک، در پی یک پرونده شهادت دروغ که شامل یک کارآموز سطح پایین کاخ سفید بود، مورد توجه قرار گرفت . وقتی داستان به خوبی پیش نرفت ، مت دراج - از The Drudge Report، یک وبسایت مستقل - داستانی را راه اندازی کرد که میگفت نیوزویک اطلاعات مهمی دارد که آن فرد ، کارآموز مونیکا لوینسکی بود.
یک رسانه بزرگ و معتبر خبری که انتخاب میکند فقط برای اینکه آن را توسط یک سایت خبری کوچک و آنلاین منتشر کند، اولین نمونه اصلی روزنامهنگاری دیجیتال و اینکه چگونه چشمانداز اخبار را متزلزل میکند، منتشر نکند.
وضعیت افول در روزنامه نگاری مدرن
افول مداوم صنعت روزنامه نگاری باعث شده است که بسیاری از رسانه ها به طور کامل نحوه گزارش و توزیع اخبار را بازتعریف کنند. طبق گزارش گروه پژوهشی Pew، بین درآمد عقب مانده تبلیغات، محتوای رایگان در سایر نقاط و ادغام شرکتهای رسانهای، استخدام اتاق خبر بین سالهای 2008 تا 2018 47 درصد کاهش یافت، در حالی که درآمد تبلیغات از 37.8 میلیارد دلار به 14.3 میلیارد دلار در همان بازه زمانی کاهش یافت.
بر اساس مطالعهای که توسط Pew انجام شد، در اوج خود در سال 1984، رسانههای خبری در ایالات متحده حدود 63،340،000 روزنامه را توزیع کردند. تا سال 2020، این تعداد تخمینی به کمتر از 25 میلیون روزنامه کاهش یافت. در حالی که روزنامه ها هنوز نقش برجسته ای در انتشار اخبار جامعه ایفا می کنند، واضح است که مصرف کنندگان فورمت دیجیتال را ترجیح می دهند.
مطالعه دیگری توسط Pew نشان داد که 34٪ از آمریکایی ها ترجیح می دهند اخبار خود را آنلاین دنبال کنند (در مقایسه با 44٪ کسانی که تلویزیون را ترجیح می دهند)، در حالی که تقریباً به همان اندازه ترجیح می دهند اخبار محلی خود را آنلاین دریافت کنند (37٪) تا از طریق تلویزیون (41٪).
رسانههای خبری که این تغییر را پیشبینی کردهاند و خود را با ان تطبیق دادهاند، مانند وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز، به اندازه سایرین از لحاظ مالی آسیب ندیدهاند. در حالی که هنوز یک روزنامه ی سنتی چاپ می کنند، سرمایه خود را با اشتراک های دیجیتالی تکمیل می کنند که به خوانندگان امکان دسترسی کامل به همه چیز در روزنامه، به علاوه پادکست ها، ویدیوها و موارد دیگر را می دهد.
روزنامه نگاری در عصر دیجیتال: یک تکامل
در حالی که هنوز یک نبرد دشوار است، رسانههای خبری که برای پاسخگویی به نیازهای مصرفکنندگان خود تکامل یافتهاند، شانسی برای ادامه ارائه روزنامهنگاری با کیفیت دارند. در بیشتر موارد، نحوه گزارش و مصرف اخبار مشابه روش قبلی است - تفاوت ها در سرعت رخ دادن، رقابتی که روزنامه نگاران با آن روبرو هستند و راه های مختلف ارائه آن در مقابل خوانندگان، تماشاگران و شنوندگان است.
چاپی/سنتی: چاپ پایه و اساس روزنامه نگاری مدرن است، قدیمی ترین روشی که ما اخبار را گزارش و منتقل کرده ایم. چاپ و توزیع روزنامه، در حالی که جزء اصلی نسل های قدیمی بود، جای خود را به انتشار اخبار در قالب های دیجیتال داده است. روزنامهنگاری سنتی با ظهور دیجیتال بشدت تغییر کرده است - روزنامهها و رسانهها باید نحوه استخدام، بازاریابی و انتقال اخبار را کاملاً اصلاح کنند.
شرایط چگونه تغییر کرده است:
●به جای یک روزنامه واقعی در دست، مصرف کنندگان همان داستان ها را در یک ایمیل دریافت می کنند تا در تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه خوانده شوند.
●توانایی مصرف کنندگان برای اظهار نظر و بحث در مورد داستانها، ارائه بینش و بحث بیشتر با افراد دیگر.
● تمرکز به ارائههای چندرسانهای بیشتر، از جمله ویدئو، عکس و پادکست.
رادیو/پخش : رادیو که دومین رسانه قدیمی به شمار می اید، همچنان به عنوان منبع اصلی اخبار دارای اهمیت است. نظرسنجی Pew Research نشان داد که تقریباً 50٪ از آمریکاییها هنوز اخبار را «اغلب یا گاهی» از رادیو زمینی AM/FM دریافت میکنند، در حالی که نیلسن اخبار/گفتگو را پر شنیدهترین قالب رادیویی میداند. بسیاری از ایستگاههای رادیویی با ارائه برنامههایی این امکان ر به مصرفکنندگان می دهد تا اخبار زنده را پخش، دانلود و به عقب برگردانند.
اخبار تلویزیون از زمان والتر کرانکایت، که گزینهها محدود بود، شاهد تغییرات شدیدی بوده است. اکنون، فهرستی به ظاهر بی پایان از ایستگاه های خبری کابلی 24 ساعته بر دستگاه های تلویزیونی تسلط دارد. شبکهها با قرار دادن بخش هایی از نمایشها در وبسایتها یا پلتفرمهای اجتماعی،مصاحبههای مهم یا بهویژه مبادلات شدید را برجسته تر میکنند.
شرایط چگونه تغییر کرده است:
●بسیاری از ایستگاههای رادیویی با ارائه برنامههایی به مصرفکنندگان این امکان را می دهد تا برنامههای پخش زنده اخبار را پخش، دانلود و به عقب برگردانند.
●شبکهها با قرار دادن بخش هایی از نمایشها در وبسایتها یا پلتفرمهای اجتماعی، مصاحبههای مهم یا بهویژه مبادلات شدید را مهم تر نشان میدهند.
● ظهور پادکستها، از اخبار گرفته تا ورزش، به خبرنگاران اجازه میدهد تا عمیقاً در مورد موضوع تحقیق کنند و از قبل ضبط کنند.
● با وجود گوشیهای هوشمند، رسانههای اجتماعی و برنامههای تلفن همراه دیگر نیازی به روزنامه، رادیو یا تلویزیون سنتی نیست. مصرف کنندگان اکنون می توانند از هر کجا تماشا کنند، گوش دهند و بخوانند.
تحول روزنامه نگاری تحقیقی
روزنامه نگاری پژوهشی یکی از مهم ترین رشته های این صنعت باقی مانده است. استفاده از حق آزادی بیان برای پاسخگویی صاحبان قدرت یکی از ارکان دموکراسی است، راهی برای کشف فساد و آگاهی مردم. واترگیت را تصور کنید. قبل از ظهور فضای دیجیتال، روزنامهنگاران تحقیقی ماهها قبل از «افشای بزرگ» کار میکردند. در حالی که اساس روزنامه نگاری تحقیقی تغییر نکرده است، نحوه افشای اخبار تغییر کرده است.
چارلی اسپچت، خبرنگار تحقیقی WKBW و فارغ التحصیل دانشگاه سنت بوناونچر، گفت: «این در مورد ایجاد یک قوس داستانی است. "اگر ما یک داستان تحقیقاتی بزرگ در روز دوشنبه داشته باشیم، داستان وب را در روز جمعه نوشته شده و قرار است یکشنبه شب منتشر شود."
ترافیک افزایش یافته سایت های خبری در عصرهای یکشنبه - به دلیل مواردی مانند بازی های فوتبال- داستان را مسخره می کند و بحث را شروع می کند. صبح دوشنبه، ایستگاه، 2 تا 3 دقیقه از یک داستان 5 دقیقهای را پخش میکند و داستان کامل را آنلاین قرار میدهد و آن را برای ساعت خبری ساعت 6 پخش میکند. گزارشگران در صفحه فیس بوک خود نظرات خود را درباره گزارش در حوالی ظهر و قبل از ساعت 6، بیان می کنند.
«فضای دیجیتال نه تنها راههای متفاوتی را برای گفتن داستان برای ما به ارمغان آورده است، بلکه نحوه ارائه یک داستان را کاملاً تغییر داده است. شما نمی توانید تصور کنید که مردم بعد از کار یا صبح وقت خود را با روزنامه خواندن می گذرانند یا برای تماشای برنامه های تلویزیونی برنامه میریزند. اسپچت گفت:استراتژی این است که با مردم در جایی که هستند ملاقات کنید.
اسپچت، فارغ التحصیل سال 10، گفت به دلیل سرعت اشتراکگذاری داستانهای بزرگ ،واکنش به آنها خیلی زودتر از قبل رخ میدهند. او گفت: " رسانه های اجتماعی چرخه اخبار 24 ساعته را تقریباً به دقیقه رسانده است." «گزارش ما در مورد اسقف بوفالو - ضبطهای صوتی اسقف که اتهامات سوءاستفاده را پوشش میدهد - برنامهریزی کرده بودیم که داستان را در آنجا انجام دهیم که در ساعت 6 داستان بزرگ را منتشر کنیم. ما نسخه آنلاین را حدود ساعت 6:00 صبح و تا ساعت 1:00 یا 2:00 بعد از ظهر منتشر کردیم. اسقف نشست کنفرانس مطبوعاتی خود را برای پاسخ دادن برگزار کرد - غافل از اینکه ما هنوز کل داستان را منتشر نکرده بودیم. و در سالی که گذشت، آن کنفرانس مطبوعاتی ممکن بود تا صبح روز بعد برگزار نشود.
تحول رسانه های ورزشی
آمریکایی ها ورزش - و رسانه های ورزشی - را با نرخ خیره کننده ای دنبال می کنند. به گفته Nielsen، لیگ ملی فوتبال به طور میانگین برای هر بازی فصل عادی کمی بیش از 15 میلیون بیننده داشت. در حالی که این کاهش نسبت به سال های گذشته به دلیل تعارضات برنامه ریزی مجدد ناشی از COVID-19 بود، ورزش همچنان یک چشم انداز قدرتمند در عصر روزنامه نگاری دیجیتال است.
دیگر متکی نیستیم که منتظر روزنامه محلی یا ملی باشیم تا امتیازات، آمار یا نظرات را ببینیم - این چیزها به سرعت با شبکههای ورزشی 24 ساعته و روزانه، برنامههای ورزشی محور و بهروزرسانیهای بیدرنگ خبرنگاران در رسانههای اجتماعی ارائه میشوند.
و دیگر احساس جسارت نسبت به لیگ ها یا مالکیت نمی کنند، ورزشکاران به صداهای برجسته در حمایت از مسائل اجتماعی تبدیل شده اند - به ویژه با شروع کالین کپرنیک ، مدافع سابق تیم سان فرانسیسکو 49رز که برای سرود ملی زانو زد.
چگونه تغییر کرده است:
●خبرنگاران ورزشی اکنون باید به چند دسته تقسیم شوند و موضوعات اجتماعی را پوشش دهند، زیرا ورزش و ورزشکاران باعث این امر هستند.
●آدریان ویناروفسکی، تاج جواهر برنامه روزنامهنگاری دانشگاه سنت بوناونچر و میزبان Woj Pod از ESPN، از ارتباطات، روابط و گزارشهای سریع به عنوان برجستهترین فرد داخلی NBA در کشور استفاده میکند.
●روزنامه نگاری ورزشی مبتنی بر رسانه های اجتماعی است. نکات برجسته، گزارش در بازی و ورزشکارانی که برندهای خود را ایجاد می کنند، امکان دسترسی فوری را فراهم می کند.
●وبسایتهایی مانند The Athletic بر مدلی مبتنی بر اشتراک تکیه میکنند که روزنامهنگاری باکیفیت و بدون تبلیغات ارائه میکند.
●با از بین رفتن مجلات چاپی سنتی، داستانسرایان مستقلی مانند تایلر دان، قطعات عمیق و بلندی خلق میکنند که ورزشکاران حرفهای را فراتر از تصور عمومی برجسته میکنند.
رسانه های اجتماعی
ظهور رسانه های اجتماعی چرخه اخبار سنتی را تغییر داده است. خبرنگاران و ایستگاههای خبری دیگر نیازی به منتظر ماندن برای پخش یا چاپ نسخه برای اخبار فوری ندارند، بهجای اینکه توانایی ارائه آنها را در زمان واقعی داشته باشند. بر اساس گزارش پیو، از آمریکاییهای ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۴۲ درصد از رسانههای اجتماعی به عنوان منبع اصلی اخبار خود استفاده میکنند.
شبکه های اجتماعی نیز افت های خود را دارند. اسپچت میگوید: «این میتواند از این نظر خطرناک باشد که لایههای کمتری بین آنچه در ذهن شماست و آنچه منتشر میشود وجود دارد. با روزنامهها و نوشتههای نوشتاری، سردبیر دارید، با تلویزیون، تهیهکنندههایی دارید که قبل از پخش آنها چیزها را جدا میکنند. با توییتر، تلفن خود را می کشید و چیزها را در آنجا قرار می دهید. وسوسه این است که به آنجا بروید و اول باشید، اما میخواهید درست ودقیق باشید و باید همان استانداردهای روزنامهنگاری را در شبکههای اجتماعی به کار ببرید که در [یک] داستان اینترنتی انجام میدهید.»
چگونه تغییر کرده است:
●خبرنگاران با خوانندگان و شنوندگان تعامل دارند، اغلب داستانهایی را پیدا میکنند و مستقیماً از جوامعی که در آن خدمات ارائه میکنند، راهنمایی میگیرند.
●به جای نوشتن یک خبر، خبرنگاران یک رشته توییتر ایجاد می کنند که همه اطلاعات را در یک قالب آسان برای خواندن در بر می گیرد.
●روزنامهنگاران دیجیتال از قابلیتهای پخش زنده در کانالهای اجتماعی استفاده میکنند و نیازی به دوربین یا میکروفون حرفهای را از بین میبرند - در عوض، بهطور مستقیم از صحنه گزارش میدهند.
شکست های روزنامه نگاری دیجیتال و نحوه اجتناب از آنها
اینکه هر کسی که یک گوشی هوشمند دارد می تواند یک رویداد را بطور زنده پخش کند یا یک نظر را توییت کند، یک مشکل بزرگ در رابطه با روزنامهنگاری در عصر دیجیتال ایجاد میکند. نظراتی که به عنوان حقایق بدون هیچ گونه تحقیق یا گزارش اضافی در نظر گرفته می شوند منجر به انتشار اطلاعات نادرست می شود که اغلب بیشتر از خود واقعیت ها مورد توجه قرار می گیرد.
مزیت اصلی روزنامه نگاری دیجیتال سرعت توزیع آن است. اما چالشهای بیشتری نیز ایجاد میکند، زیرا تعادل بین انتشار اخبار و اطمینان از صحت اطلاعات دشوارتر میشود. این چیزها روزنامه نگاری دیجیتال را سخت تر میکند، در اینجا نحوه مقابله با آنها آورده شده است:
اطلاعات غلط
روزنامهنگاران به داستانهای داغ افتخار میکنند. اما برای پیشرفت شغلی لازم است از هر منظری حرفه ای بود، و این شامل بررسی واقعیت است. اغلب، اخبار بدون بررسی دقیق حقایق ارسال می شود که منجر به انتشار اطلاعات نادرست می شود. روزنامه نگاران آینده و فعلی می توانند با رعایت اصول زیر از اطلاعات نادرست جلوگیری کنند:
●از صحت منابع اطمینان حاصل کنید: با این که نکات ناشناس و دانش درونی به داغ شدن داستان ها کمک میکند، اما اطمینان از دقیق بودن منابع، اطلاعات نادرست راحذف میکند. منابع ثانویه به بررسی اطلاعات اصلی کمک می کنند.
●همه دادهها را قبل از انتشار بررسی کنید: آمار، درآمد و سایر دادههای عددی در گزارشگیری بسیار مهم است، زیرا به ترسیم تصویر کلی کمک میکند. منابع عمومی به راحتی از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند و قانون آزادی اطلاعات دولت را ملزم میکند که اجازه دسترسی عموم به اطلاعات را بدهد.
●به حقیقت متعهد بمانید: اخلاق و تعهد به صداقت، بخشهای حیاتی کدی است که روزنامهنگاران به آن پایبند هستند. انتشار اطلاعاتی که نادرست است یا به درستی متنبندی نشده است به اعتبار روزنامهنگار آسیب میزند.
طرفداری
روزنامه نگاری در مرکز خود، به حقایق بستگی دارد تا طرفداری. متأسفانه، در فضای سیاسی که ما در آن زندگی می کنیم، مرز بین رتبه بندی و گزارش مبهم می شود. هنگامی که یک نظر "تحریک کننده" نوشته می شود یا یک اقدام بدخواهانه در یک خبر قرار می گیرد، به یک مسابقه تبدیل میشود.
ارائه حقایق بدون نظر: زمانی که یک روزنامهنگار در حال نوشتن یک مقاله نظری باشد – که حقایق هم آن را تایید میکنند- گزارش بدون طرفداری به خواننده یا شنونده اجازه میدهد خودش تصمیم بگیرد
حفظ یکپارچگی در گزارش: روزنامهنگاران به ندرت از ورزشکاران حرفهای، سیاستمداران یا سایر افراد صاحب قدرت بهجای گزارش در مورد چیزهایی که عموم مردم نیاز به شنیدن دارند، رضایت میدهند. پایبندی به آن اخلاق و تحت تأثیر قرار نگرفتن اجازه می دهد تا حقایق صادقانه آشکار شود.
آینده روزنامه نگاری در عصر دیجیتال
صنعت روزنامه نگاری مانند دهه قبل نیست. اداره آمار کار ایالات متحده تخمین می زند که مشاغل روزنامه نگاری تا سال 2029 به میزان 11 درصد کاهش یافته که به کاهش شدید صنعت افزوده است.
تنها چیز ثابت تغییر است. خبرنگاران آینده ممکن است ببینند که از طریق وبلاگها یا وبسایتهای اشتراکی خودبه برند خود تبدیل شده اند. و این واقعیت را تغییر نمیدهد که مهارت در چند رسانهای، مهارتهای ارتباطی قوی و اخلاق در گزارشدهی همچنان کلید موفقیت است.
روزنامه نگاران در عصر دیجیتال - بسیار شبیه به کسانی که قبل از آنها بودند - باید به پرسیدن سؤالات سخت، گزارش با همدلی و دلسوزی ادامه دهند و همچنان به موضوعات ناراحت کننده ادامه دهند.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: