۰۴ دی ۱۳۹۵ ۰۳:۴۴
کد خبر: ۶۱۴۲۲
jashnvare-rooyesh-ekhtetamie-9

جشنواره ملی رویش با تمام حس و حال‌های دانشجویی خود و با آن شور و نشاطی که حالا تبدیل به خاطراتی شیرین و تعریف کردنی شده، تمام شد. چند لوح گرانبها از آن به یادگار ماند. یادگاری‌هایی که بیشتر سهم آرشیو افتخارات دانشجویان علامه طباطبائی شده است، به این شکل که در اختتامیه این جشنواره بزرگ فرهنگی و دانشجویی که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، دانشگاه علامه با کسب ۱۶ رتبه برتر در میان بیش از ۳۱۰۰ کانون فعال فرهنگی، هنری و اجتماعی رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشور کسب کرد. این همان بهانه‌ای بود که عطنا تیتر بزند؛ «باز هم کانون‌های فرهنگی دانشگاه درخشیدند». به همین مناسبت خبرنگار عطنا با دبیران کانون‌های فرهنگی و هنری این دانشگاه گفت‌وگویی انجام داده است که در پی می‌آید؛



می‌خواهیم هنر عکاسی را رواج ‌دهیم


rooyesh-filmoax


محمد نظری، دبیر کانون فیلم و عکس و دبیر دبیران کانون‌های دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: ما در ابتدا به بررسی فعالیت‌های 20 کانون فیلم و عکس برتر در کشور پرداخته و نقاط ضعف و قوت برنامه‌هایشان را شناختیم و از فعالیت‌های مثبت آن‌ها الگو گرفتیم. وجود یک تیم خلاق موجب شد که با ایده‌های‌ تازه، فعالیت‌های نوینی را در دانشگاه رواج دهیم که خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر دانشجویان همراه شد.


وی با بیان اینکه در بخش فیلم، مهم‌ترین مشکل اکران تخصصی دانشگاهی است، ادامه داد: با توجه به اینکه هر تشکل یا کانون می‌توانست در راستای برنامه‌های خود فیلم اکران کند، تلاش کردیم تا اکران‌ها را تخصصی و بر پایه اصول برگزار کنیم. یعنی برای هر فیلمی که اکران شد حتما از کارگردان و عوامل فیلم دعوت کردیم و با حضور آن‌ها و دانشجویان، فیلم‌ها را نقد و بررسی کردیم. نکته جالب توجه این است که اکثر کارگردانان و شخصیت‌هایی که دعوت شدند از این رویه رضایت کامل داشتند، حتی عنوان کرده‌اند که از دانشجویان و نگاه ‌آن‌ها ایده و انرژی گرفته‌اند.


نظری افزود: در بخش عکس ما متوجه شدیم که جامعه دانشگاهی به غیر از کارگاه آموزش عکاسی و مسابقه، بیشتر به این نیاز دارد تا در همه زمینه‌ها، دیده شود. بنابراین به جای جوایز مادی، آثار دانشجویان را در گالری‌های عکس که در سطح دانشکده‌ها بود به نمایش گذاشتیم که با استقبال خوبی مواجه شد.


دبیر کانون فیلم و عکس همچنین به برخی مشکلات و ناهماهنگی‌ها در بعضی از برنامه‌ها اشاره کرد و با انتقاد از این رویه، یادآور شد: برای مثال، چهار ماه است که مجوز برگزاری جشنواره ملی عکس را از شورای فرهنگی دانشگاه گرفته‌ایم اما هنوز بودجه‌ آن پرداخت نشده است و نه از طرف معاونت فرهنگی و نه حتی وزارت علوم، حمایتی دراین راستا صورت نگرفته است.


وی خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ و هنر در معاونت فرهنگی ما جزء اولویت‌های ‌آخر بود که باید این رویه تغییر پیدا کند.


نظری با بیان اینکه در تلاش هستم تا جشنواره ملی عکس را به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کنیم، گفت: با توجه به اینکه تاکنون در دانشگاه‌های کشور چنین رویدادی نداشتیم، امیدوارم که با پشتیبانی‌های خوب ریاست دانشگاه که همیشه از کانون‌ها فرهنگی حمایت کرده است، بتوانیم با برگزاری جشنواره ملی عکس، هنر عکاسی دانشجویی را در سطح کشور رواج دهیم.



ایده کانون خبر و رسانه از عطنا شکل گرفت


jashnvare-rooyesh-ekhtetamie-10


فربد آقابیگی، دبیر کانون خبر و رسانه با تقدیر از مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان استاد مشاور این کانون، گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از دکتر هادی خانیکی، تشکر کنم که با اعتماد به ما و به‌رغم مشغله‌های زیادی که داشتند، قبول کردند که به عنوان استاد مشاور در کنار کانون حضور داشته تا از راهنمایی‌های او استفاده کنیم.


وی اضافه کرد: همچنین از دکتر فرقانی، رئیس محترم دانشکده علوم ارتباطات که با وجود گرفتاری‌های شغلی، همواره با روی گشاده از ما استقبال کرده و با راهنمایی‌های خود به ما مشاوره می‌داند، تشکر می‌کنم.


آقابیگی سپس در خصوص تأسیس کانون خبر و رسانه، اظهار کرد: كانون خبر و رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، كانوني است فرهنگی، آموزشی و تخصصی، مركب از دانشجويان علاقه‌مند به اين رشته، که به منظور پاسخگویی به نیاز‌های‌ متنوع و رشد خلاقیت‌های فرهنگی دانشجویان، سازمان بخشیدن به خواسته‌‌ها و تلاش‌های‌ خودانگیخته فرهنگی، هنری و اجتماعی، ارتقاء سطح همکاری جمعی و تعمیق فرهنگ مشارکت شکل گرفته است.


آقابیگی تصریح کرد: اين كانون در نیمه اول سال ٩٥ با هدف نقش‌دهی به دانشجویان، شناسایی، جذب و بکارگیری دانشجویان علاقه‌مند به کار خبر، ایجاد شریان خبری واطلاع رسانی، ایفای نقش در پوشش خبری رسانه‌های مرتبط با دانشگاه، اطلاع‌رسانی شفاف، سریع و اثر گذار از محیط دانشگاه و جامعه شکل گرفت. این کانون به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با حوزه فعاليت كانون، برگزاری جشنواره، مسابقه، همايش، نشست، نمايشگاه و بازديد از مراكز مرتبط با حوزه فعاليت كانون، همكاری در برگزاری برنامه ‌ها، پوشش خبری و مستندسازی برنامه‌های دانشگاه بوده و هست.


او ادامه داد: مشاركت و همكاري با ساير بخش‌هاي دانشگاه و نهادها و سازمان‌هاي مرتبط در حوزه فعاليت كانون به‌خصوص «سایت خبری دانشگاه علامه (عطنا)» که خود من، فعالیت خبری درون دانشگاهی خودم را از این پایگاه خبری آغاز کردم نیز از جمله فعالیت‌های این کانون است.


آقابیگی با اشاره به سابقه فعالیت خود در عطنا، گفت: ایده تأسیس کانونی با عنوان خبر و رسانه نیز از همان جا به ذهنم رسید تا بتوانم به نوبه خود امکانی را فراهم کرده که تمام دانشجویان دانشگاه که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه خبر و رسانه هستند، بدون توجه به رشته تحصیلی در این حوزه فعالیت و آموزش‌های ‌لازم را نیز ببینند.


او در پایان با تقدیر از دوستان و همکاران خود که با وجود سابقه کمتر از یک‌سال این کانون، توانستند رتبه ممتاز جشنواره ملی رویش را به‌دست آورند، افزود: از تمام دوستانم در این کانون که بدون هیچ چشم‌داشتی و با تمام وجود تلاش کردند تا در رقابت با سایر کانون‌های ‌خبر و رسانه کشور موفق به کسب رتبه اول شویم، تشکر می‌کنم.


دبیر کانون خبر و رسانه اظهار امیدواری کرد که «مدیران و مسئولان دانشگاه قدر این دانشجویان را بدانند، زیرا که این دانشجویان هستند که دانشگاه را زنده و پویا نگه‌ می‌دارند و ارزش دانشگاه به دانشجویان آن دانشگاه است و دانشگاه علامه باید به داشتن چنین دانشجویانی افتخار کند».



خوشحالم با خاطره خوبی می‌روم


jashnvare-rooyesh-80


زینب باقری، دبیر سابق کانون صنایع دستی و گردشگری هم اظهار کرد: این کانون با 27 برنامه، از جمله مسابقه، کارگاه، نمایشگاه و بازدید وارد بخش رقابتی جشنواره شد و رتبه سوم بین تمام دانشگاه‌های کشور رو کسب کرد.


وی ادامه داد: به‌رغم اینکه دانشگاه علامه در رشته صنایع دستی و هنرهای تجسمی از برخی دانشگاه‌ها که رشته‌های هنری به عنوان رشته تحصیلی در آنها جریان دارد از فضا و امکانات کمتری برای فعالیت و ترویج این رشته برخورداراست، توانست به چنین مقامی دست پیدا کند.


باقری خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از اعضای هیئت موسس و فردی که به مدت دو سال دبیر این کانون بودم، خوشحالم که از بنیان‌گذاران این کانون و همچنین از ترویج‌دهندگان فرهنگ، هنردوستی و هنرجویی در این دانشگاه هستم. به لطف خدا، امروز با خاطره‌ای خوش، فضای کانون‌ها را ترک می‌کنم و برای تیم جدید و دبیر جدید کانون، فریبا محمدی، آرزوی توفیق روزافزون دارم.


وی افزود: همچنین این افتخارآفرینی بزرگ در جشنواره ملی رویش را به تمام افراد خانواده بزرگ کانون‌های‌ فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه تبریک می‌گویم.



کانون خیریه، کانون بی‌ادعا


ekhtetamie-rooyesh-95-4


حسین علیمرادی، دبیر سابق کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه طباطبائی گفت: کانون فرهنگی خیریه در سامانه ششمین جشنواره ملی رویش در طی بازه زمانی اعلام شده توسط دبیرخانه این جشنواره ۶۵ طرح اجرا شده را ثبت کرد.


وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های ما در سه حوزه کمک به دانشجویان بی‌بضاعت دانشگاه، محرومیت‌زدایی علمی و فرهنگی از مناطق محروم آموزشی کشور نظیر سیستان و بلوچستان و فرهنگ‌سازی خیرخواهی در سطح دانشگاه و جامعه متمرکز بوده‌ است.


علیمرادی افزود: به لطف خدا و همت دوستانم در کانون خیریه، امسال مقام اول کانون‌های ‌خیریه سطح کشور را کسب کردیم که دلیل آن تلاش اعضای کانون برای خدمت‌رسانی به هم‌نوعان خودشان است.


وی ضمن تشکر از زحمات مسئولان دانشگاه، «خصوصا معاونت فرهنگی»، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالان فرهنگی با سه مشکل مواجه هستند.


دبیر سابق کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه وضع نامطلوب تأمین مالی برنامه‌ها، تبعیض و تحت فشار قرار دادن کانون‌‌ها و نداشتن حداقل یک دفتر مشترک ‌برای تمامی کانون‌‌ها در هر دانشکده، مشکلات عمده و اساسی کانون‌ها در جهت فعالیت‌های فرهنگی دانست.


وی با اشاره به اهمیت برطرف کردن این سوءتفاهم‌ها، افزود: دانشگاه علامه با توجه به پراکنده بودن آن در سطح شهر، کار را برای فعالیت فرهنگی کانون‌‌ها، بدون داشتن یک ‌دفتر مشترک در هر دانشکده که حداقل امکانات برای فعالیت است، سخت کرده و هزینه‌ها را بالا برده است.


دبیر سابق کانون خیریه تصریح کرد: شاخصی که بچه‌های فعال کانون‌های دانشگاه علامه طباطبائی را از فعالان سایر دانشگاه‌ها، متمایز می‌کند همین بی‌ادعایی آن‌ها است. چرا که با کمترین امکانات ممکن در سطح کشور رتبه نخست فرهنگی را از آن دانشگاه علامه طباطبائی کردند.


وی گفت: اکنون سیاسی ترین فعالیت ممکن در سطح جامعه و دانشگاه، فعالیت فرهنگی است که رسالتش آگاهی‌بخشی و بیداری جامعه در زمینه‌های ‌گوناگون فرهنگی و اجتماعی است که بی‌شک جامعه ای بیدار راه تعالی و پیشرفت را طی خواهد کرد.


علیمرادی افزود: من امیدوارم مسئولان نیز این مهم را درک کرده و به حمایت مادی و ‌مهم‌تر از آن حمایت‌های معنوی از کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری دانشگاه بپردازند.



کانون گردشگری و دفاع از عنوان جشنواره قبل


jashnvare-rooyesh-75


متین آذر، دبیر کانون ایران‌شناسی و گردشگری نیز گفت: رویش ملی، صحنه رقابت فعالان فرهنگی دانشگاه‌های‌ سراسر کشور است.


وی با اشاره به اینکه این کانون سال گذشته نیز مقام دوم جشنواره رویش را کسب کرده است، ادامه داد: کانون ایران‌شناسی و گردشگری دانشگاه علامه امسال نیز با بهبود عملکرد خود، در بسیاری از بخش‌‌ها از جمله رسانه و آموزش، وارد رقابت با دیگر کانون‌های ایران‌شناسی و گردشگری شد. با وجود بالا رفتن سطح کیفی کانون‌های دیگر دانشگاه‌ها، توانستیم از عنوان سال قبل خود دفاع کرده و مجددا عنوان دوم، برترین کانون‌های ایرانشناسی و گردشگری دانشگاه‌های کشور را کسب کنیم.


دبیر کانون گردشگری با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محل رفت و آمد دانشجویان با طیف گسترده‌ای از علایق، سلایق و فعالیت‌ها است و در نتیجه مشکلات زیادی نیز وجود دارد، تصریح کرد: مشکل اساسی که این روز‌ها به شدت فعالان فرهنگی را آزار داده و سطح کمی و کیفی برنامه‌‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده ، بحث مالی واحد‌های معاونت است.


او افزود: برای فعالیت در سطح دانشگاهی کانون‌ها، تشکل‌‌ها و انجمن‌‌ها نیاز به ردیف بودجه کلان و مشخص دارند تا فعالیت دانشجویان فعال در عرصه فرهنگی و اجتماعی مختل نشود.


آذر با اشاره به موازی‌کاری به عنوان مشکل اساسی فعالیت‌ها، تاکید کرد: موازی‌کاری مدت‌ها است، واحد‌های این مجموعه را آزار می‌دهند و هیچ یک از مدیران قادر به کنترل آن نبوده‌اند. البته در دوره فعلی و با حضور دکتر خورسندی به عنوان مدیر فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، جلوی بسیاری از موازی‌کاری‌‌ها گرفته شده، با این حال، هنوز این درک در دانشجویان پدید نیامده است.


دبیر کانون ایران‌شناسی و گردشگری یادآوری شد: به عنوان شخصی که نزدیک به دو سال در این مجموعه در پیراهن دبیری دو کانون موسیقی و ایرانشناسی و گردشگری فعالیت کرده‌ام، ایمان دارم و امیدوارم که روند روبه‌رشد و به‌حقِ کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و هنری دانشگاه ادامه داشته و هر روز شاهد درخشش و رشد فعالان دانشجویی بیشتری در بستر آن‌ها باشیم.



تا جایی که توانستند، حمایت کردند


jashnvare-rooyesh-52


امیرحسین جلالی، دبیر کانون تئاتر دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: باید برنامه‌ریزی و تلاش‌های زیادی صورت بگیرد که در چنین جشنواره‌ای مقام کسب شود و با توجه به مشکلاتی که داشتیم، توانستیم با عنایت پروردگار این رتبه‌ها را کسب کنیم.


وی ادامه داد: امیدوارم در آینده بتوانیم رتبه‌های بهتری برای کانون تئاتر دانشگاه علامه کسب کنیم. تلاش ما بر این است که از موازی‌کاری پرهیز کرده و کارگاه‌های مرتبط با حوزه تئاتر برگزار کنیم.


جلالی افزود: مسئولان دانشگاه تا جایی که توانستند ما را حمایت و از بروز مشکلات جلوگیری کردند اما بخش زیادی از مشکلات اجتناب‌ناپذیر است. خدا را شاکرم که مشکلات را پشت سر گذاشته و توانستیم به اینجا برسیم.


وی خواستار یک نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌ها فرهنگی و کمک و مساعدت شد و بیان کرد: مسئولان باید بیشتر مساعدت و همکاری داشته باشند تا بتوانیم رتبه‌ها بهتر را در سایر جشنواره‌ها کسب کنیم و برای کانون تئاتر و دانشگاه علامه طباطبائی افتخارآفرین باشیم.


دبیر کانون تئاتر در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم شادی حاصل از جشنواره رویش ملی که نصیب بچه‌های علامه شد، ادامه‌دار باشد و این سیر صعودی سرعت بگیرد.



کانون گویندگی‌، منحصربه‌فرد در کشور


jashnvare-rooyesh-39


علیرضا اسفندیاری، مؤسس و دبیر سابق کانون گویندگی و اجرا نیز گفت: این کانون برای اولین بار در دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس شده و در این سطح در هیچ دانشگاه کشور رقیب ندارد. از آنجایی که کانون گویندگی تازه تاسیس است هر فعالیتی که انجام می‌دهد برای اولین بار اتفاق می‌افتد.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعضای کانون و حجم فعالیت‌ها و پتانسیل بالایی که در زمینه دوبلاژ و اجرا داریم اگر کانون رقیبی هم وجود داشت مسلما باز هم رتبه اول را کسب می‌کردیم.


اسفندیاری با یادآوری اینکه بعد از برگزاری یک کارگاه تخصصی در این زمینه، فکر برگزاری کانون در ذهن ما ایجاد شد، اظهار کرد: هدفی که ما برای کانون در نظر داشتیم این بود که بتوانیم دانشجویان را با هنر دوبله، اجرا، رادیو، نمایشنامه خوانی و شعر خوانی آشنا کنیم. کانون ما حتی مسئولان وزارت علوم را نیز متحیر کرد و به جایگاهی دست یافت که آنها نتوانند این کانون را شایسته تقدیر ندانند.



روش‌های کوچک برای اهداف بزرگ


jashnvare-rooyesh-38


زهرا شهریار، که از پایه‌گذاران کانون کتاب و کتاب‌خوانی و دبیر سابق آن است نیز اظهار کرد: همان‌طورکه از اسم کانون ما مشخص بوده هدف ما فرهنگ‌سازی مطالعه و ترویج کتابخوانی است و فرصت‌های فرهنگی هر چند کوچک ایجاد شود تا دانشجویان از آن استفاده کنند.


وی گفت: از آن‌جایی که در کشور ما فرهنگ مطالعه هنوز جا نیفتاده و به آن چندان توجه نمی‌شود، بیشتر سعی کردیم از روش‌های کوچک و با بهره‌گیری از عنصر خلاقیت و برنامه‌های متنوع، مخاطبان را جذب کنیم. از جمله این برنامه، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، بازدید از کتابخانه‌ها، برگزاری نمایشگاه کتاب و جلسات نقد بود.


شهریار افزود: خوشبختانه در سال تحصیلی 94-95 معاونت فرهنگی عالی عمل کرد و در همه برنامه‌ها از ما حمایت شد. امیدوارم با برطرف شدن  بعضی مسائلی که وجود دارد، بتوانیم رویش پرافتخار امسال را نیز تکرار کنیم.


گفتنی است که فرصت مصاحبه با دبیر کانون قرآن و عترت، محمد صالح رضاداد و دبیر سابق کانون ایران‌شناسی و گردشگری، سارا کامکار فراهم نشد.


rooyesh-farhangi-yadegari

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار