۰۸ شهريور ۱۳۹۵ ۱۱:۲۲
کد خبر: ۴۸۶۲۶

vazir olum farhadi


وزیر علوم گفت: جلساتی که به بودجه و اعتبارات اختصاص دارد سخت ترین جلسات هیئت دولت است.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، ‌دکتر محمد فرهادی به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب حاضر شد و درباره روند رو به رشد تولید علم در کشور بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب توجه ویژه‌ای به رشد آموزش عالی در کشور شد و حتی اولین دوره‌های دکتری درست در همان سالها جذب شد.


وی ادامه داد: تاجایی که توسعه آموزش عالی در کشور رشد ۲۵ برابری پیدا کرد. این امر موجب شد تا رشد علمی کشور رشد فزاینده‌ای داشته باشد و متوسط رشد علمی کشور ۱۴ برابر دنیا شود.


فرهادی افزود: در حال حاضر ما پروژه بروزسازی تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیس آزمایشگاه‌های مجهز در دانشگاه‌های کشور را دنبال می‌کنیم، ‌تاسیس دوره‌های تحصیلی جدید در مقاطع ارشد و دکتری، ‌اقدام دیگری است که در دولت یازدهم صورت گرفته است.



اجرای ۱۴۱ پروژه علمی مشترک با دانشگاه‌های خارجی


وی یادآرو شد: از دیگر اقدامات صورت گرفته کارهای تیمی با سایر دانشگاه‌های دنیاست که از شاخصه‌های توسعه علمی در جهان است، ‌ما ۱۴۱ پروژه علمی مشترک را با دانشگاه‌های معتبر دنیا داریم و ۱۴۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های معتبر دنیا برای این امر دست به دست هم داده‌اند و عملا با یکدیگر در این پروژه‌های علمی همکاری می‌کنند.


وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ دانشگاه کشور جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا است که تا پیش از این تنها ۵ دانشگاه ایران جزو این دانشگاه‌ها بوده اند.


وی گفت: ما توسعه کمی دانشگاه‌ها را در برنامه بلند مدت آموزشی کشور نداریم به جز در برخی از رشته و مقاطع تحصیلات تکمیلی، ‌درحال حاضر ۵۰۰ برنامه تحصیلی با کمک ۵۰۰ استاد دانشگاه بازنگری شده و حتی این برنامه‌های تحصیلی هم از حالت تئوری به حالت کارورزی و عملی تغییر ماهیت داده اند.


فرهادی سطح بندی دانشگاه‌ها و نظام یکپارچه جذب دانشجو را از ماموریت‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌های کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده‌اند و در کنار آن پارک‌های فناوری را هم داریم تا کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند، ‌تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۲۲ به ۹۴۶ عدد ارتقا پیدا کرده و ۷۰ درصد از صاحبان آن‌ها از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.


وی با اشاره به تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای ۱۵ سال معاف از مالیات هستند و این شرکت‌ها می‌توانند از صندوق‌هایی که در این پارک‌ها فعال هستند وام‌هایی با بهره پایین دریافت کنند.


فرهادی درباره آمار خروج و ورود نخبگان به کشور گفت: در مورد خروج نخبگان، ‌شاید دقیق من ندانم چه تعدادی است، ‌انشاءالله که زیاد نباشد، ‌اما مصوبه‌ای داشته‌ایم که فارغ‌التحصیلان ایرانی از دانشگاه‌های معتبر می‌توانند از طریق بنیاد نخبگان به دانشگاه‌های داخلی معرفی شده وحتی حقوق هم دریافت کنند.


وی افزود: مراحل جذب این فارغ‌التحصیلان طی یکسال به سرعت صورت می‌گیرد و این طرح اخیر هیات دولت است تا نخبگان در مراحل اداری توقف نداشته باشند. سال گذشته استادان ایرانی نخبه‌ای که خارج بودند و به کشور بازگشتند، ‌۳۵۴ نفر بودند که نسبت به سال‌های ۹۲ و ۹۳ که حدود ۲۴۶ نفر بودند، ‌افزایش داشت.


وی ادامه داد: بورسیه‌های تحصیلی ما به شدت کاهش یافته اما مراتبی را در نظر گرفته‌ایم تا متقاضیان بورسیه، ‌بخشی از دوره‌های تحصیلی دکتری خود از ۶ ماه تا یک سال را در خارج از کشور گذرانده و بعد بتوانند به عنوان پژوهشگر در کشور به کار و فعالیت بپردازند.



سرانه استاد به دانشجو یک به ۲۷


وزیرعلوم با اشاره به روند جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها افزود: روند جذب هیات علمی پروسه خاص خودش را دارد و در حال حاضر بیست و چند هزار نفر در صف استخدام هستند و اینکه گفته می‌شود جذب هیات علمی متوقف شده است را رد می‌کنم، ‌به ازای هر ۲۷ دانشجو یک استاد داریم که در برنامه ششم توسعه قرار است این یک به ۲۲ نفر کاهش یابد.


وزیرعلوم افزود: طی ۶ سال گذشته ۳۰ هزار نفر را به عنوان هیات علمی در مجموعه دانشگاه‌ها جذب کرده‌ایم اگرچه کم بوده و باید ارتقا پیدا کند تا برای هر ۱۸ دانشجو یک استاد داشته باشیم.


وی در بخشی دیگری از سخنان خود یادآورشد: دانشگاه‌ها باید از روند آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر مسیر دهند تا بتوانند خود کسب درآمد کنند.



طراحی نظام آموزش‌های مهارتی توسط ۳ وزارت‌خانه


وی افزود: ما در آمایش آموزش عالی به آموزش‌های مهارتی توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و قرار است، ‌وزارت علوم، ‌وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار نظام آموزش‌های مهارتی را طراحی کنند.


فرهادی ادامه داد: دانشگاه فنی حرفه‌ای و کارودانش از جمله دانشگاه‌هایی هستند که بر اساس کار و حرفه تالیف شده‌اند و باید فارغ التحصیلان آنها هم اصلاحا آچار به دست و حرفه‌ای باشند، ‌دانشگاه‌های کارآفرین دانشگاه‌های نسل سومی ما هستند که فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها باید در کنار آموزش تئوری، ‌حرفه‌ای هم یاد بگیرند تا آموزش‌های آنها ‌کاربردی شود.



طرح آمایش وزارت علوم باید منطبق با طرح آمایش آموزش عالی کشور باشد


فرهادی افزود: وزارت علوم نیز طرح آمایش آموزش عالی کشور را ارایه داد و کشور را به ۹ منطقه دانشگاهی تقسم بندی کرد که قرار شد به ۱۰ منطقه تقسیم شود تا دوگانه نباشد. دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه، ‌با شعب متعدد در سراسر کشور است که نمی‌تواند فارغ از طرح آمایش آموزش عالی باشد در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت شد و دانشگاه آزاد عنوان کرد که طرح خود را ارایه خواهد داد که اعلام شد باید منطبق بر آمایش آموزش کشور باشد.


وی در ادامه در پاسخ به سوالی سخت ترین جلسه هیات دولت را که درآن شرکت کرده، ‌جلساتی را عنوان کرد که به بودجه و تخصیص اعتبار ارتباط داشت.



موفق ترین وزیرکابینه یازدهم همه وزراء به جز من


فرهادی در پاسخ به سوال دیگری درمورد موفق ترین وزیرکابینه یازدهم به غیر از خود وزیرعلوم، ‌گفت: به غیر از من همه وزراء، ‌وقتی برنامه‌های را نگاه می‌کنی همه خوب کار می‌کنند. فرهادی درباره مهمترین نقطه قوت کابینه یازدهم گفت: انسجام بین دولت، ‌وزراو هماهنگی که بین همه آنها وجود دارد مهم‌ترین نقطه قوت است.



یادم نمی‌آید، ‌نپخته تصمیمی گرفته باشم


وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا شده تصمیمی که بگیرید، ‌اجرا کرده و سپس پشیمان شوید گفت: یادم نمی‌آید، ‌نپخته تصمیمی بگیرم اجرا کرده و سپس پشیمان شوم.


فرهادی در پاسخ به این سوال که شده تصمیمی بگیرید، ‌اجرا نشود گفت: ممکن است تصمیمی بوده باشد که موفق به اجرای آن نشدم خیلی دلم می‌خواست کارهایی را انجام بدهم، ‌درمسئولیت قبلی اگر این اطلاعات را داشتم، ‌تصمیماتی را می‌گرفتم، ‌مانند مدیریت مشارکتی که اکنون نیز آن را دنبال می‌کنیم.




نقاط قوت و ضعف وزیرعلوم


وی درباره نقاط قوت و ضعف وزیرعلوم گفت: همیشه سعی می‌کنم آنچه در توان دارم و می‌توانم برای خدمت گذاری ارایه کنم و در مسولیتی که می‌پذیرم خوب انجام وظیفه کنم، ‌و نقطه ضعفم نیز این است که خدای نکرده یک زمان‌هایی نتوانم، ‌آن طور که باید و شاید از موضوع دفاع خوبی داشته باشم تا به تصویب برسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار