۰۷ آبان ۱۳۹۵ ۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۳۵۵۵
entekhabat

کیا طاهری-عطنا؛ علامه‌ای‌ها هفته‌ی تمرین اخلاق انتخاباتی و دموکراسی در انجمن‌های علمی دانشجویی را پشت سر گذاشتند و اینک با آرامشی برآمده از سلامت و شفافیت انتخابات، برای فصلی نو در کوشش‌های علمی دانشجویی آماده می‌شوند.


این نخستین سالی است که انتخابات شورای مدیریتِ انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به‌صورت همزمان در همه‌ی دانشکده‌ها، با فراخوان یکسان و عمومی برای نام‌نویسیِ کاندیداها برگزار می‌شود، و معیارهای سلامت انتخابات مثل عدم اعمال سلیقه در تعیین صلاحیت نامزدان، چاپ تعرفه‌های کددار، بررسی کارت دانشجویی، حضور شاهدان در زمان شمارش آراء، و حضور ناظرانِ دانشجوییِ بی‌طرف از دانشکده‌های غیر ذی‌نفع رعایت می‌شوند.


اما دانشکده‌ی ادبیات پدیده‌ی انتخابات امسال بود. دانشکده‌ای که در سه سال گذشته منفعل و ساکت بوده اما امسال رکورد مجموع ۴۱۱ تعرفه‌ی رأی دانشکده‌ای را ثبت کرده؛ این را یکی از کارشناسان دفتر انجمن‌های علمی دانشجویی معاونت فرهنگی می‌گوید. «زمانی که من کارشناس انجمن‌ها شدم، مدیران وقت می‌گفتند هنر شما این است که بچه‌های ادبیات را فعال کنید، امسال از قضا این دانشکده‌ی ساکت قبلی به پرشورترین دانشکده تبدیل شده.»


محمدرضا آقاجونی، از کاندیداهای امسال انجمن علمی دانشجویی فلسفه فضای امسالِ دانشکده‌ی ادبیات را برآمده از رعایت عدالت و ملاک‌های قانونی‌بودن انتخابات می‌داند و می‌گوید: «معیارهای سلیقه‌ای کم‌تر بوده، امسال دوستان ما در دانشکده مجمع عمومی نیز داشتند و پیش‌نهاد می‌کنم انجمن‌ها مناظره‌های انتخاباتی در قالب مجمع عمومی خود ترتیب دهند.» به گفته‌ی او امسال مشارکت دانشجویان در کاندیداتوری شورای مدیریت انجمن‌ها نیز افزایش نسبی داشته‌است.


فربد آقابیگی، دانشجوی مترجمی فرانسه که امسال دومین باری است که انتخابات انجمن‌ها را می‌بیند و خود از فعالان انجمن علمی رشته‌شان است، یادآوری می‌کند: «سال ۹۲ عملاً انتخاباتی نداشتیم و افراد براساس روابط، وارد انجمن‌ها می‌شدند. پس از آن، انتخابات داشتیم اما امسال تعداد ۴۱۱ تعرفه‌ی رأی حاکی از مشارکت خوب دانشجویان است.»


میلاد عابدی، از فعالان انجمن علمی دانشجویی زبان‌شناسی دانشکده‌ی ادبیات که امسال برای برگزاری مجمع عمومیِ انجمن متبوع‌اش تلاش کرده، درباره‌ی لزوم برگزاری چنین مجمعی می‌گوید: «از یک جهت مجمع، آراء را تنظیم می‌کند چون کاندیداها درباره‌ی برنامه‌هاشان حرف می‌زنند و دانشجوها آگاهانه‌تر کاندیدا را انتخاب می‌کنند. از جهت دیگر مجمع جوی بین بچه‌های رشته ایجاد می‌کند و وقتی گزارش عمل‌کرد دوره‌ی قبل در مجمع قرائت می‌شود، دانشجویان رشته می‌فهمند انجمن سرگرمی نیست و جدی است.»


این فعال دانشجویی علت اصلی کمرنگ‌بودن فعالیت‌های علمی دانشجویی در دانشکده‌ی ادبیات را بودجه‌ی کم این دانشکده، و جدا افتادگی آن از سایر بخش‌های دانشگاه علامه طباطبائی می‌داند و تأکید می‌کند که امکانات انجمن‌ها در این دانشکده محدود است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار