قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به ارتقای جایگاه دانشگاههای ایران در رتبهبندیهای بینالمللی در سه سال اخیر گفت: حضور دانشگاهها در رتبه بندیهای بینالمللی یک ضرورت است و باید برای ارتقای جایگاه دانشگاههای ایران در رتبه بندیهای بینالمللی برنامه ریزی کنیم.
به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حسین سالار آملی در نشست اعضای کمیته اولیه نظارت و هماهنگی بر ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر به ترازهای بینالمللی گفت: هم اکنون یک درصد تولید علم دنیا توسط کشور ما صورت میگیرد که با افزایش همکاریهای بینالمللی با دانشگاههای معتبر دنیا میتوانیم ضمن کاهش هزینههای پژوهش، سهم خود را در تولید علم دنیا افزایش دهیم.
وی افزود: کشورهای راهبردی و کشورهای اولویتدار در زمینه همکاریهای علمی مشخص شده اند و بر این اساس کشورهای چین، روسیه، آلمان، فرانسه، اتریش، ژاپن و کره جنوبی کشورهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای علمی هستند.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت علوم افزود: کشورهای همسایه و همجوار و کشورهای مسلمان نیز کشورهای هستند که در اولویت همکاریهای علمی ایران هستند و در همین راستا هم اکنون 2500 دانشجوی عراقی در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا در ایران در حال تحصیل هستند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل اظهار داشت: افزایش همکاریهای دانشگاهی بینالمللی تاثیر مثبتی در ماندگاری نخبگان علمی در کشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز کمک میکند.
وی با اشاره به مراحل نهایی ایجاد دوره مشترک دکترا توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشگاههای ماستریخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با دانشگاه کایست کره جنوبی گفت: تا پایان دولت یازدهم ایجاد ده دوره مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی هدف گذاری شده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل افزود: در سفر اخیر هیئت ایرانی به ترکیه، در خصوص تاسیس دانشکده حافظ در زمینه علوم اجتماعی با مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی در دانشگاه استانبول توافق شد.
وی تاسیس دانشگاه مشترک در سلمانیه عراق با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و ایجاد آزمایشگاه بیوتکنولوی در دانشگاه دولتی لبنان توسط دانشگاه شهید بهشتی را از جمله اقدامات بینالمللی صورت گرفته در سالهای اخیر در زمینه دیپلماسی علمی نام برد.
دکتر سالار آملی در ادامه با اشاره به اینکه هر کدام از نظامهای رتبه بندی بینالمللی معیارهای خاصی را در زمینه آموزش و پژوهش اولویت رتبه بندی خود قرار میدهند گفت: در زمینه انتخاب دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در طرح ارتقای 5 دانشگاه و 5پژوهشگاه برتر به ترازهای بینالمللی باید به همه این رتبه بندیها به صورت ترکیبی توجه کنیم.
وی در تشریح نظامهای رتبه بندی بینالمللی افزود: نظام رتبه بندی کیو اس محور شاخص خود را هدایت تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل در مراحل بالاتر ، نظام رتبه بندی شانگهای ، اعضای هیئت علمی و محققان دارای جایزه نوبل و مدال فیدیز، نظام رتبه بندی لایدن به کیفیت مقالات پژوهشی، نظام رتبه بندی تامسون رویترز به تعداد مقالات پژوهشی و فعالیتهای بینالمللی را محور رتبه بندی دانشگاههای دنیا قرار میدهند.
قائم مقام وزیر علوم در اموربینالملل گفت: در سالهای اخیر جایگاه دانشگاههای ایرانی در نظام رتبهبندی لایدن ارتقا یافته است زیرا تعداد مقالات برتر دانشگاهها افزایش پیدا کرده است و در کنار رشد کمّی شاهد رشد کیفی نیز بودهایم که باید این مسیر را تداوم ببخشیم.
وی تاکید کرد: باید همکاریهای بینالمللی دانشگاهها و مراکزآموزش عالی از سطح رفت و آمد وامضای تفاهم نامه به مراحل بالاتری ارتقا یابد.