۰۵ اسفند ۱۳۹۳ ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۲۶۵



محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کنفرانس وزرای علوم،‌ فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد در سالن اجلاس سران با خیرمقدم به وزرای علوم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: روند پیشرفت علم و فناوری در سازمان ملل متحد، سازمان‌ همکاری‌های اسلامی، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و حاشیه اقیانوس هند و ... با تخصیص نهادهای علوم و فناوری دنبال شده است.


وی با اشاره به تحول چشمگیر علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در دوره ریاست ایران گفت: می‌بینیم که علم و فناوری از اجلاس سال 1973 سران در الجزایر دغدغه رهبران کشورهای در حال توسعه بوده و همچنان ادامه دارد. به طوری که در سال‌های 2006 و 2009 نیز کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به توسعه علم و فناوری تشویق شدند و در بیانیه شانزدهمین اجلاس سران نیز این مسئله تأکید شد.


وزیر علوم با بیان اینکه در این کنفرانس بنای برنامه‌ریزی و پیگیری نظام‌مند علم و فناوری در کشورهای جنبش عدم تعهد را داریم، اظهار داشت: برای تحقق شعار کنفرانس با عنوان «علم، فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار» نیازمند اراده کشورهای عضو هستیم.


فرهادی با بیان اینکه توسعه پایدار مفاهیمی از زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: چگونگی بکارگیری علم، فناوری و نوآوری برای رشد پایدار اقتصادی زدودن تبعیض در علم و فناوری در توسعه پایدار مطرح می‌شود.


وی بحران اقتصادی را چالشی بزرگ در میان چالش‌هایی نظیر تروریسم و اسلام‌هراسی برشمرد و گفت: امروز دیدگاه رشد پایدار اقتصادی جوامع توسعه‌یافته از مسیر علم و فناوری می‌گذرد به طوری که موتور اقتصادی جهان توسعه، نه از بانک‌ها و مراکز تولیدی بلکه از مسیر علم و فناوری عبور می‌کند.


فرهادی اضافه کرد: امروز نه بنگاه‌های اقتصادی به تنهایی کلید اقتصاد هستند و نه دانشگاه‌هایی که نیروی انسانی بنگاه‌ها را تأمین می‌کنند بلکه رمز اقتصاد پیوند بنگاه‌ها و دانشگاه است که در توسعه دانش‌بنیان لحاظ می‌شود.


وزیر علوم افزود: تجربه اقتصاد‌های موفق‌تر به ما می‌گوید که رشد اقتصادی زمانی پایدار است که از درون نظام نوآوری منسجم عبور کند.


وی آگاهی عمومی و مردمی کردن علم، فناوری و نوآوری را از ضروریات رشد اقتصادی پایدار دانست و گفت: هرگونه مدیریت فراملی و غیربومی در برنامه‌ریزی کشورهای در حال توسعه به دلیل بی‌توجهی به فرهنگ و خواسته ملی محکوم به شکست است.


وزیر علوم با بیان اینکه برخورد تبعیض آمیز کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه در آموزش و علم یکی از معضلات کنونی جهان است،‌ گفت: باعث تأسف است که بگویم ایران یکی از قربانیان پیشرفت علم و فناوری است و کشورهای پیشرفته نه تنها برخورد تبعیض آمیز بلکه نگاهی سیاسی همراه با تنگ‌نظری به پیشرفت علمی ایران دارند.


فرهادی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته بدانند علم و فناوری محصور نیست و دانشمندان کشورهای در حال توسعه حصارهای ساخته شده در علم و فناوری را کنار می‌زنند و کشور ایران نمونه‌ای برای شکستن این حصارها است.


وی افزود: فعالیت‌های علمی در فناوری‌های نانو، بایو، ژنتیک و فعالیت‌های هسته‌ای به رغم کارشکنی‌ها و حتی ترور دانشمندان در کشور ما ادامه می‌یابد.


وزیر علوم عنوان کرد: ما کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مسائل زیست‌محیطی و گرمایش جهانی چالش‌های مشترک و مواضع نزدیک داریم، در زمینه انرژی فرار مغزها، سالخوردگی جمعیت، شیوع مجدد بیماری‌های ریشه‌کن شده و بروز بیماری های جدید و ده‌ها مسئله دیگر معضلات مشترکی داریم که گام اول رویارویی با این چالش‌ها شناسایی آنها است.


وی با بیان اینکه بیانیه اجلاس تهران که امروز صادر می‌شود تا میزان قابل قبولی موفق عمل کرده است، گفت: از کشورهای عضو درخواست می‌کنم در چارچوب تحقق علم و فناوری تلاش کنند و ساز و کارهای درونی را طراحی و اجرا کنند.


فرهادی عنوان کرد: اینجانب به عنوان وزیر علوم دست دوستی به طرف کشورهای عضو دراز کرده و آمادگی ایران را برای همکاری در حوزه علم و فناوری اعلام می‌کنم.


منبع : فارس





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار