۱۱ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۲۸۰۸
Vahid Ahmadi

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بین‌المللی کردن نظام علم و فناوری یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های کشور است، گفت: نظام علم و فناوری کشور جز در قالب گسترش رقابت بین‌المللی اوج نمی‌گیرد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتروحید احمدی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: یکی از کارهای اساسی که در وزارت علوم بر روی آن تاکید می‌شود و باید دانشگاه‌ها با کمک استادان خود آن را اجرایی کنند، بین‌المللی کردن نظام دانشگاهی و علم و فناوری کشور است.


وی افزود: رویکرد اساسی وزارت علوم ایجاد تحول در نظام فکری، اداری، پژوهشی و علمی کشور است و درهمین راستا آیین‌نامه‌های راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و همچنین آیین‌نامه ارتقای پژوهش ارائه شده است.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه گفت: یکی از طرح‌های ستاد مقاومتی دولت برای وزارت علوم ارائه و اجرای مدل دانشگاه کارآفرین برای کشور است که دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌تواند یکی از آنها باشد.


احمدی همچنین در خصوص اعتبارات فرصت مطالعاتی دکتری نیز گفت: با توجه به تعاملات علمی باسایر کشورها، فرصت مطالعاتی دکتری برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شده است و در این زمینه باید مقالات و پروژه‌های مشترک گسترش یابد.


وی گفت: در سال 2010 میزان مشارکت بین‌المللی در مقالات مشترک با سایر دانشگاه‌های خارج از کشور، 18 درصد از کل مقالات بوده است.


احمدی یادآور شد: در سال 2015 تعداد مقالات مشترک بین دانشگاه‌های ایران و سایر کشورها به 23 درصد رسید که عدد رو به رشدی است؛ اما کامل نیست.


وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برنامه کلان وزارت علوم گفت: یکی از برنامه‌های کلان وزارت علوم دستیابی به علم برتر و مرجعیت علمی کشور است و در این راستا در سال 2015 نسبت به سال 2014 از نظر رشد مقالات، رتبه سوم را در دنیا داشته‌ایم.


وی افزود: این درحالی است که اغلب کشورهای بزرگ جهان در این زمینه رشد منفی داشته‌اند و کشور ما رشد 12 درصدی به لحاظ کمیت در مقالات را به خود اختصاص داده است.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در بحث کیفی نیز در علم برتر، در خصوص مقالات پراستناد ما در سال 2015 نسبت به 2014 رشد خوبی داشته و در دنیا اول بوده‌ایم و این نشان‌دهنده جهت گیری ما بر روی علم برتر است.


دکتر احمدی در بخش دیگری از سخنان خود به جهاد علمی جامعه علمی و دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه کارآفرین الگویی است که باید روی آن کار کنیم و دانشگاه‌های کشور نیز باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین بروند.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در تبیین دانشگاه کارآفرین گفت: یعنی اینکه دانشگاه‌ها مرحله آموزشی و پژوهشی را طی کرده باشند و کارآفرین بوده و نگرش‌های کارآفرینی داشته باشند.


وی با اشاره به تغییر گفتمان و ادبیات حوزه علم و فناوری، بر ظهور مفاهیم جدیدی همچون فن بازار، اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: راه برون‌رفت از مشکلات، حرکت در مسیر دانشگاه نسل سوم و کارآفرین است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در این فرهنگ‌سازی نقشی حیاتی دارند.


بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در این مراسم و با حضوردکتر وحید احمدی، از پژوهشگران و طرح‌ها و واحدهای پژوهشی برتر دانشگاه صنعتی شریف در 12 بخش با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار