۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۲:۳۷
کد خبر: ۹۹۴۴
220px-Bernard_Malamud_portrait

جایزه پن/فاکنر برای داستان جایزه‌ای است ادبی که پس از درگذشت برنارد مالمود نویسنده شهیر آمریکایی راه‌اندازی شد،جایزه ۱۵ هزار دلاری که خود را از سوی بنیاد فاکنر - که به نام ویلیام فاکنر، نویسنده نوبلیست، نام‌گذاری شده است - به کار بهترین نویسنده سال که تبعه آمریکاست، می‌دهد. چهار نویسنده‌ای هم که به مرحله نهایی این جایزه رسیده‌اند، هر یک ۵۰۰۰ دلار جایزه نقدی دریافت می‌کنند. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ اعطا شده است. در سال ۱۹۸۸ نخست به جان اپدایک و سال ۱۹۸۹ به «سال بلو» اهدا شد.جورج بارتدر سال ۱۹۹۰ سومین برنده این جایزه بود. در سال ۲۰۰۹ الیستر مک لئود امی همپل به صورت مشترک این جایزه را دریافت کردند و سال ۲۰۱۰ نیز این جایزه دو برنده داشت که شامل ت ادوارد پی ، جونز و نام لی می‌شد. الیس مونرو و جویس کرول اوتس از برندگان این جایزه در دهه ۹۰ بودند.

به گزارش عطنا برگزارکنندگان جوایر «پن» آمریکا اسامی تعدادی از نامزد های نهایی بخش های مختلف وتعدادی از برندهگان را معرفی کرد.

جایزه 10 هزار دلاری «کنت گالبریث» که ویژه ادبیات غیرداستانی است نصیب «شری فینک» نویسنده کتاب «پنج روز در خاطرات: زندگی و مرگ در بیمارستان طوفان‌زده» شد. جایزه بهترین کتاب علمی «پن» به «جنگ نهنگ‌ها» نوشته «جاشوا هوروویتس» تعلق گرفت و «تخت ملکه» به قلم «آنا وایت‌لاک» برنده جایزه 5000 دلاری بخش زندگی‌نامه شد.

«سعید جونز» به عنوان بهترین شاعر نوقلم شناخته شد و جایزه‌ 5000 دلاری را از مرکز «پن» دریافت کرد. جایزه 3000 دلاری ترجمه شعر هم از آن «الیزا گریزورلد» با کتاب «من گدای جهانم» شد.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، «بابون» نوشته «ناجا ماری آیدت» با ترجمه «دنیس نیومن» جایزه 3000 دلاری بخش ترجمه را کسب کرد و جایزه یک عمر دستاورد ادبی در حوزه ورزش به «باب رایان» اعطا شد.

«پن» همچنین «دیوید بروم‌ویچ»، «یان بروما»، «چارلز دامبروسیو»، «لزلی جمیسون» و «آنجلا پلستر» را به عنوان نامزدهای نهایی بخش بهترین مقاله معرفی کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار