۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۵۰
کد خبر: ۹۰۷۷
یک هنرمند نقاش که در برخی کشورها نمایشگاه گروهی داشته، معتقد است که اعزام چند جوان به‌عنوان نماینده هنر ایران به دوسالانه ونیز امکان دارد باعث انحراف اذهان نسبت به هنر معاصر ایران شود.

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، مهدی حسینی اظهار کرد: دوسالانه ونیز یکی از اتفاق‌های مهم هنری در دنیا است که ایران هم از سال 1337 و قبل از انقلاب، در این دوسالانه حضور داشت. در چند سال اخیر نیز به‌دلیل سیاست‌گذاری‌هایی که نمی‌دانم متکی بر چه تفکری است، از چند جوان بدون این‌که درباره آینده کاری آن‌ها مطمئن باشند، برای حضور در دوسالانه ونیز استفاده کرده‌اند. حضور این هنرمندان نه‌تنها باعث کسب حیثت و آبرو نشده، بلکه در مواردی نیز موجب انحراف اذهان نسبت به هنر معاصر ایران می‌شود.

1425812094406_789

او ادامه داد: ما هنرمندان شایسته، کارکرده و پیشکسوتی داریم که می‌توانند آبرودار هنر ایران در دوسالانه ونیز باشند. حتی کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه هم هنرمندان صاحب‌نام خود را به ونیز می‌فرستند. پیش از انقلاب این‌طور جا افتاده بود که افرادی که شایستگی لازم را برای حضور در ونیز داشتند به این رویداد هنری می‌رفتند؛ اما حالا تکلیف مشخص نیست. معلوم نیست آن‌هایی که انتخاب می‌شوند دو سال بعد هم در این دوسالانه هستند یا خیر. در این شرایط، بازتاب ناموفقی از هنر ایران نشان داده می‌شود.

این هنرمند همچنین بیان کرد: حضور هنرمندان خارجی در کنار هنرمندان ایرانی، در صورتی معنا می‌دهد که آن‌ها استقلال نداشته باشند؛ ولی وقتی این کشورها خودشان دولت، رییس‌جمهور و نماینده در سازمان ملل دارند، حضور آن‌ها بین هنرمندان ایرانی چه معنایی دارد؟ ما که قیمومیت آن‌ها را بر‌عهده نداریم که بخواهیم هنرشان را در کنار هنر ایران به‌نمایش بگذاریم.

حسینی اضافه کرد: بخش خصوصی بدون دلیل که وارد چنین کاری نمی‌شود. آن‌ها وارد می‌شوند که بعدها سود اقتصادی خود را ببرند. متأسفانه در حالی که همه چیز مادی شده، بخش خصوصی می‌آید و هزینه می‌کند و بعدها همان افراد منتخب را به بازارهای محلی و منطقه‌ای هنرهای تجسمی وارد می‌کند و از فروش آثارشان سود می‌برد. درست نیست که دولت به‌خاطر نداشتن بودجه، بخش خصوصی را وارد کار کند، چون بخش خصوصی نیات خود را دارد.

به گزارش ایسنا، دوسالانه یا بینال ونیز (Biennale di Venezia) نمایشگاهی شامل آثار هنری معاصر است که هر دو سال یک‌بار (در سال‌های فرد) در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. نخستین دوره‌ی این دوسالانه در سال 1895 میلادی برگزار شد و امسال پنجاه‌وششمین دوره‌ی این دوسالانه از 15 اردیبهشت‌ماه در ایتالیا برپا می‌شود.

ایران بعد از انقلاب در شش دوره از این دوسالانه حاضر بوده است و امسال هفتمین حضور خود را با تغییراتی در فضای غرفه و تعداد هنرمندان و همچنین ملیت آن‌ها تجربه می‌کند. براساس اعلام قرار است 49 هنرمند از طرف ایران در این دوسالانه حضور یابند که در کنار 30 هنرمند ایرانی، 19 هنرمند از کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، عراق، پاکستان و هند خواهند بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار