۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ۰۵:۴۷
کد خبر: ۷۳۹۳۰
efttahyeerahyannor95 (16)

مراسم افتتاحیه راهیان نور (بهشت خاکی 8) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، یکشنبه 15 اسفند‌ماه با سخنرانی سردار ناصر شعبانی، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


به گزارش عطنا، شعبانی به تشریح دست‌آوردهای دفاع مقدس هشت ساله پرداخت و با انتقاد از وضع موجود در کشور، گفت: اتفاقی که افتاده این است که ما عکس شهدا را به دیوار می‌زنیم ولی عکس آن‌ها عمل می‌کنیم.



شهدا در قیامت یا شافی و یا شاکی ما هستند



وی با بیان اینکه شهدا در قیامت یا شافی و یا شاکی ما هستند، بیان کرد: بسیاری از مادران شهدا هستند که پیکر‌های فرزندان‌شان هنوز به دست آن‌ها نرسیده است و همچنان چشم به‌راه تکه استخوانی و یا پلاکی هستند. ضمن‌آنکه سؤال امروز ما این است که کجایند مردان بی‌ادعا؟


شعبانی در تشریح ابعاد جنگ تحمیلی هشت ساله، خاطرنشان کرد: در صد سال گذشته ما چهار جنگ بزرگ در دنیا داشته‌ایم که جنگ عراق و ایران با مدت‌زمان 95 ماه، طولانی‌ترین جنگ اخیر دنیا است.


فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با بیان اینکه ما در میان اسرای خود از 27 ملیت دنیا، اسیر داشتیم، اظهار کرد: عراق حمله شدیدی به کشور ما از زمین، دریا و هوا را آغاز کرد و توانست ظرف مدت چند روز یک درصد از خاک ایران را فتح کند.



بنی‌صدر دستور داده بود که تمام مین‌ها و موانع مرزی ایران و عراق را از میان بردارند


وی علت اصلی پیشروی‌های عراقی‌ها در ابتدای جنگ را نفوذی‌های داخلی دانست و گفت: از یک سرگرد عراقی می‌شنیدم که می‌گفت «ما پایمان را روی پدال گاز گذاشتیم و با سرعت پیش می‌رفتیم. اخبار موثقی داریم که بنی‌صدر دستور داده بود که تمام مین‌ها و موانع مرزی ایران و عراق را از میان بردارند»، با این وضعیت مردم ما در برابر عراق ایستادگی کردند.


شعبانی در جواب کسانی که حضور ایران در خاک عراق را مورد نقد قرار می‌دهند، اذعان کرد: جنگ ما چند مرحله داشت، مرحله اول سد و ممانعت از دشمنی بود که در حال پیشروی به داخل خاک کشور است. مرحله دوم اخراج دشمن از داخل کشور و مرحله سوم که امری طبیعی و عقلانی است، تعقیب دشمنی است که به حریم شما تجاوز کرده است.



شرف و عزت ما در گرو این جنگ بود


فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران گفت: «یاسر عرفات»، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین که به شکل مشکوکی با کلاه آلوده به تشعشعات «رادیواکتیو» درگذشت در کتابی می‌گوید، «که آن زمان به خدمت صدام رسیدم. روی دیوار اتاق او نقشه‌ای دیدم که در آن مرزهای جغرافیایی منطقه تغییر کرده بود و قسمتی از مناطق ایران جزء عراق به حساب می‌آمد. به او گفتم مولای من این نقشه چرا اینگونه است و صدام در جواب گفت، در آینده نزدیک می‌بینی که ما ایرانیان را از این مناطق بیرون خواهیم کرد».




زمانی بُرد اسلحه‌های ما تنها به اندازه سه هزار متر گلوله‌های اسلحه «کِلاش‌مان» بود اما امروز شاهد تولید موشک‌هایی با بُرد چند هزار کیلومتر هستیم، همه این‌ موارد از ثمرات دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بود.



وی ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی‌های فراوان عراق برای حضور در ایران، افزود: شرف و عزت ما در گرو این جنگ بود. بسیاری از امثال ما سر کلاس درس بودیم که رها کردیم و به جنگ رفتیم با این حال حتی لحظه‌ای هم پشیمان نیستیم.


شعبانی درباره همین موضوع اظهار کرد: ما در جنگ یک خواسته معقول داشتیم که آن هم تعیین متجاوز و محاکمه او بود. پرز دکوئیار، رئیس آن موقع سازمان ملل، می‌گوید، «با تشکیل هیئتی برای تحقیق و تفحص فهمیدیم که دولت متجاوز، عراق است». ضمن‌آنکه ما نه به کسی زور می‌گوییم و نه از کسی زور می‌شنویم و نه شاهد زورگویی کسی هستیم.



وی با اشاره به استقبال فراوان مردم از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در قالب راهیان نور، اضافه کرد: در دیداری که با فرماندهان عراقی در لب مرز داشتیم ضمن اشاره به استقبال پر شکوه مردم از این مناطق به آن‌ها گفتم، چرا شما این اردو‌ها را برگزار نمی‌کنید؟ او در پاسخ گفت، «ما چیزی نداریم که به مردم بگوییم. شما موفق شدید کشور متجاوز را بیرون کنید و الان حرف دارید».



دفاع مقدس ما مقاومت حزب‌الله را در لبنان ایجاد کرد


شعبانی مدیریت حضرت امام خمینی (ره) در دوران جنگ را بی‌نظیر دانست و بیان کرد: «سرلشگر عراقی وفیق السامرایی»، از فرماندهان عالی‌رتبه رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی در کتاب «ویرانی دروازه شرقی» زمانی اعتراف کرده است و می‌گوید، «ما صبح‌گاه حمله به ایران 32 میلیارد دلار پول داشتیم با این که چند برابر از کشور‌های عربی کمک می‌گرفتیم و به انواع اسلحه‌ها و تجهیزات پیشرفته غرب نیز مجهز بودیم در آخر جنگ 20 میلیارد بدهکار شدیم و از همین رو به طلاهای کشور کویت چشم دوختیم و وارد جنگ با این کشور شدیم.


وی درباره همین موضوع تصریح کرد: این در حالی بود که ایران با وجود 6 میلیارد دلار بدهکاری که در زمان شاه و قبل از انقلاب بود، ضمن تسویه آن‌ها هیچ بدهکاری دیگری نداشت.


فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با اشاره به دست‌آوردهای هشت سال دفاع مقدس برای نظام جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس ما مقاومت حزب‌الله را در لبنان ایجاد کرد و اگر آمریکا امروز نمی‌تواند با ما وارد جنگ شود از ثمرات دفاع مقدس است.


شعبانی با بیان اینکه تجربه هشت سال دفاع مقدس برای مقاومت در منطقه هم پیش رونده و هم پیش برنده بوده است، افزود: زمانی برد اسلحه‌های ما تنها به اندازه سه هزار متر گلوله‌های اسلحه «کَلاش‌مان» بود اما امروز شاهد تولید موشک‌هایی با بُرد چند هزار کیلومتر هستیم، همه این‌ موارد از ثمرات دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بود.



وظیفه ما در دانشگاه‌ها بومی کردن علوم انسانی است



حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: قرار نبود بنده سخنران باشم و فقط به احترام شهداء، دفاع مقدس، شرکت کنندگان در اردوی راهیان نور و به خصوص حضور خانواده شهید باغبانی در این مراسم شرکت کردم.

وی در ادامه با تشکر از مجموع بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این مراسم و اردوی راهیان نور، اظهار کرد: بازدید از مناطق سابق عملیاتی و دفاع مقدس آموزشگاه مؤثری است که در کنار تحصیل در دانشگاه‌ها برای دانشجویان یک فرصت است.

اکبری‌اقدام با بیان اینکه آموخته‌ها و آموزه‌های دینی در کاروان‌های راهیان نور به صورت عینی دیده می‌شود، گفت: این اردوها می‌تواند نقش مطلوب و مناسبی در ایجاد روحیه معنوی و دینی در دانشجویان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سفر راهیان نور نوعی حج معنوی و انقلابی است. ضمن‌آنکه اردوهای راهیان نور پیام مقاومت را به نسل امروز ما منتقل می‌کند و آن این است که آنها کار حسینی کردند و ما باید کار زینبی کنیم و نباید اجازه دهیم پرچم رزمندگان ما بر روی زمین بماند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معطم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه شهدا در همه عرصه‌ها به وظیفه خود عمل کردند، افزود: اکنون وظیفه ما هم در دانشگاه‌ها بومی کردن علوم انسانی است.

440 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه به اردو راهیان نور اعزام می‌شوند



در ابتدای این مراسم، سجاد فخرایی، مسئول برگزاری اردوی بهشت خاکی امسال بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول بسیج دانشکده ارتباطات ضمن تشریح ابعاد اردو راهیان نور، گفت: اردوی راهیان نور امسال دانشگاه به همت بسیج دانشجویی در دو مرحله برگزار می‌شود.


وی با اشاره به اینکه مرحله اول این اردو از 17 تا 21 اسفند‌ماه با حضور 120 نفر از برادران دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌شود، افزود: مرحله دوم نیز در تاریخ 21 تا 25 اسفند‌ماه با حضور320 نفر از خواهران این دانشگاه اجرا خواهد شد.


فیلم داستانی «دایو» به کارگردانی حسین دارابی که برای نخستین بار در جشنواره مردمی فیلم عمار نمایش داده شد و راجع به نحوه اسارت و شهادت یکی از شهدای غواص است در این مراسم برای شرکت‌کنندگان اکران شد.



در پایان این مراسم از خانواده شهید هادی باغبانی، از شهدای مستندساز و خبرنگار مدافع حرم با اهدای هدیه و لوحی تقدیری به رسم یادبود، قدردانی شد.



گزارش تصویری این مراسم را در اینجا ببینید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار